Nu när man har hus och barn så är det svårt att få tid att bygga högtalare, men man planerar allt som oftast nått projekt. Och senaste tiden har planerna varit en lite större portabel 2.1-högtalare att ha i garaget som man ska kunna ta med om man vill. Gärna batteri-driven. Det har funnits många idéer om hur den skulle byggas med infällt galler i metall och handtag. Bluetooth och knappar för att kunna styra den. Inbyggd mobil-laddare.
Men förra helgen tog frun med sig barnen och lämnade mig hemma vilket gav mig 48 timmar att snickra!
Huvudingredienserna i denna högtalare blir förstärkare och Bluetooth från kina.
Förstärkare: http://www.ebay.com/itm/2-1-Digital-Amp ... SweW5VNSJU
Elementen blir 2 st Vifa 3,5" som i Mupps och en SLS 6,5".
Så här kommer ett inlägg med bilder från bygget.
Först sågade jag ut bitar och limmade ihop. Jag fasade av några hörn inne i lådan för att det inte skulle bli lika trångt mellan väggarna i lådan.

Sen tillverkade jag två portar som här limmas fast i lådan.

Baksidan av lådan där elektroniken ska sitta och här syns även portarnas mynningar.
Ursprungstanken var att dom skulle lackas, men då jag hade faner liggandes som jag fått av en kompis så tog jag det istället. Först strök jag på lim.

Sen la jag på en bit faner som jag hade klippt till med saxen. Och sen på med en mdf-bit på det och några skruvtvingar.

När limmet hade torkat tog jag fräsen och körde ett varv runt högtalaren.

Sen finputsade jag kanterna med sandpapper. Här är undersidan klar.

Sen tog jag fram och baksida på samma gång.

Därefter tog jag sidorna.

Avslutningsvis tog jag ovansidan.

Så här ser den ut med faneren på plats.

Sen fräste jag ner ca 2mm runt elektronik-utrymmet. Det var allt jag hann innan familjen var hemma igen.

Men nu återstod ju bara lackering och montering, så det gjordes när tid fanns under veckan. Högtalaren penslades med nån typ av möbellack. Fyra varv med mellanslipning blev det innan jag var nöjd. I bakgrunden på den nedre bilden syns högtalarna som den här skulle ersätta. Dom har samma element som jag använder här och samma uppsättning finns även i husvagnen, så jag vet ungefär vad jag kan förvänta mig av dessa element.

Elektroniken monterades på en plåt som lackades halvblank svart. Tyvärr var transformatorn trasig, så nu använder jag en laptop-transformator istället, så därför går kabeln in genom ett hål där det egentligen ska sitta en 230v-ingång. Ny transformator och volymrattar är på väg. Tyvärr glömde jag att ta kort på andra sidan av plåten, men det kan jag göra när den nya transformatorn är på plats.

Här har jag dragit kablar och stoppat i lite Gullfiber. Jag satte även en tätningslist runt hålen till elementen. Tog dock bilden innan jag hade satt listen på dom små.

Element monterade.

Då fattas bara ett galler. Och det byggde jag faktiskt medans jag väntade på att limmet skulle torka när jag fanerade, men för att få bättre flyt i bilderna så tar vi det nu!
Sågning och fräsning.

Och så lite svart sprayfärg.

Och sen på med tyget.

Limmat med limpistol på baksidan.

Det färdiga resultatet! Jag vet själv inte vad det är för faner. Nån som vet?

Jag blev nöjd med resultatet och jag tycker att det låter riktigt bra!
Dock blev det inte alls vad jag hade planerat från början. En garagehögtalare som man kan ta med på fest. Jag får försöka hitta nått bra ställe i huset att ha den istället. Hur som helst så var det roligt att få snickra lite, men nästa gång måste jag försöka hålla mig till planen, för det börjar finnas nog med högtalare här hemma.