Bästa donatorer för egna byggen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

pajas

Re: Bästa donatorer för egna byggen

Inläggav pajas » 2015-08-30 16:49

Alexi skrev:Är höger och vänster spegelvända?

Jajamen!

tjipp, pajas

pajas

Inläggav pajas » 2015-09-05 22:48

Det blev en v3! Blev inte riktigt nöjd med diskanten på v2 som blev lite vass och skrikig. Det hjälpte inte heller att helt enkelt dra ner på diskanten för då försvann en massa detaljer. Nu (tror jag!) har jag fått fram den ultimata versionen av denna högtalare för just detta rum. Förutom att diskant och mid blev uppåtriktade så flyttade jag in diskanterna, mest för att jag inbillade mig att det uppstod någon otäck ljudreflex mot en vägg. Dessutom fyllde jag högtalarna ungefär till hälften med isolering. Tyckte mig märka att djupbasen blev mer framträdande. Sen har jag flyttat ut den vänstra högtalaren från sidoväggen i hörnet av rummet. Resultatet blev bra, dessa högtalare är mycket mer lättdrivna och spelar väldigt fint jämfört med donatorhögtalarna som verkligen inte lät dåligt. Jag inbillar mig att sweetspot har blivit markant bredare. Det skulle vara kul att mäta ljudet men nu när det låter så himla bra så känns det inte så nödvändigt. En annan bra grej är att jag köpte en dac från Kina för 58 spänn inkl frakt. Så nu streamar jag till apple tv´n via en toslink till dacen och sen till stereon. Nu är ju jag bara en vanlig jeanskille och har inget guldöra (vad jag vet). Om nån vill lyssna på dom så är ni hemskt välkomna på fika. You cant go wrong- with betong

tjipp, pajas

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-09-05 23:26

Prova att dämpa väggen bakom högtalaren med en madrass eller något annat du har tillgängligt hemma.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

pajas

Inläggav pajas » 2015-09-05 23:27

Alexi skrev:Prova att dämpa väggen bakom högtalaren med en madrass eller något annat du har tillgängligt hemma.

Bra idé, skall testa!

tjipp, pajas

pajas

Inläggav pajas » 2015-11-07 18:02

Version 4! Jag lägger ner tanken på indirekt ljud, trots dämpning mot väggen lät det burkigt. Nu sjunger det fint med en liten tegelavloppskrök till mellanregistret och mer stoppning i högtalarna. Får väl se hur länge jag är nöjd den här gången :D.

tjipp, pajas

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-11-07 18:13

Hefftitt! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-07 20:04

Konkreta lösningar är alltid bäst :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

pajas

Inläggav pajas » 2015-11-07 20:49

Tack Karl Xll och Perfector! Det är kul att pröva sig fram!

tjipp, Pajas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-07 22:20

Ska jag vara lite fnulig här, så kan man ju roa sig med löptidsanpassning av de olika elementen.
Vilket innebär att man lägger alla talspolarna i samma plan, oavsett hur det ser ut så lär det vara en underbar ljudupplevelse när allt ljud når örat samtidigt, men det innebär att flytta in mellan och diskant i lådan så dom kommer i paritet med basens talspole.
Kanske nästa lekstuga kan vara på väg ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

pajas

Inläggav pajas » 2015-11-07 23:17

Tja, det är busenkelt, bara att flytta topplocket bakåt några cm. Kan testa imorrn, tack för tipset!

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-11-08 04:57

Perfector skrev:Ska jag vara lite fnulig här, så kan man ju roa sig med löptidsanpassning av de olika elementen.
Vilket innebär att man lägger alla talspolarna i samma plan, oavsett hur det ser ut så lär det vara en underbar ljudupplevelse när allt ljud når örat samtidigt, men det innebär att flytta in mellan och diskant i lådan så dom kommer i paritet med basens talspole.

Hur vet man att man lyckats få talspolarna flyttade på ett sätt så att "allt ljud når örat samtidigt" och vad menar du är nyttan av det?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-08 10:23

Cortado skrev:
Perfector skrev:Ska jag vara lite fnulig här, så kan man ju roa sig med löptidsanpassning av de olika elementen.

Hur vet man att man lyckats få talspolarna flyttade på ett sätt så att "allt ljud når örat samtidigt" och vad menar du är nyttan av det?

Löptiden till örat ju.
Antingen lägger man främre polplattorna på magneten i samma plan och då accelererar allt ljud ut i samma tidsfas och når örat samtidigt, eller så får man använda kluriga program som räknar ut var i tex. baskonen signalen ligger vid delningen och sedan placera främre polplattan på magneten för mellan / diskant där.
Har man sedan ett löptidskorrigerat delningsfilter så blir upplevelsen total.
Jag har dock bara gjort det med 4" och diskant i 3.2 liter med Visatonelement och en 10" i större låda med horn som löptidsanpassades. Ta 2 element och håll i händerna och sedan förskjut i djupled så hör du faktiskt skillnaden (mellan/diskant eller bas/diskant).

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-11-08 13:25

Perfector skrev:Löptiden till örat ju.

Jo, det är jag med på. Vad menar du är nyttan, hur skiljer sig upplevelsen mellan ett icke-löptidskorrigerat par högtalare mot ett par som är det?

Jag kan förstå att det är bättre, men hur upplever man det?

Perfector skrev:Antingen lägger man främre polplattorna på magneten i samma plan och då accelererar allt ljud ut i samma tidsfas och når örat samtidigt, eller så får man använda kluriga program som räknar ut var i tex. baskonen signalen ligger vid delningen och sedan placera främre polplattan på magneten för mellan / diskant där.

Du presenterar två olika metoder här och det låter som att de skulle kunna ge väldigt olika resultat. Då tycker jag att det ena borde vara mer rätt än det andra. Hur skulle du säga att man ska göra, om man inte har någon aning om detta, vad är din detaljerade steg-för-steg instruktion?

Perfector skrev:Ta 2 element och håll i händerna och sedan förskjut i djupled så hör du faktiskt skillnaden (mellan/diskant eller bas/diskant).

Jag kan mycket väl tänka mig att man hör skillnader, men hur vet man att man "träffat rätt"?

Ska man spela någon specifik frekvens eller ska man bara lyssna på lite musik?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-08 13:47

Cortado skrev:
Perfector skrev:Löptiden till örat ju.

Jo, det är jag med på. Vad menar du är nyttan, hur skiljer sig upplevelsen mellan ett icke-löptidskorrigerat par högtalare mot ett par som är det?

Jag kan förstå att det är bättre, men hur upplever man det?

Perfector skrev:Antingen lägger man främre polplattorna på magneten i samma plan och då accelererar allt ljud ut i samma tidsfas och når örat samtidigt, eller så får man använda kluriga program som räknar ut var i tex. baskonen signalen ligger vid delningen och sedan placera främre polplattan på magneten för mellan / diskant där.

Du presenterar två olika metoder här och det låter som att de skulle kunna ge väldigt olika resultat. Då tycker jag att det ena borde vara mer rätt än det andra. Hur skulle du säga att man ska göra, om man inte har någon aning om detta, vad är din detaljerade steg-för-steg instruktion?

Perfector skrev:Ta 2 element och håll i händerna och sedan förskjut i djupled så hör du faktiskt skillnaden (mellan/diskant eller bas/diskant).

Jag kan mycket väl tänka mig att man hör skillnader, men hur vet man att man "träffat rätt"?

Ska man spela någon specifik frekvens eller ska man bara lyssna på lite musik?

2 metoder för samma resultat, beroende på vad man litar mest på
musik ska man naturligtvis lyssna på annars vet man inte hur det låter
Träffat rätt, ja det vet du när du hamnar där för plötsligt bara låter det musik.
Om jag inte är helt blind har IÖ i sina Pi60 gjort en löptidskorrigering så han om någon kan gå in i detalj och förklara.
Jag får intrycket av att du åxå vet men håller frågelådan i gång bara för att.
Rätta mig om jag har fel här.

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2015-11-20 05:14

Aptuffa högtalare!
Skoj läsning och helrätt inställning på alla inblandade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-29 18:26

Har du provat än med löptidskorrigeringen?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-11-29 19:05

Perfector skrev:Har du provat än med löptidskorrigeringen?

Det kan man göra men det är inte så enkelt som att bara lägga spolarna över varandra. Det akustiska vågfrontscentrumet varierar med frekvens och kan vara framför som bakom spolen i djupled. Det finns beskrivet i trådar här om man söker på "vågfrontsscentrum" eller tittar i Skruttens 9LAEH-tråd. Gör man den kompenseringen så skall centrumen ligga över varandra någorlunda över delningsfrekvensen. Avviker det så kommer looben att tilta. Men om TS är mer intresserad av att förstå vad som händer så är det nog att börja mäta lite i olika riktningar på konstruktionen.
Fast jag tycker det är kul att följa hur det går med bara örats hjälp :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-29 19:37

PappaBas skrev:

