HiFi-klocka

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rampitsch

HiFi-klocka

Inläggav rampitsch » 2016-01-20 07:31

Efter att i många många år haft en tanke om att göra en klocka med Nixie-rör så hade jag förra sommaren tur och sprang på en gammal Facit-räknare på en loppis för ringa peng.
Väl hemma kunde jag glatt konstatera att alla rör var hela och då väcktes en gammal tanke till liv igen: Vad roligt det vore att ha en HiFi-klocka, dvs en klocka av Nixie-rör att ställa på stereobänken.

Sagt och gjort, så fick det bli. 6st rör lades undan för att bli en klocka.

Förutom rör behövs såklart drivelektronik och ett case till klockan. Funderade ett slag på att bygga helt från scratch och göra drivelektroniken till klockan själv.Medan jag satt och fnulade på denna lösningen så sprang tiden iväg och jag konstaterade att om jag någonsin ska kunna motivera mig att bli klar med denna fick det bli en färdig styrning på elektroniken. Således inköptes 1st Nixie Tube Driver Dink, från PV Electronics.

Efter en snabb frakt var det således dags att montera ihop byggsatsen (kan ju inte köpa allt för färdiga grejer):
Bild

Nästa steg blev att fundera ut hur den skulle se ut. Efter en del sökandes på nätet efter inspiration kom jag fram till att jag ska använda samma formspråk som jag har på min egenbyggda stereobänk.
Den tänkta designen blev att ha en träram med topp och botten av borstad aluminium. Lyckades hitta lite skräpvirke kvar efter stereobänks-bygget.
Limmade ihop 2st stycken som sedan skulle ta och formas:
Bild

Efter att ha fräst, sågat och slipat en kväll hade jag lyckats ta fram en ram att använda:
Bild

En bit aluminiumskiva kapades till och hål för rören togs upp:
Bild

För att fästa rören hade jag först tänkt använda 13-pol rörsocklar. Dels för att inte riskera att skada rören vid lödning och dels för att kunna byta ut dem med tiden. Detta hade nog fungerat utmärkt om det inte hade varit för 2 saker. Dels är det små rör jag använder (mycket mindre än vanliga småsignalrör typ ECC83 m.fl.) och dels så hade det blivit väl trångt med 6st socklar tillsammans med elektronik och kablar. Fick göra en kompromiss och löste det hela genom att ta en bit plexiglas och borra hål i samt fräsa ur lite granna. I denna plexiglasbit kan jag sedan limma fast rören i:
Bild

Ett lätt provmontage innan vi börjar med elektroniken:
Bild

Vid det här laget hade jag funderat en hel del på hur jag skulle göra med alla lödpunkter. Totalt är det 10 katoder och 1st anod per rör, dvs 66 kablar att löda fast. Lyckades hitta en 10-pol bandkabel som blev perfekt för alla katoder.
Bara att sätta igång med andra ord:
Bild

Jag föredrar att dokumentera och märka upp när jag bygger saker. Dels för att jag tycker att det är snyggt med också för att jag i en framtid ska kunna komma ihåg/veta vad jag har gjort, om det behöver felsökas eller ska byggas om.
Alla katoder för varje siffra lades ihop och märktes, om elektroniken någon gång ska demonteras:
Bild

När allting var kopplat hade jag ett mindre ormbo, men ett test innan man sätter ihop lådan är nog på sin plats:
Bild

Sagt och gjort, efter att ha dubbelkollat allting kunde jag konstatera att jag hade en ganska vacker klocka att ställa på stereobänken:
Bild

Återstår lite småfix med nya bultar som håller ihop allting och ska även få dit en GPS-mottagare som automatiskt ställer in klockan varje gång man startar klockan. Men det stora arbetet är iaf gjort, och jag blev i slutändan riktigt nöjd.
Nu kommer genast all musik låta mycket bättre :wink:

//Rampitsch

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: HiFi-klocka

Inläggav shifts » 2016-01-20 07:43

Snyggt! Du får ta och spela in en filmsnutt så vi får njuta av sifferbytena också. :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-20 08:13

Hur fan fungerar detta ?

8O

Aldrig sett något liknande och tappad hakan.... :D :mrgreen:

Snälla förklara hur du får rören att visa dessa siffror och hur detta går till med kablarna ihop tvinnade i grupper och med så få kontaktpunkter som den tycks vara på styrkortet ?! :o 8O :mrgreen:

Alla tummar upp !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-20 08:24

DVD-ai skrev:Hur fan fungerar detta ?

8O

Snälla förklara hur du får rören att visa dessa siffror och hur detta går till med kablarna ihop tvinnade i grupper och med så få kontaktpunkter som den tycks vara på styrkortet ?! :o 8O :mrgreen:

Alla tummar upp !

Det är alltså nixierör han använder:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nixier%C3%B6r
Rören har en gemensam anod, men en katod per siffra vilket ger 11st stift för ett 0-9 rör. Du strömsätter sedan helt enkelt den katod du vill skall lysa.

Bild

Bilden på de tvinnade katoderna var nog bara för att de skulle hålla ihop innan de blev fastlödda. Var ledare går till en egen anslutning på styrkortet.

Oavsett så är det snyggt gjort. Bra jobbat :)

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2016-01-20 08:34

Som ett smakprov.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-20 09:27

Jag har haft för avsikt att bygga en Nixie-klocka i över ett års tid... måste fan ta tag i det snart!
Det blir ju hur mysigt sken som helst från dom :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-20 10:47

Har du samlat på dig de komponenter du behöver? Kolla annars
http://www.fragjanzuerst.de/dindex.htm?/r5.htm
Här finns åtskilligt och även uppslag till andra typer av ur.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-20 11:23

lennartj skrev:Har du samlat på dig de komponenter du behöver? Kolla annars

Nej jag har inte köpt några komponenter än. Sidan du länkade till verkade dock ganska rörig (hehe!), har du handlat något därifrån själv och sett att det funkar bra?

rampitsch: Vad är det för rör du har använt till din klocka? IN-14?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-20 11:38

Lika sugen på en som när man läste om dom första gången, kan det varit i tidningen High Fidility?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-20 11:39

Cinder skrev:
lennartj skrev:Har du samlat på dig de komponenter du behöver? Kolla annars

Nej jag har inte köpt några komponenter än. Sidan du länkade till verkade dock ganska rörig (hehe!), har du handlat något därifrån själv och sett att det funkar bra?

Jag har mest köpt lytar http://www.fragjanzuerst.de/k8.htm
från dem, och audiorör.
Jag har alltid fått rätt prylar till rimligt pris från dem.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-20 12:07

Mad tanke på trådens rubrik finns det en helt annan typ av klocka som absolut passar in, men den är inte alls DIY.
Jag tror att gubbarna på McIntoshlabs.com har humor.

Bild

Mc Clock finns med i den officiella prislistan - endast SEK 16.875,- 8O

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-20 13:33

Inte lika åtråvärd men nästan.

https://vimeo.com/116510462
radxa rock 5b \ esi ubm192 \ adafruit max9744 \ sony högtalare - - - https://mastodon.green/@vattuvarg

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-20 14:15

Sitter det en diod i serie med glödtrådarna? Annars borde det gå ström i en massa otända glödtrådar. Inte tillräckligt för att tända dem, men iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2016-01-20 14:19

DVD-ai skrev:Hur fan fungerar detta ?

8O

Alla tummar upp !

Som tidigare nämnt så är det Nixie-rör som gäller, kallas också "cold tubes". Till skillnad mot vanliga vakumrör jobbar dessa lite annorlunda.
Styrningen för detta kräver att man drar fram en busslinga och ansluter alla rörs katoder till. Med andra ord hade man kunnat dra ut enbart 10st kablar från kretskortet till rör nr 1, och sedan på röret skarva vidare till nästa rör osv. Så hade jag tänkt göra om jag använt rörsocklarna. Nu när det blev direktlödning på rören kan jag lova att bara 1st kabel på varje ben på rören var trångt nog.
Testade om det gick att få in 6st kablar i samma sockel på kretskortet, vilket gick utmärkt. Därför lödde jag på en kabel på varje katod och buntade sedan ihop alla som var till samma siffra. Blev en snyggare installation och lättare att byta ett rör om det skulle gå sönder.

För att få ihop alltihopa fick jag göra en speciallösning med lite distanser på insidan, som håller fast kretskortet och som sedan "drar ihop" topp och botten.
Löste detta med kupolmuttrar på ovansidan och undersidan. På undersidan blir också kupolmuttrarna fötter. En hyfsat enkel och smidig lösning, som i mina ögon dessutom inte skäms för sig.

För tillfället hamnade klockan på hyllan ovanför stereobänken, har inte riktigt bestämt var den ska hamna ännu, men en mysig kväll när man slår på rörsteget och lyssnar på vinyl kommer denna garanterat att bidra till välbefinnandet:
Bild
(här kan man också se hur mycket mindre Nixie-rören är än vanliga småsignalrör, som sitter monterade på svarta lådan till höger på hyllan).

Cinder skrev:

De rör jag har använt till min klocka är tydligen några ganska ovanliga, tillverkade av Hitachi, CD-80P. Små mysiga rör.

Svante skrev:Sitter det en diod i serie med glödtrådarna? Annars borde det gå ström i en massa otända glödtrådar. Inte tillräckligt för att tända dem, men iaf.

Bra fråga, jag har inte undersökt det, men tror det borde sitta på kretskortet.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-20 16:24

rampitsch skrev:
Svante skrev:Sitter det en diod i serie med glödtrådarna? Annars borde det gå ström i en massa otända glödtrådar. Inte tillräckligt för att tända dem, men iaf.

Bra fråga, jag har inte undersökt det, men tror det borde sitta på kretskortet.

Fast, nej det funkar väl inte, inte om du har lagt ihop alla "ettor med ettor" etc. Dioden behöver sitta efter den greningen.

Alltså, prylen funkar ju uppenbarligen, det handlar bara om att förstå varför, men min tanke (som då är fel, uppenbarligen) kan exemplifieras så här.

Antag att man vill tända nollan i rör 1. Då läggs plus på alla rörs nollor, men minus bara på rör ett. Rör tvås minus kommer att hänga i luften, den höga anslutningen till rör tvås nolla gör att det går ström genom rör tvås tråd noll, genom rör tvås tråd 1-9, genom rör 1:s siffror 1-9 och ner till minus. Jag tycker att det borde göra att rör 2:s nolla glöder litegrann.

Om det inte sitter en diod i serie med alla glödtrådar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-20 18:32

Jag tänkte kommentera att de här nixie-rören kan knappast vara konstruerade så att det krävs en massa dioder till drivningen. Eftersom de är rör förutsatte jag att de är från tiden innan halvledardioden uppfanns och det bara fanns rörlikriktare och i så fall skulle bygget bli orimligt dyrt, klumpigt och energislukande.

Fast nixie-rören var väl mest använda på minidatorer från 1960-talets slut, kom jag på. Det var åtminstone i den miljön jag träffade på dem, och då fanns ju kiseldioder.

Jag gjorde mina första programmeringslabbar på Wang-maskiner liknande denna:

Bild

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2016-01-20 22:11

Svante skrev:
Fast, nej det funkar väl inte, inte om du har lagt ihop alla "ettor med ettor" etc. Dioden behöver sitta efter den greningen.

Alltså, prylen funkar ju uppenbarligen, det handlar bara om att förstå varför, men min tanke (som då är fel, uppenbarligen) kan exemplifieras så här.

Antag att man vill tända nollan i rör 1. Då läggs plus på alla rörs nollor, men minus bara på rör ett. Rör tvås minus kommer att hänga i luften, den höga anslutningen till rör tvås nolla gör att det går ström genom rör tvås tråd noll, genom rör tvås tråd 1-9, genom rör 1:s siffror 1-9 och ner till minus. Jag tycker att det borde göra att rör 2:s nolla glöder litegrann.

Om det inte sitter en diod i serie med alla glödtrådar.

Du har inte fel i ditt tänk Svante.
Det jag glömde säga är att drivkortet är av multiplex design, dvs den switchar vilket rör som ska få katoden.
Finns ganska bra beskrivet här: http://www.glowbug.nl/neon/HowToDriveNixies.html

//Rampitsch

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-01-25 04:37

Hej kul tråd om nixieklockor och jag har oxå en påse med 8 st ryska lN-16 rör som jag har köpt ifrån Autema
elektronik för flera år sedan och dom har legat undanstoppade i ett skåp i en sortimentpåse men nu tog jag
fram påsen för att se vad det var för nixie rör som jag hade köpt man kanske skulle ta och köpa sig en byggsatts
ifrån PV electronics.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2016-02-09 07:59

shifts skrev:Snyggt! Du får ta och spela in en filmsnutt så vi får njuta av sifferbytena också. :D

Sent om sänder kommer här en liten video också, på den nu färdiga klockan. Har lyckats koppla in GPS-modulen så att när jag slår igång stereobänken så startar klockan, och ställer sedan in tid och datum automatiskt. Mycket trevligt!

I videon visar klockan först datumet, och sedan tiden.

Efter att bygget nu är helt klart känner jag mig riktigt nöjd. Det tog sin tid, men vissa saker är värda att "vänta" på.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-09 08:18

Riktigt snyggt!

Hur(om) har du löst det med tidszoner?

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2016-02-09 08:23

AndreasArvidsson skrev:Riktigt snyggt!

Hur(om) har du löst det med tidszoner?

Det finns en inställning som tar hand om det, man ställer en offset från GMT.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-09 15:09

Bra jobbat. Vad kostar de? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2016-02-09 15:16

Fantastiskt snyggt! 8O
Bra jobbat rampitsch.
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-02-10 01:08

data_foggen skrev:Fantastiskt snyggt! 8O
Bra jobbat rampitsch.
//H

Instämmer! Ge upp det dagliga slitet nu och starta tillverkning.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2016-02-10 07:48

Man tackar så mycket :oops:
Roligt att det är fler än mig själv som tyckte det såg bra ut.

Om man skulle vilja försörja sig på detta skulle det nog bli en förlustaffär, tog långt längre tid än jag trodde. Men så är det väl med de flesta projekt känns det som :lol:

//Rampitsch

Återgå till DIY-forum