JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Repetition av lite basakusik.
Var skall en basabsorbent placeras?
sinewave.gif
OPTIMIZING THE AIR GAP
While increasing the depth of the air gap does indeed lower the frequency range absorbed, for thinner panels it can also reduce the absorption at some higher bass frequencies. The maximum amount of absorption for a given frequency occurs when the air gap is 1/4 the wavelength for that frequency. Figure 4 below shows the velocity of a sound wave, which is greatest as it transitions through zero. When it reaches the top or bottom of the cycle, the velocity is minimum, but the pressure is maximum. Because the velocity is greatest 1/4 wavelength from a boundary, more energy is present to force the waves through the absorbent material.
Wave velocity
Figure 4: As a sound wave travels toward a boundary, the pressure and velocity are reset at the boundary. Therefore the wave has a maximum velocity 1/4 wavelength from the wall. At half a wavelength the velocity is minimum. Then it rises again at 3/4 wavelength. This pattern repeats indefinitely.Av figuren ovan framgår att basabsorbenten skall placeras där luftmolekylena rör sig som mest runt sitt jämnviktsläge.
Ju varmare basabsorbenten blir desto effektivare ljudabsorption.
Av figuren framgår att sämst är att placera absorbenten invid väggen! Invidväggen råder alltid ett tryckmaximum för basresonanser dvs inga rörliga molekyler som kan omvandlas till värme.
Vid en 1/4 och 3/4 våglängd har luftmolekylerna högst hastighet dvs lämpliga platser för absorbenter.
I ditt fall med en destruktiv interferens vid 115 Hz i lyssningspositionen i ett rum som är 6 m på längden är det självklart lättast att flytta lysningspositionen.
Med bibehållen lyssningsposition mitt i rummet är det bara att dämpa reflexen i bakväggen för att minimera den destruktiva 115 Hz interferensen.
JM
Observera att detta är felaktigt!
Jag uppskattar påpekande typ som Johan kommer med utan person angrepp.
Tack Johan!!!
Korrektion - reflexen fasvänds ej vid väggen för övrigt korrekt som jag ser det.
Pudel.
Dvs absorbenter skall inte placeras vid väggen utan där molekylerna rör sig mest! Rätt logiskt.
JM
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Repetition av lite basakusik.
Var skall en basabsorbent placeras?
sinewave.gif
OPTIMIZING THE AIR GAP
While increasing the depth of the air gap does indeed lower the frequency range absorbed, for thinner panels it can also reduce the absorption at some higher bass frequencies. The maximum amount of absorption for a given frequency occurs when the air gap is 1/4 the wavelength for that frequency. Figure 4 below shows the velocity of a sound wave, which is greatest as it transitions through zero. When it reaches the top or bottom of the cycle, the velocity is minimum, but the pressure is maximum. Because the velocity is greatest 1/4 wavelength from a boundary, more energy is present to force the waves through the absorbent material.
Wave velocity
Figure 4: As a sound wave travels toward a boundary, the pressure and velocity are reset at the boundary. Therefore the wave has a maximum velocity 1/4 wavelength from the wall. At half a wavelength the velocity is minimum. Then it rises again at 3/4 wavelength. This pattern repeats indefinitely.Av figuren ovan framgår att basabsorbenten skall placeras där luftmolekylena rör sig som mest runt sitt jämnviktsläge.
Ju varmare basabsorbenten blir desto effektivare ljudabsorption.
Av figuren framgår att sämst är att placera absorbenten invid väggen! Invidväggen råder alltid ett tryckmaximum för basresonanser dvs inga rörliga molekyler som kan omvandlas till värme.
Vid en 1/4 och 3/4 våglängd har luftmolekylerna högst hastighet dvs lämpliga platser för absorbenter.
I ditt fall med en destruktiv interferens vid 115 Hz i lyssningspositionen i ett rum som är 6 m på längden är det självklart lättast att flytta lysningspositionen.
Med bibehållen lyssningsposition mitt i rummet är det bara att dämpa reflexen i bakväggen för att minimera den destruktiva 115 Hz interferensen.
JM
Observera att detta är felaktigt!
Jag uppskattar påpekande typ som Johan kommer med utan person angrepp.
Tack Johan!!!
Korrektion - reflexen fasvänds ej vid väggen för övrigt korrekt som jag ser det.
Pudel.
Dvs absorbenter skall inte placeras vid väggen utan där molekylerna rör sig mest! Rätt logiskt.
JM
Hej JM!
Det är inte riktigt det jag avser. Det blev också lite fel igen med det du skrev, för en våg som infaller mot en vägg måste fasvändas för att vågen ska kunna reflekteras. Annars stämmer inte heller lösningen av vågekvationens randvillkor.
Min invändning gällde VAR absorbenter bäst placeras. För absorbenter som fungerar där partikelastigheten är hög, alltså så kallade resistiva absorbenter (typ mineralull och liknande), då stämmer det som du skrev.
Men om man avser att använda en absorbent som agerar på ljudtryck, då behöver man placera den där ljudtrycket är högt! Ljudtrycket är som högst i hörn, något lägre längs kanter, och ytterligare något lägre invid en yta. Men ljudtrycket är oftast ännu lägre vid punkter som inte är vid någon rand. "I luften", så att säga. Exempel på absorbenter som fungerar bäst med tryck är olika typer av hemholtzresonatorer och massa/fjädersystem, t.ex. spaltabsorbenter, membranabsorbenter, kaviteter med rör, håltegel framför kavitet, och liknande.
Således, olika typer av absorbenter fungerar på olika sätt och bör placeras på rätt ställen för att fungera som avsett.
M.v.h.
Johan