Alexi skrev:Är höger och vänster spegelvända?
Jajamen!
tjipp, pajas
Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Är höger och vänster spegelvända?
Alexi skrev:Prova att dämpa väggen bakom högtalaren med en madrass eller något annat du har tillgängligt hemma.
Perfector skrev:Ska jag vara lite fnulig här, så kan man ju roa sig med löptidsanpassning av de olika elementen.
Vilket innebär att man lägger alla talspolarna i samma plan, oavsett hur det ser ut så lär det vara en underbar ljudupplevelse när allt ljud når örat samtidigt, men det innebär att flytta in mellan och diskant i lådan så dom kommer i paritet med basens talspole.
Cortado skrev:Perfector skrev:Ska jag vara lite fnulig här, så kan man ju roa sig med löptidsanpassning av de olika elementen.
Vilket innebär att man lägger alla talspolarna i samma plan, oavsett hur det ser ut så lär det vara en underbar ljudupplevelse när allt ljud når örat samtidigt, men det innebär att flytta in mellan och diskant i lådan så dom kommer i paritet med basens talspole.
Hur vet man att man lyckats få talspolarna flyttade på ett sätt så att "allt ljud når örat samtidigt" och vad menar du är nyttan av det?
Perfector skrev:Löptiden till örat ju.
Perfector skrev:Antingen lägger man främre polplattorna på magneten i samma plan och då accelererar allt ljud ut i samma tidsfas och når örat samtidigt, eller så får man använda kluriga program som räknar ut var i tex. baskonen signalen ligger vid delningen och sedan placera främre polplattan på magneten för mellan / diskant där.
Perfector skrev:Ta 2 element och håll i händerna och sedan förskjut i djupled så hör du faktiskt skillnaden (mellan/diskant eller bas/diskant).
Cortado skrev:Perfector skrev:Löptiden till örat ju.
Jo, det är jag med på. Vad menar du är nyttan, hur skiljer sig upplevelsen mellan ett icke-löptidskorrigerat par högtalare mot ett par som är det?
Jag kan förstå att det är bättre, men hur upplever man det?Perfector skrev:Antingen lägger man främre polplattorna på magneten i samma plan och då accelererar allt ljud ut i samma tidsfas och når örat samtidigt, eller så får man använda kluriga program som räknar ut var i tex. baskonen signalen ligger vid delningen och sedan placera främre polplattan på magneten för mellan / diskant där.
Du presenterar två olika metoder här och det låter som att de skulle kunna ge väldigt olika resultat. Då tycker jag att det ena borde vara mer rätt än det andra. Hur skulle du säga att man ska göra, om man inte har någon aning om detta, vad är din detaljerade steg-för-steg instruktion?Perfector skrev:Ta 2 element och håll i händerna och sedan förskjut i djupled så hör du faktiskt skillnaden (mellan/diskant eller bas/diskant).
Jag kan mycket väl tänka mig att man hör skillnader, men hur vet man att man "träffat rätt"?
Ska man spela någon specifik frekvens eller ska man bara lyssna på lite musik?
Perfector skrev:Har du provat än med löptidskorrigeringen?
PappaBas skrev:Perfector skrev:Har du provat än med löptidskorrigeringen?
Det kan man göra men det är inte så enkelt som att bara lägga spolarna över varandra. Det akustiska vågfrontscentrumet varierar med frekvens och kan vara framför som bakom spolen i djupled. Det finns beskrivet i trådar här om man söker på "vågfrontsscentrum" eller tittar i Skruttens 9LAEH-tråd. Gör man den kompenseringen så skall centrumen ligga över varandra någorlunda över delningsfrekvensen. Avviker det så kommer looben att tilta. Men om TS är mer intresserad av att förstå vad som händer så är det nog att börja mäta lite i olika riktningar på konstruktionen.
Fast jag tycker det är kul att följa hur det går med bara örats hjälp
Perfector skrev:Har du provat än med löptidskorrigeringen?
pajas skrev:Perfector skrev:Har du provat än med löptidskorrigeringen?
Japp, jag var flyttat topparna ca en tum bakåt och det låter finfint. Dock var jag dum nog och flyttade ut dom från väggen en bit samtidigt, så jag vet inte riktigt vilken inverkan det hade. Just nu håller jag på att flytta runt högtalarna och byta vinkel och fippla. Ett problem som jag har är att den ena högtalaren står i ett hörn och det blir lite för mycket bas pga det. Jag är verkligen nöjd med ljudet, men det är kul att se om det kan bli ännu bättre.
tjipp, pajas
pajas skrev:JAg har faktiskt funderat på att göra en sorts hybrid mellan veckat horn och vanlig högtalare, med bas/ mid som ett (heter det frontmatat horn?) och sen mid/ diskant som top. Givetvis vill jag fortsätta med betong, men det vore gött att jobba med nåt annat material också. Sen vill jag gärna jobba me åttaohmsgrejor i mitt nästa projekt. Finns det färdiga kit för en trevägare att köpa?
tjipp, pajas
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster