Väl hemma kunde jag glatt konstatera att alla rör var hela och då väcktes en gammal tanke till liv igen: Vad roligt det vore att ha en HiFi-klocka, dvs en klocka av Nixie-rör att ställa på stereobänken.
Sagt och gjort, så fick det bli. 6st rör lades undan för att bli en klocka.
Förutom rör behövs såklart drivelektronik och ett case till klockan. Funderade ett slag på att bygga helt från scratch och göra drivelektroniken till klockan själv.Medan jag satt och fnulade på denna lösningen så sprang tiden iväg och jag konstaterade att om jag någonsin ska kunna motivera mig att bli klar med denna fick det bli en färdig styrning på elektroniken. Således inköptes 1st Nixie Tube Driver Dink, från PV Electronics.
Efter en snabb frakt var det således dags att montera ihop byggsatsen (kan ju inte köpa allt för färdiga grejer):
Nästa steg blev att fundera ut hur den skulle se ut. Efter en del sökandes på nätet efter inspiration kom jag fram till att jag ska använda samma formspråk som jag har på min egenbyggda stereobänk.
Den tänkta designen blev att ha en träram med topp och botten av borstad aluminium. Lyckades hitta lite skräpvirke kvar efter stereobänks-bygget.
Limmade ihop 2st stycken som sedan skulle ta och formas:
Efter att ha fräst, sågat och slipat en kväll hade jag lyckats ta fram en ram att använda:
En bit aluminiumskiva kapades till och hål för rören togs upp:
För att fästa rören hade jag först tänkt använda 13-pol rörsocklar. Dels för att inte riskera att skada rören vid lödning och dels för att kunna byta ut dem med tiden. Detta hade nog fungerat utmärkt om det inte hade varit för 2 saker. Dels är det små rör jag använder (mycket mindre än vanliga småsignalrör typ ECC83 m.fl.) och dels så hade det blivit väl trångt med 6st socklar tillsammans med elektronik och kablar. Fick göra en kompromiss och löste det hela genom att ta en bit plexiglas och borra hål i samt fräsa ur lite granna. I denna plexiglasbit kan jag sedan limma fast rören i:
Ett lätt provmontage innan vi börjar med elektroniken:
Vid det här laget hade jag funderat en hel del på hur jag skulle göra med alla lödpunkter. Totalt är det 10 katoder och 1st anod per rör, dvs 66 kablar att löda fast. Lyckades hitta en 10-pol bandkabel som blev perfekt för alla katoder.
Bara att sätta igång med andra ord:
Jag föredrar att dokumentera och märka upp när jag bygger saker. Dels för att jag tycker att det är snyggt med också för att jag i en framtid ska kunna komma ihåg/veta vad jag har gjort, om det behöver felsökas eller ska byggas om.
Alla katoder för varje siffra lades ihop och märktes, om elektroniken någon gång ska demonteras:
När allting var kopplat hade jag ett mindre ormbo, men ett test innan man sätter ihop lådan är nog på sin plats:
Sagt och gjort, efter att ha dubbelkollat allting kunde jag konstatera att jag hade en ganska vacker klocka att ställa på stereobänken:
Återstår lite småfix med nya bultar som håller ihop allting och ska även få dit en GPS-mottagare som automatiskt ställer in klockan varje gång man startar klockan. Men det stora arbetet är iaf gjort, och jag blev i slutändan riktigt nöjd.
Nu kommer genast all musik låta mycket bättre

//Rampitsch