Eftersom man blir lite rastlös när ens projekt är färdigt och man inte har så mycket att fundera över så spårar tankarna åter igen iväg på hur ett möjligt steg 2 av detta bygge skulle kunna bli, nämligen att bygga basmoduler/stativ för att få 3vägs golvhögtalare
Jag har ju bara snickrat lådorna till dom här. Har aldrig själv beräknat något, så detta är förmodligen att ta sig vatten över huvudet. Och i ärlighetens namn vet jag inte om det behövs något stöd i basregistret. Men det är ju så roligt med DIY
Jag har iallafall skissat en ytterligare en variant på hur det skulle kunna se ut. Tycker denna är snyggast hittills. (ursäkta alla konstiga sträck på sidan, orkade inte göra något åt detta nu)

10mm bredare än topparna åt varje håll, och 50mm djupare. Detta ger 31 liter -stag och element. Baffeln är 230mm så en 8" kan få plats med lite flyt.
Har provat att simulera lite. Jag har basta men det blir för mycket siffror för min oerfarna hjärna, så jag har kört med Bassbox 6 Pro. Tycker det är enklare att förstå sig på.
Här provade jag att simulera Storebror till Scan Speak 15w som sitter i topparna. Nämligen 18W/4531-G00. Simulerade en lådvolym av 28 liter och avstämt till 37hz. Kurvan blir som följer.

Så vitt jag kan se inga konstigheter. F3 hamnar på 39hz. Kanske att man kan köra Linkwitz? Har inte förstått om man kan räkna med filter i Bassbox än... Som ni ser har jag även provat med 22w men den verkar kräva minst 40 liter för att må bra.
Enligt Troels så ligger topparnas F3 på 47hz. Skulle basmoduler som dessa med F3 på 39hz över huvud taget märkas av eller är det för lite skillnad?
PS. Åker för övrigt och hämtar ett NAD C270 till högtalarna imorgon