Moderator: Redaktörer
landa skrev:Den gode Isidor har väl propagerat för cld har jag för mig. Hittar inte tråden just nu.
landa skrev:Tänkte göra en "flytande" baffel med bitumenfogmassa. Någon som provat?
Adhoc skrev:Landa: Jag tror du kan få bra dämpningsresultat för resonanser i själva lådväggen om den lamineras ihop med mdf + 4 mm bitumenskivor + tex 4 mm plywood.
DQ-20 skrev:Adhoc skrev:Landa: Jag tror du kan få bra dämpningsresultat för resonanser i själva lådväggen om den lamineras ihop med mdf + 4 mm bitumenskivor + tex 4 mm plywood.
Vill man ha optimal dämpning i en sandwich så skall båda täckskikten vara lika tjocka, t.ex. 12+12 mm i samma material. Tjockleken för dämplimmet skall vara ca 1 mm. Tjockare skikt ökar inte dämpningen. Den viktiga parametern är den inre dämpningen i dämplimmet eftersom det är den som kommer att dominera hela konstruktionens dämpning. För de produkter som säljs som dämplim är denna uppmätt.
Halvstyv infästning av högtalarelement har jag ingen aning om vad det ska vara bra för. Kan någon förklara vad det är man försöker uppnå?
/DQ-20
Adhoc skrev:...
1 mm skikt för Swedaclimmet och samma tjocklek av material på vardera sidan av limmet för bästa resultat kan stämma, om det är samma material på vardera sidan. Plywood har större vridstyvhet än MDF och med plywooden kan den vara tunnare och ge en lättare låda (+ möjlighet till annan finish än målad MDF).
...
Adhoc skrev:Tanken med en elastomer (bussning el. o-ring) som har hög inre dämpning och som placeras vid baffel <=> elementkorg <=> skruv, är densamma som för Sonic Designs dämpfot, omvandla rörelsenergi till värme.
Adhoc skrev:1 mm skikt för Swedaclimmet och samma tjocklek av material på vardera sidan av limmet för bästa resultat kan stämma, om det är samma material på vardera sidan.
Adhoc skrev:Plywood har större vridstyvhet än MDF och med plywooden kan den vara tunnare och ge en lättare låda (+ möjlighet till annan finish än målad MDF). För andra material än Swedac-limmet kan andra tjocklekar ge bättre resultat.
Adhoc skrev:Bitumen har en inre dämpfaktor på ca 0,4-0,5, bra material alltså men inget kul att hålla på med. Skivorna med självhäftning från tex Mekonomen är lätthanterliga men jag skulle måla MDF/plywood för bättre fästning av adhesivet.
Adhoc skrev:1 mm skikt för Swedaclimmet och samma tjocklek av material på vardera sidan av limmet för bästa resultat kan stämma, om det är samma material på vardera sidan.
paa skrev:Limmet ska påföras i 1 mm tjockt lager. När det torkat så är det en bråkdel så tjockt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster