StefanA bygger 2.1-högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanA

StefanA bygger 2.1-högtalare

Inläggav StefanA » 2016-03-02 00:34

Då har man äntligen fått lite tid att snickra! :)
Nu när man har hus och barn så är det svårt att få tid att bygga högtalare, men man planerar allt som oftast nått projekt. Och senaste tiden har planerna varit en lite större portabel 2.1-högtalare att ha i garaget som man ska kunna ta med om man vill. Gärna batteri-driven. Det har funnits många idéer om hur den skulle byggas med infällt galler i metall och handtag. Bluetooth och knappar för att kunna styra den. Inbyggd mobil-laddare.

Men förra helgen tog frun med sig barnen och lämnade mig hemma vilket gav mig 48 timmar att snickra! :) Men på 48 timmar så måste man göra en ganska enkel högtalare om man ska hinna någorlunda klart. Så därför blev det en något förenklad variant.
Huvudingredienserna i denna högtalare blir förstärkare och Bluetooth från kina.

Förstärkare: http://www.ebay.com/itm/2-1-Digital-Amp ... SweW5VNSJU

Elementen blir 2 st Vifa 3,5" som i Mupps och en SLS 6,5".

Så här kommer ett inlägg med bilder från bygget.
Först sågade jag ut bitar och limmade ihop. Jag fasade av några hörn inne i lådan för att det inte skulle bli lika trångt mellan väggarna i lådan.
Bild

Sen tillverkade jag två portar som här limmas fast i lådan.
Bild

Baksidan av lådan där elektroniken ska sitta och här syns även portarnas mynningar.
Bild

Ursprungstanken var att dom skulle lackas, men då jag hade faner liggandes som jag fått av en kompis så tog jag det istället. Först strök jag på lim.
Bild

Sen la jag på en bit faner som jag hade klippt till med saxen. Och sen på med en mdf-bit på det och några skruvtvingar.
Bild

När limmet hade torkat tog jag fräsen och körde ett varv runt högtalaren.
Bild

Sen finputsade jag kanterna med sandpapper. Här är undersidan klar.
Bild

Sen tog jag fram och baksida på samma gång.
Bild

Därefter tog jag sidorna.
Bild

Avslutningsvis tog jag ovansidan.
Bild

Så här ser den ut med faneren på plats.
Bild

Sen fräste jag ner ca 2mm runt elektronik-utrymmet. Det var allt jag hann innan familjen var hemma igen.
Bild

Men nu återstod ju bara lackering och montering, så det gjordes när tid fanns under veckan. Högtalaren penslades med nån typ av möbellack. Fyra varv med mellanslipning blev det innan jag var nöjd. I bakgrunden på den nedre bilden syns högtalarna som den här skulle ersätta. Dom har samma element som jag använder här och samma uppsättning finns även i husvagnen, så jag vet ungefär vad jag kan förvänta mig av dessa element. :wink:
Bild
Bild

Elektroniken monterades på en plåt som lackades halvblank svart. Tyvärr var transformatorn trasig, så nu använder jag en laptop-transformator istället, så därför går kabeln in genom ett hål där det egentligen ska sitta en 230v-ingång. Ny transformator och volymrattar är på väg. Tyvärr glömde jag att ta kort på andra sidan av plåten, men det kan jag göra när den nya transformatorn är på plats.
Bild

Här har jag dragit kablar och stoppat i lite Gullfiber. Jag satte även en tätningslist runt hålen till elementen. Tog dock bilden innan jag hade satt listen på dom små.
Bild

Element monterade.
Bild

Då fattas bara ett galler. Och det byggde jag faktiskt medans jag väntade på att limmet skulle torka när jag fanerade, men för att få bättre flyt i bilderna så tar vi det nu! :wink:

Sågning och fräsning.
Bild
Bild

Och så lite svart sprayfärg.
Bild

Och sen på med tyget.
Bild

Limmat med limpistol på baksidan.
Bild

Det färdiga resultatet! Jag vet själv inte vad det är för faner. Nån som vet?
Bild

Jag blev nöjd med resultatet och jag tycker att det låter riktigt bra! :)
Dock blev det inte alls vad jag hade planerat från början. En garagehögtalare som man kan ta med på fest. Jag får försöka hitta nått bra ställe i huset att ha den istället. Hur som helst så var det roligt att få snickra lite, men nästa gång måste jag försöka hålla mig till planen, för det börjar finnas nog med högtalare här hemma. :)

Användarvisningsbild
Aerob

Re: StefanA bygger 2.1-högtalare

Inläggav Aerob » 2016-03-02 09:01

Kul projekt! Svårt att se då bilderna inte är superskarpa men gissningsvis är det björk eller lönn. Ta en bättre bild så får du bättre svar!

Summer Passing

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-03-02 09:57

+1. Du är duktigt på att snickra, mycket snyggt.

Jag måste få tummen ur för mina små högtalare.

Henrik

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-02 10:18

Det ser så lätt ut när duktigt folk bygger. "Ja ja bara lite lim, sen fräsa runt och bada-bim klart". Jo visst :p

Ser mycket snyggt ut.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2016-03-02 14:56

Det var faktiskt väldigt lätt att fanera med den här faneren. Den var nog något tjockare, ca 1mm och arken var så pass stora så jag behövde inte skarva faneren nånstans, så det var bara att klippa ut lagom stora bitar och sen handlar det om att få tryck på hela ytan när man limmar.

Här kommer lite skarpare bilder.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-02 15:33

Lutar lite mer åt björk men vågar fortfarande inte svära på det, kan likaväl vara lönn! Förresten så slapp du kanske skarva men någon (eller något) har skarvat faneren åt dig!

Summer Passing

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2016-03-03 12:08

Ja, faneren var skarvad med fem remsor på ca 8*250 cm så arken var ca 40*250 cm. Förra högtalarna jag fanerade så var faneren ej rak i kanterna. Den var mellan ca 20-30 bred. Den var även mycket tunnare och skörare vilket gjorde det svårt att få raka fina skarvar. Den här faneren var som en dröm att jobba med jämfört med den förra! :D
Enligt en kompis så är det med all säkerhet björkfaner jag har använt! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-03 13:31

Kanon! Va sugen man blir på att vända på skylten och åka hem till snickarlyan :) .
Särskild eloge till projekt som verkligen blir helt klara - det krävs lite disciplin att göra klart ytbehandling, fronter mm, innan man slår på strömmen och lutar sig tillbaks.

Själv har jag ju en ofriserad MDF-stomme som spelar bas i väntan på färdigställande av hela bygget... Det tar emot att bli klar :evil: .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-03 13:41

Faneret ser ut som Björk.

Snyggt bygge för övrigt!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-03 22:13

Verkligen fint.
Mycket rutin bakom för att kunna bygga en högtalare på en vecka.
Inte stått och funderat eller fantiserat många minuter där inte :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2016-03-04 19:22

Kalejdokom: Jag vet att om jag inte gör klart på en gång, så är risken stor att det aldrig blir klart!
Erik: Det var ganska välplanerat. Det enda som inte gick som planerat var slitsporten som jag tänkte ha framåt först, men av utrymmesskäl fick bli två rektangulära portar på baksidan. :)

Återgå till DIY-forum