Troels Revelator 4R **Färdiga** Basmoduler?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker

Re: Byggtråd för Troels Revelator 4R

Inläggav asslicker » 2016-10-12 22:33

Fostex skrev:Såg att det nämndes kontaktlim och fanér, har aldrig fanérat med det själv, men läst en del stories om hur det kan gå:
viewtopic.php?t=13602

Bara som en liten heads up i all välmening :)

Jag har läst detta många gånger här på faktiskt. Och det är ju inte utan att man blir orolig :roll: Men jag köpte fanéret av en som jobbat med det i 30 år och är erkänt duktig. Och han sa att det var kontaktlim som gällde, så det är frågan vem som har rätt.... Jag gissar på att alla har rätt, och att det går att få bra med kontaktlim om man använder rätt lim och gör rätt 8)

Och just därför håller jag på att öva lite på spillbitar innan jag börjar på de riktiga lådorna. Har aldrig provat att fanera förut.

Provat ett första skarv för att se hur det funkar att fräsa och slipa, och det blir faktiskt bra. Nytt skarpt frässtål och några drag med 240 papper så var de bra.
Bild

Sen håller jag på att prova lite olja, och jag har fastnat för denna. Tycker det blev riktigt snyggt! Detta efter en strykning:
Bild

Ska fortsätta öva lite innan jag vågar gå på lådorna :D

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-10-14 08:14

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av den lilla erfarenhet jag har av att fanera. För ett par år sedan fanerade jag ett par toppar och basmoduler. Då använde jag trälim med gott resultat ur hållbarhetsperspektiv. Men när jag limmade så blev faneret fuktigt och buckligt, vilket blev slutresultatet när de torkat. Detta då Jag fanerade i efterhand, alltså på färdiga lådor, vilket gick bra på topplådorna med dess mindre mått på alla sidor. Men med basmodulerna gick det sämre med deras större ytor, då de buktade in och faneret inte uppnådde tillräckligt tryck. Då var de ändå byggda med 19mm mdf. Så att uppbåda tillräckligt tryck fann jag vara det svåraste. Jag köpte faneret av ett lokalt företag som utförde fanering på möbler så det var inte det tunnaste faneret, vilket kanske hade en viss inverkan, men sannolikt i standardtjocklek. Jag lackade i varje fall faneret med halvblank klarlack, utan att limmet löstes upp och faneret släppte.
Ser fram emot att se de färdiga lådorna. Det blir proffskvalitet vad det tycks.
Ser snyggt ut med oljat faner, men hur blir det när det har torkat?

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-12-22 19:14

Här har det stått still bra länge!

Äntligen är lådorna fanerade. Det har tagit mycket tid och varit mycket pill. Men nu är det gjort och jag är nöjd med resultatet för att vara första gången :) Även bafflarna är ditlimmade, men har inte fått bild på det. Nu återstår bara montering av basport, terminaler och element samt oljning . Och stativen då, men det blir senare i vår :oops:

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-12-22 23:31

Riktigt snyggt :!:

Bra jobbat (mycket snyggare än mitt snabbbyge :oops: )

/ Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-12-23 10:58

Tumme upp, ser fram emot att se dem klara!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
asslicker

Re: Byggtråd för Troels Revelator 4R **FÄRDIGA**

Inläggav asslicker » 2016-12-30 22:10

Då äntligen var bygget färdigt!

Mitt mål var att ha högtalarna färdiga innan årsskiftet, och idag 30/12 spelar dom 8)

Monterad baffel. Limmades dit med fyra plugg i hörnen för att hindra att den gled omkring på faneret och för lite extra styrka. Gick perfa!

Bild

Efter det oljade jag lådorna. Valde vanlig olja utan vax, de ska inte pillas på av någon så det bör duga :lol: Här har oljan inte torkat in riktigt.

Bild

Såhär blir tonen när oljan torkat och dom kom upp i bättre ljus.

Bild

Montering av element. Bekvämt med cnc-frästa hål :wink: Lite damm på lacken som stör bilden.

Bild

Dåligt ljus och dålig bild på när de spelar musik för första gången. De får stå på gamla stativ tills jag hunnit bygga ihop nya.

