IngOehman skrev:Men vad sitter det för kontakter på högtalaren?
Av din beskrivning lät det som om det var att skruva fast kabeln i bananhanen som är problem. Min reflexion blir då:
1. Skruvförbindelser bör alltid undvikas eftersom de är notoriskt opålitliga. De åldras även. Att kombinera en banankontakt (vilket är en i grunden bra kontakttyp) med skruvförbindelse är som att sätta en högprestande V8 i bilen och tanka den med penselrengöring.
2. Om du har tänkt att sätta in banankontakterna i högtalarna så förmodar jag att dessa är försedda med banankontakthonor - och de flesta sådana är ju i själva verket polskruvar - det vill säga en kombinerad bananhona och skruvförbindelse för skalad kabel. Du kan därför lika gärna skruva fast kabeln direkt där som att skruva fast den i en bananhane som sedan sätts i högtalaren.
Hur du än gör av de nämnda så är det dock dåliga förbindelser. Så bättre att köpa riktiga banankontakter som man klämmer eller löder fast i kabeln, och som inte har några lösa kontaktdelar. Men som provisorisk lösning kan du göra som nämnt, om högtalarkontakterna är polskruvar. Är de det inte så kan du vira den skalade kabeln runt en kopparspik som du sedan skruvar fast i banankontakten.
Men lös det ordentligt vid tillfälle.
Vh, iö
De här kontakterna sitter det på högtalaren. Tror det är WBT men inte säkert.
http://imageshack.us/a/img540/6056/3GI1p2.jpgTack för tipsen. Det ser ut som att WBT kontakten har skruvförbindelse så det får bli den lösningen i den änden. Men hur gör jag med andra änden som skall in i förstärkaren som enbart har bananhona?
Ja det känns som att skruva fast kardellerna är en dålig lösning, metall mot metall (ingen kompression och som i sin tur skruvas upp efter ett tag).
Har du tips på BRA banankontakter som går att löda?