Det kan man göra men det är inte så enkelt som att bara lägga spolarna över varandra. Det akustiska vågfrontscentrumet varierar med frekvens och kan vara framför som bakom spolen i djupled. Det finns beskrivet i trådar här om man söker på "vågfrontsscentrum" eller tittar i Skruttens 9LAEH-tråd. Gör man den kompenseringen så skall centrumen ligga över varandra någorlunda över delningsfrekvensen. Avviker det så kommer looben att tilta. Men om TS är mer intresserad av att förstå vad som händer så är det nog att börja mäta lite i olika riktningar på konstruktionen.
Fast jag tycker det är kul att följa hur det går med bara örats hjälp :)

Instämmer att basen måste lyssnas på för att få mellan och diskant rätt.
Men det är domar på mellan och diskant och då är det smidigast att lägga främre polplattan i jämnhöjd med varandra
Kul att fler än jag tycker man ska leka sig fram till ljud man blir glad av.

pajas

Inläggav pajas » 2015-11-30 23:29

Japp, jag var flyttat topparna ca en tum bakåt och det låter finfint. Dock var jag dum nog och flyttade ut dom från väggen en bit samtidigt, så jag vet inte riktigt vilken inverkan det hade. Just nu håller jag på att flytta runt högtalarna och byta vinkel och fippla. Ett problem som jag har är att den ena högtalaren står i ett hörn och det blir lite för mycket bas pga det. Jag är verkligen nöjd med ljudet, men det är kul att se om det kan bli ännu bättre.

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-30 23:53

pajas skrev:

Japp, jag var flyttat topparna ca en tum bakåt och det låter finfint. Dock var jag dum nog och flyttade ut dom från väggen en bit samtidigt, så jag vet inte riktigt vilken inverkan det hade. Just nu håller jag på att flytta runt högtalarna och byta vinkel och fippla. Ett problem som jag har är att den ena högtalaren står i ett hörn och det blir lite för mycket bas pga det. Jag är verkligen nöjd med ljudet, men det är kul att se om det kan bli ännu bättre.

tjipp, pajas

Så länge du har roligt ska du fortsätta leka runt.
Alltid kommer man på nå't nytt att prova.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-15 23:23

Kom på nå't, vet inte om jag skrivit om det förut.
En dubbelkammare, samma mått som de du nu byggt, men med en mellanvägg i mitten och ett rör i väggen mellan kamrarna och ett rör i varje låddel, helst på fronten.
Då har du en subba som kan spela förvånansvärt djupt och rent samt i monoutförande tål läskigt mycket effekt.
En sådan kan du placera var som helt med en delning på högst 300 Hz då våglängen är så lång att det blir nästan omöjligt att avgöra varifrån den kommer

pajas

Inläggav pajas » 2015-12-19 00:28

JAg har faktiskt funderat på att göra en sorts hybrid mellan veckat horn och vanlig högtalare, med bas/ mid som ett (heter det frontmatat horn?) och sen mid/ diskant som top. Givetvis vill jag fortsätta med betong, men det vore gött att jobba med nåt annat material också. Sen vill jag gärna jobba me åttaohmsgrejor i mitt nästa projekt. Finns det färdiga kit för en trevägare att köpa?

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-19 00:31

pajas skrev:JAg har faktiskt funderat på att göra en sorts hybrid mellan veckat horn och vanlig högtalare, med bas/ mid som ett (heter det frontmatat horn?) och sen mid/ diskant som top. Givetvis vill jag fortsätta med betong, men det vore gött att jobba med nåt annat material också. Sen vill jag gärna jobba me åttaohmsgrejor i mitt nästa projekt. Finns det färdiga kit för en trevägare att köpa?

tjipp, pajas

Färdiga 3-vägs byggsatser kan nog HiFi Kit i Stockholm fixa fram.

pajas

Inläggav pajas » 2015-12-22 23:34

Måste återkoppla lite och tacka för all hjälp. Perfector, Soundbrigade, Cortado, Alexi, Tack för all hjälp och uppmuntran. Jag och mina polare har lyssnat mycket på diverse musik genom högtalarna och det låter faktiskt riktigt bra. Bra separation- man hör saker som vi inte hört tidigare i andra anläggningar. Det svänger också. Bättre än så tror jag inte att jag kan uttrycka mig. PB-1 högtalarna är färdiga. JAg skulle säga att PB- 1 låter bättre och ffa är mer lättdrivna än donatorhögtalarna Pioneer Prologue 100. Jag vill slå ett slag för att bygga högtalare i moduler. Det ger en flexibilitet som är viktig när det gäller att prova sig fram. Sen tycker jag att betong och keramik är bra material med rätt känsla, rekommenderas. Min tid i DIY- träsket inom högtalarbyggeri är säkerligen inte över.

tjipp, pajas

Föregående

Återgå till DIY-forum