Bild

Så blev dom! Jag är nöjd med finnishen. Finns någon liten brist i faneret och någon i lacken, men det kan jag leva med. För att vara första gången jag fanerar och första gången jag bygger en låda med svepta sidor (dålig kombo :evil: ) så tycker jag det ser bra ut. De ser ut som jag tänkte mig.

Nu är det inspelning som gäller :D

Bjorn_

Re: Byggtråd för Troels Revelator 4R **Färdiga**

Inläggav Bjorn_ » 2016-12-31 10:28

Mycket snyggt, grattis! Ser ut som köpegrejjer ju!
Är terminalerna gömda eller?

//Björn

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-12-31 10:45

Otroligt snyggt. De låter säkert fint också!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-12-31 14:54

Bjorn_ skrev:Mycket snyggt, grattis! Ser ut som köpegrejjer ju!
Är terminalerna gömda eller?

//Björn

Tack! Terminalerna sitter på baksidan, vanliga polskruvar från Jantzen Audio :)

KentLindqvist skrev:Otroligt snyggt. De låter säkert fint också!

Tackar! Ja dom låter fint, blir bättre för varje timme som går såhär i början.

Håller på att exprimentera med placering och inställningar. Drog just ut dom så de hamna ca 40cm från bakkant högtalare till bakvägg istället för ca 20cm som det var innan. Gjorde väldigt mycket för ljudet. Tyvärr måste de tillbaka dit de var.... Kanske dämptavlor på väggen skulle hjälpa?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-12-31 15:50

Grattis till riktigt fina handarbeten! Hoppas att dom låter som jag vet att dom kan låta - och det är riktigt, riktigt bra! Revelator is the shit! 8) .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-12-31 16:08

Ohyggligt snyggt byggt 8) !
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-12-31 17:36

Kalejdokom skrev:Grattis till riktigt fina handarbeten! Hoppas att dom låter som jag vet att dom kan låta - och det är riktigt, riktigt bra! Revelator is the shit! 8) .

Tack! Jo dom låter riktigt bra, otrolig bas, och det utan att konan rör sig speciellt mycket. Så jag gissar att de går att pressa hårdare. Tycker alltid det är svårt att veta i början hur mycket man vågar höja :oops:

Tror nog de skulle må gott av lite mer effekt än vad min lilla Marantz nr1504 har att erbjuda.. Någon som har ett gammalt slutsteg de vill bli av med? 8)

Kalejdokom: Vad driver dina toppar?

NADifierad skrev:Ohyggligt snyggt byggt 8) !

Tack så mycket!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-12-31 18:29

Jag kör ju dipoler som huvudsystem nuförtiden, så i nuvarande setup har jag mina "4R" som bakkanaler och då drivs dom av en Denon Ceol N9 (via Analog In). Till vardags kör jag Ceol N9 och dessa högtalare som "mini-stereo" i vardagsrummet :) :
denon_ceol_n9.jpg
denon_ceol_n9.jpg (12.39 KiB) Visad 4435 gånger

Och visst mår dom bra av mycket effekt. Jag har kört med Behringer iNuke 1000 och dom protesterade inte. Du behöver inte vara rädd att driva dom för hårt. Jag har imponerats över hur tufft de går att pressa...

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-12-31 19:55

Kalejdokom skrev:Jag kör ju dipoler som huvudsystem nuförtiden, så i nuvarande setup har jag mina "4R" som bakkanaler och då drivs dom av en Denon Ceol N9 (via Analog In). Till vardags kör jag Ceol N9 och dessa högtalare som "mini-stereo" i vardagsrummet :) :
denon_ceol_n9.jpg

Och visst mår dom bra av mycket effekt. Jag har kört med Behringer iNuke 1000 och dom protesterade inte. Du behöver inte vara rädd att driva dom för hårt. Jag har imponerats över hur tufft de går att pressa...

Jaha okej!

Jag tänker iallafall leta reda på något gammalt NAD-steg eller liknande. C270 hade vart perfa! Om någon har, hojta!

