Hjälp med högtalarkabel [AKUT]

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Hjälp med högtalarkabel [AKUT]

Inläggav Illuminatus » 2015-09-10 19:11

Har nya högtalare på väg hem och passade på att fixa ny högtalarkabel till dom, vilket jag aldrig skulle gjort.
Monteringen gick inte som väntat och nu står jag utan fungerande högtalarkablar och alldeles snart med ett par nya högtalare som jag inte kan spela med :cry:

Till problemet.

Kabeln är på tok för tunn för att kunna skruvas fast i banankontakten, kan skruva genom låsskruven utan att den ens är i närheten av att klämma fast kabeln. Se bilder nedan:

http://imageshack.us/a/img910/1994/hdH6aE.jpg

http://imageshack.us/a/img910/8741/ylOIsD.jpg

http://imageshack.us/a/img661/5910/PRwiA2.jpg

Hjälp. Hur får jag fast kabeln på bästa vis?

Mvh,
Andreas

Användarvisningsbild
Illuminatus

Re: Hjälp med högtalarkabel [AKUT]

Inläggav Illuminatus » 2015-09-10 19:16

De här kontakterna är det:

http://www.nakamichiplug.com/product-0575G08.html

Verkar vara gjord för 10mm kabel...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-10 19:17

Vik kabeln innan du stoppar in den så blir den dubbelt så tjock.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-10 19:19

Fjonkalicious skrev:Vik kabeln innan du stoppar in den så blir den dubbelt så tjock.

Tack. Men jag är rädd att det inte räcker tyvärr, det saknas väldigt mycket material för att kunna skruva fast.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-10 19:24

Det måste väll gå att löda fast kabeln i hylsan?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-10 19:25

Har du inte någon lampsladd till över som du kan skala och trycka i istället för vald kabel?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-10 19:30

Nix, inga lampsladdar över :|

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-10 19:58

Men vad sitter det för kontakter på högtalaren?

Av din beskrivning lät det som om det var att skruva fast kabeln i bananhanen som är problem. Min reflexion blir då:

1. Skruvförbindelser bör alltid undvikas eftersom de är notoriskt opålitliga. De åldras även. Att kombinera en banankontakt (vilket är en i grunden bra kontakttyp) med skruvförbindelse är som att sätta en högprestande V8 i bilen och tanka den med penselrengöring.

2. Om du har tänkt att sätta in banankontakterna i högtalarna så förmodar jag att dessa är försedda med banankontakthonor - och de flesta sådana är ju i själva verket polskruvar - det vill säga en kombinerad bananhona och skruvförbindelse för skalad kabel. Du kan därför lika gärna skruva fast kabeln direkt där som att skruva fast den i en bananhane som sedan sätts i högtalaren.

Hur du än gör av de nämnda så är det dock dåliga förbindelser. Så bättre att köpa riktiga banankontakter som man klämmer eller löder fast i kabeln, och som inte har några lösa kontaktdelar. Men som provisorisk lösning kan du göra som nämnt, om högtalarkontakterna är polskruvar. Är de det inte så kan du vira den skalade kabeln runt en kopparspik som du sedan skruvar fast i banankontakten.

Men lös det ordentligt vid tillfälle.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-09-10 20:12

Det borde väl gå alldeles utmärkt att löda fast kabeln i dom där bananerna?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-10 20:15

IngOehman skrev:Men vad sitter det för kontakter på högtalaren?

Av din beskrivning lät det som om det var att skruva fast kabeln i bananhanen som är problem. Min reflexion blir då:

1. Skruvförbindelser bör alltid undvikas eftersom de är notoriskt opålitliga. De åldras även. Att kombinera en banankontakt (vilket är en i grunden bra kontakttyp) med skruvförbindelse är som att sätta en högprestande V8 i bilen och tanka den med penselrengöring.

2. Om du har tänkt att sätta in banankontakterna i högtalarna så förmodar jag att dessa är försedda med banankontakthonor - och de flesta sådana är ju i själva verket polskruvar - det vill säga en kombinerad bananhona och skruvförbindelse för skalad kabel. Du kan därför lika gärna skruva fast kabeln direkt där som att skruva fast den i en bananhane som sedan sätts i högtalaren.

Hur du än gör av de nämnda så är det dock dåliga förbindelser. Så bättre att köpa riktiga banankontakter som man klämmer eller löder fast i kabeln, och som inte har några lösa kontaktdelar. Men som provisorisk lösning kan du göra som nämnt, om högtalarkontakterna är polskruvar. Är de det inte så kan du vira den skalade kabeln runt en kopparspik som du sedan skruvar fast i banankontakten.

Men lös det ordentligt vid tillfälle.

Vh, iö

De här kontakterna sitter det på högtalaren. Tror det är WBT men inte säkert.

http://imageshack.us/a/img540/6056/3GI1p2.jpg

Tack för tipsen. Det ser ut som att WBT kontakten har skruvförbindelse så det får bli den lösningen i den änden. Men hur gör jag med andra änden som skall in i förstärkaren som enbart har bananhona?

Ja det känns som att skruva fast kardellerna är en dålig lösning, metall mot metall (ingen kompression och som i sin tur skruvas upp efter ett tag).

Har du tips på BRA banankontakter som går att löda? :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-09-10 20:18

Vik den några varv ytterligare.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-10 20:18

bakerman22 skrev:Det borde väl gå alldeles utmärkt att löda fast kabeln i dom där bananerna?

Det gör kanske det? Mina lödkunskaper är dåliga men har tillgång till lödkolv och tenn.

Hur går lödprocessen till för dessa kontakter enligt bilderna och länken jag skicka?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-10 20:18

Vad är det för underlig förstärkare som har bananhonor men utan skruvterminalfunktion?

Vh, iö

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-09-10 20:21

Får du bara bananen tillräckligt varm genom att värma från typ undersidan borde det väl gå utmärkt att stoppa in en pinne tenn genom hålet på ovansidan?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-10 20:28

IngOehman skrev:Vad är det för underlig förstärkare som har bananhonor men utan skruvterminalfunktion?

Vh, iö

Denna lilla apparaten är det:

http://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/ ... nitiqute-2

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-10 20:30

bakerman22 skrev:Får du bara bananen tillräckligt varm genom att värma från typ undersidan borde det väl gå utmärkt att stoppa in en pinne tenn genom hålet på ovansidan?

Om jag lyckas få hylsan tillräckligt varm borde det fungera. Skall låsskruven vara i när jag löder eller används hålet bättre till att kanske mata ner lödtenn genom? En tanke bara.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-10 20:56

Illuminatus skrev:
IngOehman skrev:Vad är det för underlig förstärkare som har bananhonor men utan skruvterminalfunktion?

Vh, iö

Denna lilla apparaten är det:

http://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/ ... nitiqute-2

Aha!

Ja, jag skall ju inte klaga, egentligen tycker jag ju att alla förstärkare borde ha bara banan och inte polskruv. Och samma sak i högtalaränden, men då gärna banankontakter av säkerhetstyp således att man inte råkar kortsluta sladden i högtalaränden.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-10 22:04

IngOehman skrev:Aha!

Ja, jag skall ju inte klaga, egentligen tycker jag ju att alla förstärkare borde ha bara banan och inte polskruv. Och samma sak i högtalaränden, men då gärna banankontakter av säkerhetstyp således att man inte råkar kortsluta sladden i högtalaränden.

Vh, iö

Hur ser banankontakter av säkerhetstyp ut?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-11 09:51

Emanuelgbg skrev:http://www.ebay.com/itm/230860383185?_trksid=p2055119.m1438.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

http://www.ebay.com/itm/8-DELTRON-4mm-B ... 462118734d

fancy

http://www.hifikit.se/tillbehor/0610

sedan finns ju labbkontakter på bla conrad mfl

Där hade vi lite grejer. WBT kontakterna såg sexiga ut men de blir på tok för klumpiga och PRISET är ju galet, 4000:- för några bananer 8O

De översta såg intressanta ut, liknar de som satt original på min Chord Carnival Silverscreen högtalarkabel.

Tack :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-09-11 10:04

IngOehman skrev:...Att kombinera en banankontakt (vilket är en i grunden bra kontakttyp) med skruvförbindelse är som att sätta en högprestande V8 i bilen och tanka den med penselrengöring.

Ojdå... :oops: eller det kanske går alldeles utmärkt att köra på lacknafta? Det e ju vad jag gör. Kör inte på lacknafta då, men skruvade bananer vill jag tro att jag har. Längesen jag hade närkontakt med dem nu.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-09-12 10:48

De där Nakamichi-kontakterna såg rätt värdelösa ut - ungefär som dom hade tagit några hylsor för RCA:er dom hade liggandes och försökt göra banankontakter av..? :|

Prova de här istället:

http://www.ljudfokus.se/produkt/xtc-ban ... erad/4967/

Det sitter två skruvar i varje kontakt. Antingen kan du skruva i båda för allt vad tygeln håller (skruvarna "går i botten") eller så kan du skruva den främre och löda genom det bakre hålet. Mycket värme och helst förplätera baksidan på donet så att du garanterar en bra lödning. Om du flussar mycket så försök tvätta av den färdiga kontakten i sprit eftersom fluss kan sugas upp av kardelerna i kabeln och orsaka korrosion.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-12 11:38

Det löste sig trots allt igårkväll :D Så hann spela en liten stund med mina nya högtalare igår och nu spelas det för fullt! Himla trevlig högtalare.

Hittade mina gamla banankontakter hos mina föräldrar som tur väl var. Dock bara 6st så jag blev orolig men högtalaren hade skruvterminal så det löste sig för tillfället iaf.

Conan: Ser ut som exakt samma som mina gamla Nakamichikontakter jag fick använda mig utav. Så här ser de ut:

http://www.nakamichiplug.com/product-0534E50.html

Rekommenderar du att jag löder dessa?

Mvh,
Andreas

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-09-12 14:17

Om du vill ha bästa kontakt så skruvar du fast ena skruven och löder sen.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-12 15:52

Conan skrev:Om du vill ha bästa kontakt så skruvar du fast ena skruven och löder sen.

Ja det vill jag ju såklart :lol:

Tack!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-13 00:49

En del banankontakter av det där slaget är knepiga att löda, jag har råkat ut för att de släpper och spretar lite. Det finns trådar om banankontakter. Jag har inte hittat några som känns rätt för mig, än. Är det inte det ena så är det det andra!

Med tanke på hur behändigt det är vill jag inte alldeles döma ut skruvad kabel i banan-metoden.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-13 00:54

Illuminatus skrev:
Hur ser banankontakter av säkerhetstyp ut?

https://www.google.se/search?q=safety+b ... 00&bih=960
Don’t just do something, sit there.

Återgå till DIY-forum