Blekta OA14 jakaranda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ajajaj

Blekta OA14 jakaranda

Inläggav Ajajaj » 2012-06-14 11:26

Hej,

Köpte mig ett par OA14 i jakaranda igår men den ena är ganska blekt varför jag skulle vilja behandla denna på något sätt för att få tillbaka den mörka "originaltonen".
Har någon vänlig själ ett tips på hur man åstadkommer detta? Vågar man slipa med fint, fint papper på fanéren eller är det en stor no-no?

I övrigt tycker jag att dom låter oerhört mycket bättre än OA5 typ 2 som jag haft tidigare, dock lite klen i basen likt OA5 så jag funderar på om jag ska investera i en ny förstärkare, någon liten kraftfull skapelse så tips på sådana tas gärna emot också!

Tack!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-14 11:53

Du får inte mer bas för att du kör med starkare förstärkare.

Vad du kan testa, är att minska lådvolymen genom att stoppa in några sandpåsar. Lådan är lite för stor för elementet, vilket diskuterats i Carlssondelen.
Den mindre OA-12, anses ha rakare frekvensgång ner i basdjupet, med samma element.

Vad gäller tonen på fanéret, prova på en liten yta med mörk oljewax.
Är ena lådan ljusare runt om, kan det handla om olika fanér.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
juanth

Re: Blekta OA14 jakaranda

Inläggav juanth » 2017-10-08 13:18

Gammal tråd detta..men jag undrar om någon gjort som Ragnwald föreslår, stoppat i sandpåsar i OA14?
Vad anser ni?

Jag känner till det med avstämmningen som av vissa anses något felaktig i OA14 jämfört med OA12.
Kan det avhjälpas som Ragnwald föreslår?
Mängd i liter? OA12 är på 15 liter och OA14 på 35 liter, kan det vara möjligt att fylla upp med 10-15 liter tro?
Placering i så fall? Längst ned eller i flera våningar så att säga?
Annat än sandpåsar?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-08 15:45

OA14 är väl rätt svår att "öppna". Annars vore det väl enklast att sätta in en avdelare i lådan så att volymen blev mindre. Det sitter ju "tyvärr" ett fett BR-rör genom hela lådan så det får man ju i så fall också räkna om och byta ut. Att bara fylla på med sand lär ju påverka avstämningen med bibehållet rör. Hur mycket kan/bör man rimligt minska volymen innan man måste ändra även röret? Kanske enklast att byta till OA12 om man inte är nöjd med OA14 :) .

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-10-08 19:07

Kalejdokom skrev:OA14 är väl rätt svår att "öppna". Annars vore det väl enklast att sätta in en avdelare i lådan så att volymen blev mindre. Det sitter ju "tyvärr" ett fett BR-rör genom hela lådan så det får man ju i så fall också räkna om och byta ut. Att bara fylla på med sand lär ju påverka avstämningen med bibehållet rör. Hur mycket kan/bör man rimligt minska volymen innan man måste ändra även röret? Kanske enklast att byta till OA12 om man inte är nöjd med OA14 :) .

Tack för bra synpunkter Kalejdokom.
Nej precis, OA12 är ett alternativ såklart fast jag har haft ett par och det finns andra fördelar med OA14
Är själv inte så haj på att räkna på eller förstå basreflexprincipen på djupet, men såklart att det förändrar avstämningen.
Grafpros simuleringar har studerats.
Jag har OA14 isärplockade för rengöring och byte av kablage och lite sånt, det kan hända att jag provar att lägga i något och använder öronen. De är på 35 liter men det är rätt trångt i dem. Att börja plocka ur dämpmaterial känns inte så lockande..ska fundera..
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-08 19:47

Om jag hade haft ett par OA14 hade jag försökt byta till en Scanspeak Revelator 6,5 tums bas. Dom är helt magiskt bra i 35 liter. Problemet är väl att korgen är för stor - 182 mm ytterdiameter. Går det att få plats, eller måste det vara 165 mm korg?

Edit: kollade på lite bilder av baffeln och med en specialfräst montagering går det säkert att få till ett utanpåliggande montage av 18W 8) .
Senast redigerad av Kalejdokom 2017-10-08 19:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-08 19:52

Är 165 mm ett krav med 142 mm hål är detta ett kanonelement med låg och fin resonans
http://www.monacor.se/produkter/6/vnr/102330/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-08 19:54

Tyvärr är ju inte korgen rund på det elementet. Vid skruvhålen är ytterdiametern avsevärt längre än 165 mm.
Men det kanske går att fixa en montagering till den också :) .

Men har du jämfört det Monacor elementet med Carlsson B65? Jag har jämfört med Scanspeak och vet att det är dramatisk skillnad. Har själv den basen i mina OA50.XLR som är på 33 liter.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-10-08 20:49

Kalejdokom skrev:Om jag hade haft ett par OA14 hade jag försökt byta till en Scanspeak Revelator 6,5 tums bas. Dom är helt magiskt bra i 35 liter. Problemet är väl att korgen är för stor - 182 mm ytterdiameter. Går det att få plats, eller måste det vara 165 mm korg?

Edit: kollade på lite bilder av baffeln och med en specialfräst montagering går det säkert att få till ett utanpåliggande montage av 18W 8) .

Ja det ska nog gå att få till på ena eller andra viset, jag mätte lite och det saknas 6mm på innerdiameter/hålet som säkerligen går att ta upp. Även ytterdiameter går att ordna med lite god vilja som sagt.

Jag har kikat på din byggtråd med OA50.XLR (riktigt coola) det är absolut lockande att börja med ett projekt i någon form, problemet är väl mest mina högst begränsade kunskaper I vad som här krävs...delningsfilter osv.
Iofs så vet jag att folk är hjälpssmma här på faktiskt...

Jag fyndade OA14 igår, de är i jakaranda och skicket är near mint. )Dock en skiftning i färg på en sida, jakaranda mörknar av dagsljus/solljus och de delar som står skyddade behåller den ljusare originalfärgen. (Ofta tror folk att det mörka är ursprungstonen och att det ljusa är blekt)
De ska ändå slipas lätt och få ett skyddande laget av hårdvaxolja, poleras...
Mina skills ligger mer åt det konstnärliga hållet, jag gillar ytor och form, färg.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-10-08 21:12

Kalejdokom skrev:Om jag hade haft ett par OA14 hade jag försökt byta till en Scanspeak Revelator 6,5 tums bas. Dom är helt magiskt bra i 35 liter. Problemet är väl att korgen är för stor - 182 mm ytterdiameter. Går det att få plats, eller måste det vara 165 mm korg?

Denna? Eller finns den i 8 ohm också? http://www.hifikit.se/hogtalarelement/r ... 18w4531g01
Den som är angiven till 7" har exakt samma mått fast tål bara 60w
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-08 22:02

Det finns lite olika modeller av Revelator 18W, men alla har exakt samma mekaniska mått. Det finns alltså inte 6,5 och 7 tums varianter. Scan-Speak själva kallar dom 6,5 tum, men vissa ÅF väljer att klassa dem som 7 tum beroende på ytterdiametern. Hifi-kits uppgifter kan man inte lita på. Kolla istället på databladen på Scan-Speaks hemsida:
http://www.scan-speak.dk/?page_id=162

Den jag använder i mina OA50.XLR är en 18W/8531g00 som är magnetiskt avskärmad och då heter 18S.
Att effekten är angiven till 60W bör inte vara någon begränsning. Jag driver mina med betydligt starkare stärkare och jag har aldrig lyckats elda upp dem, trots hälsovådliga ljudvolymer!

Edit: Lådan till OA14 är avstämd till 30 liter, så det krävs ingen anpassning av lådvolym eller BR-port. 18W/8531 funkar som hand-i-handske i den lådan. Det som möjligen kan bli lite knepigt, är att få till filtret, som sannolikt behöver ändras (åtminstone dämpningen för att matcha nivån på basen).

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-10-09 23:05

Kalejdokom skrev:Det finns lite olika modeller av Revelator 18W, men alla har exakt samma mekaniska mått. Det finns alltså inte 6,5 och 7 tums varianter. Scan-Speak själva kallar dom 6,5 tum, men vissa ÅF väljer att klassa dem som 7 tum beroende på ytterdiametern. Hifi-kits uppgifter kan man inte lita på. Kolla istället på databladen på Scan-Speaks hemsida:
http://www.scan-speak.dk/?page_id=162

Den jag använder i mina OA50.XLR är en 18W/8531g00 som är magnetiskt avskärmad och då heter 18S.
Att effekten är angiven till 60W bör inte vara någon begränsning. Jag driver mina med betydligt starkare stärkare och jag har aldrig lyckats elda upp dem, trots hälsovådliga ljudvolymer!

Edit: Lådan till OA14 är avstämd till 30 liter, så det krävs ingen anpassning av lådvolym eller BR-port. 18W/8531 funkar som hand-i-handske i den lådan. Det som möjligen kan bli lite knepigt, är att få till filtret, som sannolikt behöver ändras (åtminstone dämpningen för att matcha nivån på basen).

Jag förstår. Hälsovådliga ljudvolymer kan ibland vara riktigt trevligt. :D

Jag har funderat fram och tillbaka och kommit fram till att jag är sugen på OA50.XLR :idea:
Skulle det vara möjligt att få ta del av din filterlösning till ett par sådana Kalejdokom?
Var bor du förresten? Jag tänker att om jag vid något tillfälle skulle få bjuda in mig till en lyssning?
Mvh Johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-10-09 23:50

juanth skrev:Jag fyndade OA14 igår, de är i jakaranda och skicket är near mint. )Dock en skiftning i färg på en sida, jakaranda mörknar av dagsljus/solljus och de delar som står skyddade behåller den ljusare originalfärgen. (Ofta tror folk att det mörka är ursprungstonen och att det ljusa är blekt)
...

Är du säker på detta, de flesta träslag mörknar av solljus, men jag tror inte att jacaranda eller palisander som är ett annat nämn, gör det.
Så här kunde man läsa i en annan tråd för ett tag sedan:

Fjonkalicious skrev:...
Sedan är det så att jakaranda bleks väldigt mycket om det befinner sig i sol. Jag har flertalet möbler hemma i samma träslag och där kan man se jättestor skillnad på färgton i träslaget beroende på var dom har stått. På mitt matbord kan man se var spetsduken har legat och om man drar ut utdragsskivorna så tappar man hakan för dom är svartrödbruna medans den vanliga skivan är mellanljus/blekt. När jakaranda bleks så antar det ofta en gulare ton och drar lite mer åt zebranohållet även om dom inte har samma teckning.

Sedan skall man också komma ihåg att jakaranda och palisander är samlingsnamn för flertalet olika träsorter (som jag fått mig påpekat här på faktiskt.se). Därför kan den se olika ut.

Jag har också haft ett par OA5-II som haft en brokig och en randigt fanerad låda.

Mvh

Filip
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-10 05:53

juanth skrev:Jag har funderat fram och tillbaka och kommit fram till att jag är sugen på OA50.XLR :idea:
Skulle det vara möjligt att få ta del av din filterlösning till ett par sådana Kalejdokom?
Var bor du förresten? Jag tänker att om jag vid något tillfälle skulle få bjuda in mig till en lyssning?

Filtret finns beskrivet i byggtråden, men man får läsa ganska noga för att hitta slutlig filterlösning (i detta inlägg):
viewtopic.php?f=17&t=38539&start=92
Det är alltså ett enklaste filter; bara en spole på 2,0mH till basen och en 10uF konding till diskanten. Diskanten är också dämpad med ett seriemotstånd på 3 ohm och 10 ohm parallellt med elementet.

Jag bor i Lindome (söder om Göteborg) och du är gärna välkommen att lyssna! :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-10-10 09:39

paa skrev:
juanth skrev:Jag fyndade OA14 igår, de är i jakaranda och skicket är near mint. )Dock en skiftning i färg på en sida, jakaranda mörknar av dagsljus/solljus och de delar som står skyddade behåller den ljusare originalfärgen. (Ofta tror folk att det mörka är ursprungstonen och att det ljusa är blekt)
...

Är du säker på detta, de flesta träslag mörknar av solljus, men jag tror inte att jacaranda eller palisander som är ett annat nämn, gör det.
Så här kunde man läsa i en annan tråd för ett tag sedan:

Fjonkalicious skrev:...
Sedan är det så att jakaranda bleks väldigt mycket om det befinner sig i sol. Jag har flertalet möbler hemma i samma träslag och där kan man se jättestor skillnad på färgton i träslaget beroende på var dom har stått. På mitt matbord kan man se var spetsduken har legat och om man drar ut utdragsskivorna så tappar man hakan för dom är svartrödbruna medans den vanliga skivan är mellanljus/blekt. När jakaranda bleks så antar det ofta en gulare ton och drar lite mer åt zebranohållet även om dom inte har samma teckning.

Sedan skall man också komma ihåg att jakaranda och palisander är samlingsnamn för flertalet olika träsorter (som jag fått mig påpekat här på faktiskt.se). Därför kan den se olika ut.

Jag har också haft ett par OA5-II som haft en brokig och en randigt fanerad låda.

Mvh

Filip

Jag har genom att äga ett antal möbler i jakaranda/palisander bildat mig uppfattningen om att det troliga är att jakaranda mörknar över tid om det utsätts för indirekt dagsljus (eller kanske främst tid) samtidigt som det av direkt solljus bleks, dvs vissa delar av en möbel kan alltså ha kvar något som liknar originaltonen om det fått en lagom dos av dagsljus/tid och mera direkt solljus delar av dagen medan tex. en bordsskiva som ljusnar/bleks av ständigt infallande direkt ljus (uv-strålning?)

Jag hade ett tag en panelvägg från 60-talet som verkligen hade alla varianter av det jag beskriver ovan. Den del som hade befunnit sig närmast ett fönster var blekt/utfrätt och åt andra hållet var det rejält mörknat, där det suttit hyllplan var det ljusare i förhållande till omgivningen på den sidan som mörknat och det var mörkare eller mindre blekt bakom hyllplanen på ddn blekta sidan. I mitten av hela panelväggen fanns varianter av mellantoner som skiljde sig mindre mellan det ljusa och mörka. På vissa ställen där hyllplan suttit var tonen samma som omgivande.
Jag drog därför slutsatsen av det jag skrivit ovan.
Sen kan det säkert skilja mellan olika sorters jakaranda och beroende på ytbehandling att påverkan ser olika ut.
Jag borde ha uttryckt mig tydligare i det tidigare inlägget.
Jakaranda är helt klart ett lurigt träslag.
Mvh Johan

Återgå till DIY-forum