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2017-01-07 02:51

Eftersom man blir lite rastlös när ens projekt är färdigt och man inte har så mycket att fundera över så spårar tankarna åter igen iväg på hur ett möjligt steg 2 av detta bygge skulle kunna bli, nämligen att bygga basmoduler/stativ för att få 3vägs golvhögtalare 8)

Jag har ju bara snickrat lådorna till dom här. Har aldrig själv beräknat något, så detta är förmodligen att ta sig vatten över huvudet. Och i ärlighetens namn vet jag inte om det behövs något stöd i basregistret. Men det är ju så roligt med DIY :oops:

Jag har iallafall skissat en ytterligare en variant på hur det skulle kunna se ut. Tycker denna är snyggast hittills. (ursäkta alla konstiga sträck på sidan, orkade inte göra något åt detta nu)

Bild

10mm bredare än topparna åt varje håll, och 50mm djupare. Detta ger 31 liter -stag och element. Baffeln är 230mm så en 8" kan få plats med lite flyt.

Har provat att simulera lite. Jag har basta men det blir för mycket siffror för min oerfarna hjärna, så jag har kört med Bassbox 6 Pro. Tycker det är enklare att förstå sig på.

Här provade jag att simulera Storebror till Scan Speak 15w som sitter i topparna. Nämligen 18W/4531-G00. Simulerade en lådvolym av 28 liter och avstämt till 37hz. Kurvan blir som följer.

Bild

Så vitt jag kan se inga konstigheter. F3 hamnar på 39hz. Kanske att man kan köra Linkwitz? Har inte förstått om man kan räkna med filter i Bassbox än... Som ni ser har jag även provat med 22w men den verkar kräva minst 40 liter för att må bra.

Enligt Troels så ligger topparnas F3 på 47hz. Skulle basmoduler som dessa med F3 på 39hz över huvud taget märkas av eller är det för lite skillnad?

PS. Åker för övrigt och hämtar ett NAD C270 till högtalarna imorgon 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Troels Revelator 4R **Färdiga** Basmoduler?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-07 12:42

Saken är att du inte lätt gör om ett 2-vägsfilter till 3-vägs. Det absolut lättaste är att dela elektroniskt mellan dem.

10Hz låter kanske inte mycket, men det ger också att topparna avlastas från basåtergivning och det kan bli positivt. Jag tycker dock att det kanske inte är värt jobbet/kostnaden att göra som du tänkt, och att du skulle få mycket bättre utfall om du satsade på baselement i basmoduler och byggde 2 stycken. Då kan du placera dem optimalt för just bas och kan friare välja element som gör att du åtminstone kommer ner till 20Hz och får ett system som mer kan kallas fullrange.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2017-01-07 14:35

MagnusÖstberg skrev:Saken är att du inte lätt gör om ett 2-vägsfilter till 3-vägs. Det absolut lättaste är att dela elektroniskt mellan dem.

10Hz låter kanske inte mycket, men det ger också att topparna avlastas från basåtergivning och det kan bli positivt. Jag tycker dock att det kanske inte är värt jobbet/kostnaden att göra som du tänkt, och att du skulle få mycket bättre utfall om du satsade på baselement i basmoduler och byggde 2 stycken. Då kan du placera dem optimalt för just bas och kan friare välja element som gör att du åtminstone kommer ner till 20Hz och får ett system som mer kan kallas fullrange.

Nej jag förstår att man inte gör om filtret hur som hälst och jag har ingen plan på att gå in och pilla i Troels filterdesign. Jag tänkte mig att det kunde vara så enkelt som att lägga ett högpassfilter vid säg 100hz till topparna, och ett lågpassfilter för basarna. Detta kan man väl göra med en miniDSP? Råkar nämligen ha en liggande oanvänd :oops:

Det kräver ju iofs separata slutsteg för basar och toppar, men det kanske man hade velat ha ändå 8)

Jag förstår ju mycket väl att rena basmoduler skulle vara mycket bättre på alla sätt och vis. Men det kommer nog aldrig bli aktuellt hos mig. Svårt att få plats med det tycker jag och att få det snyggt. Dessa kommer stå i vardagsrum..

Men jag anade att den poängen skulle komma, vi är ju på faktiskt.se :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-07 15:33

Gör då "basdelen" bredare och kom upp i 75 liter och tryck i de här:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=185171

Personligen kan jag inte se problemet med basmoduler och vardagsrum. Här är en av mina 90 liters basmoduler:
Bild
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2017-01-07 16:04

MagnusÖstberg skrev:Gör då "basdelen" bredare och kom upp i 75 liter och tryck i de här:

Personligen kan jag inte se problemet med basmoduler och vardagsrum. Här är en av mina 90 liters basmoduler:
[ Bild ]

Okej. Att bygga i tv-möbeln har jag också tänkt på. Men det leder ju till att sakerna som nu står i möbeln måste flyttas till annan plats.. Alltså är det ändå en fråga om platsbrist i slutändan.

Iallafall, jag ändrar frågan lite. Jag undrar av nyfikenhet.

Hur får man mesta möjliga baskapacitet ur en 30liter stor låda och element med max diameter 220mm? Basreflex? Slavbas? 1 element eller flera? Vilket/vilka element? Finns ju många golvare på marknaden som ändå har helt okej basåtergivning?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-07 16:35

2 stycken parallellkopplade 8-ohmselement i isobarik, vilket ger en effektiv volym för elementet om 60 liter. Basreflex på det.

Eftersom du delar lågt, kan du placera elementen bakåt. Eller på sidan om du vill, vilket kan göra att du tom kan använda ett element med större diameter.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2017-01-07 17:40

Eller lägg en sls10 etc på sidan där du har djupet som begränsande storlek?!

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2017-01-07 20:54

radelius skrev:Eller lägg en sls10 etc på sidan där du har djupet som begränsande storlek?!

Ja det kan man göra. Blir svårt byggmässigt med de välvda sidorna bara.. Sen vill väll sls10 egentligen ha uppåt 40liter?

Har kikat på sls8 också men den verkar inte lika populär.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-08 12:32

asslicker skrev:
MagnusÖstberg skrev:Gör då "basdelen" bredare och kom upp i 75 liter och tryck i de här:

[ Bild ]

Okej. Att bygga i tv-möbeln har jag också tänkt på. Men det leder ju till att sakerna som nu står i möbeln måste flyttas till annan plats.. Alltså är det ändå en fråga om platsbrist i slutändan.

Hur får man mesta möjliga baskapacitet ur en 30liter stor låda och element med max diameter 220mm? Basreflex? Slavbas? 1 element eller flera? Vilket/vilka element? Finns ju många golvare på marknaden som ändå har helt okej basåtergivning?

Lösningen beror nog på vilken väg du vill gå, alltså. Subbas eller bas. Kanske fel definition av mig rent tekniskt, men jag menar såhär: antingen ett stort element i egen låda=subbas, denna kan byggas sluten med EQ via minidsp=mindre låda alternativt slavbas/ar, varför jag inte nämner BR är för att hålla nere storleken eftersom det verkar vara viktigt.

Alternativet är att bygga en låda som matchar topparna utseendemässigt (välvda sidor etc), här går det ju inte att stoppa i stora element om det skall bli snyggt. Visst, det hade kanske gått att få in en 10:a på sidan även om jag tror djupet på basen blir en begränsande faktor och tillverkat ett välvt högtalarskydd, komplicerad konstruktion men det hade kanske gått beroende på djupet på elementet.Du är ju bevisat händig med verktyg ;) För att få det att fungera i den volymen så är det troligt att lådan blir sluten. En 10tums sub i sluten låda är inget jag skulle vilja placera dikt under en topp!
Varför ingen gillar mindre subbar, så som 8tummaren du skrev om är att många som bygger sub, helt enkelt inte vill ha så små element... en sub skall kunna flytta luft i låga frekvenser... Jag byggde själv med tior och slutade med 4 stycken. Hade jag byggt idag hade jag gått på tolvor. Nu kom jag ifrån själva alternativ 2 lite... :D
Så! Alternativet är att bygga en designmatchad botten och inte tänka sub - tänk bas!
Jag hade gått på två mindre element med en BR-lösning, antingen med porten nedåt eller framåt och elektronisk delning. Du kommer inte få lågbasegenskaper men det gör väl inget? De kommer inte ta upp mer plats i rummet än vad de gör idag men du kommer få mer bas och de allra flesta icke elektroniska instrument kommer få bra återgivning (kyrkorglar undantaget).

Du kan alltid komplettera med en sub till detta sen när den tanken mognat :)

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2017-01-08 15:36

Bjorn_ skrev:
asslicker skrev:

[ Bild ]

Lösningen beror nog på vilken väg du vill gå, alltså. Subbas eller bas. Kanske fel definition av mig rent tekniskt, men jag menar såhär: antingen ett stort element i egen låda=subbas, denna kan byggas sluten med EQ via minidsp=mindre låda alternativt slavbas/ar, varför jag inte nämner BR är för att hålla nere storleken eftersom det verkar vara viktigt.

Alternativet är att bygga en låda som matchar topparna utseendemässigt (välvda sidor etc), här går det ju inte att stoppa i stora element om det skall bli snyggt. Visst, det hade kanske gått att få in en 10:a på sidan även om jag tror djupet på basen blir en begränsande faktor och tillverkat ett välvt högtalarskydd, komplicerad konstruktion men det hade kanske gått beroende på djupet på elementet.Du är ju bevisat händig med verktyg ;) För att få det att fungera i den volymen så är det troligt att lådan blir sluten. En 10tums sub i sluten låda är inget jag skulle vilja placera dikt under en topp!
Varför ingen gillar mindre subbar, så som 8tummaren du skrev om är att många som bygger sub, helt enkelt inte vill ha så små element... en sub skall kunna flytta luft i låga frekvenser... Jag byggde själv med tior och slutade med 4 stycken. Hade jag byggt idag hade jag gått på tolvor. Nu kom jag ifrån själva alternativ 2 lite... :D
Så! Alternativet är att bygga en designmatchad botten och inte tänka sub - tänk bas!
Jag hade gått på två mindre element med en BR-lösning, antingen med porten nedåt eller framåt och elektronisk delning. Du kommer inte få lågbasegenskaper men det gör väl inget? De kommer inte ta upp mer plats i rummet än vad de gör idag men du kommer få mer bas och de allra flesta icke elektroniska instrument kommer få bra återgivning (kyrkorglar undantaget).

Du kan alltid komplettera med en sub till detta sen när den tanken mognat :)

Du verkar förstå hur jag tänker!

Kanske är två 6,5" i varje låda bra? Vad är för och nackdelar med 1 vs 2 element? Scan speaks 18w verkar ju vila ha typ 28liter själv, så den är inte aktuell att köra dubbla med eller hur tänker man kring dubbla element?

Ska man ha ett element som kräver lite mer volym, eller två som kräver mindre?

Har ni tips på bra element?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-08 17:34

Nog dags att börja simulera lite. Jag kan inte hjälpa dig tyvärr du min dator är nedpackad. Finns väl kurvor på dina befintliga högtalare så du kan se var du vill att de nya skall ta vid... går nog inte att ge några generella tips på ett kontra två element.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-08 19:32

Glöm inte bort att du har en botten att jobba med också. Med tanke på dina välvda sidor.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-01-10 18:17

Ååååh. Jag hade försökt mig på nån form av basstödsfunktion istället, eftersom det ändå är så enkelt gjort med en miniDSP. Det blir ju givetvis inte lika smutt som bs60 faktiskt är, men helt klart en idé.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-12 00:24

Jag måste nog ångra mig. Kanske blir svårt att integrera med ytterligare br i en bas. Ett alternativ är ju att fortfarande bygga en matchande bas med en eller två sexonhalvor i br, men att i så fall plugga topparna. Vidare ser ju dina befintliga toppar ut att gräva väldigt djupt opluggade, sett till storleken... vilket talar för en subbas istället. Sådär, nu har jag förvirrat mig själv till och med, sorry...

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2017-01-14 10:39

Har nog bestämt mig för att lägga detta med basar på framtiden. Nu när jag hunnit spela in högtalarna ordentligt och köpt ett slutsteg åt dom är det bara att konstatera att dom spelar otroligt mycket bas för sin storlek!

Föregående

Återgå till DIY-forum