Jag har ett par TangBand W-2143 som jag tycker riktigt mycket om. Det hela började med att jag vart nyfiken på bredband och ville prova något riktigt minimalistiskt. Efter att ha gått igenom de vanliga kandidaterna från Fostex, Markaudio, Fountek, Hi-Vi med flera så fastande jag för TangBand. De verkade prisvärda och jag ville inte spendera mer än nödvändigt eftersom jag inte visste vad jag kunde förvänta mig. TangBand hade precis släppt serien med bambu-koner och santoprene-kanter. Egentligen borde jag förmodligen satsat på en lite större 8-tummare eller mindre 3 till 4-tummare men till slut köpte jag fem-tummaren. Jag insåg redan då att den förmodligen inte skulle spela nog lågt men jag tänkte att jag alltid kunde bygga ett par desktop-högtalare av dem när jag experimenterat klart med dem.
När jag fick dem kastade jag ihop ett par portade lådor på runt 12-liter som jag tror jag stämde av runt 50 Hz (jag kommer inte ihåg exakt men jag modellerade med WinISD och använde uppgifterna från TangBand). Min fru ville ha "något vitt som försvann mot väggen". Så jag gjorde ett par vägghängda högtalare som jag klädde med ett vintage-tyg och som jag sedan försåg med topp och botten av teak. Jag gjorde dem så grunda som möjligt och här är en bild på resultatet:
Detta var aldrig tänks som någon permanent lösning men min fru fattade givetvis tycke för dessa burkar för inte nog med att de var små, platta och vita, man kan ställa saker på dem också! Själv är jag förvånad över hur bra de låter givet förutsättningarna. Men jag skulle vilja göra något mer genomtänkt av dessa element. Så förutom att de även kan användas som prydnadshyllor så låt oss först ta en titt på svagheter och problem.
Jag byggde lådorna portade för att se hur lågt dessa element kunde spela utan stöd av andra element (drömmen om en ljudkälla utan delningsfilter). Diskanten är helt ok för mig som börjar bli till åren men det är framförallt i mellanregistret det finns lite av magi. Basen är ok ned mot 200-100 Hz men sen blir det lite tunt. Något som bidrar är storleken på det rum de sitter i, rummet är 36 kvadratmeter med öppen planlösning mot andra rum. En hel del kala väggar och glas så det är sämsta tänkbara förutsättningar. Nu lyssnar vi i princip aldrig högt i det rummet men det är bra att hålla i bakhuvudet. Så på lägre volym låter de riktigt bra till allt som är akustiskt, sång, jazz, blues och liknande material. Där det fungerar sämre är rock, pop, disko, hiphop och liknande. Som en tillfällig lösning kompletterade jag med två 8-tums subbasar i slutna lådor. Delningsfiltret i dessa subbar går upp till 150 Hz. Bäst integrerat låter det vid runt 100 till 120 Hz. Detta funkar bra för allt utom musik. Subbarna är lite för svampiga och jag behöver egentligen inte att de skall gå så lågt som de går.
Så till mina funderingar på alternativ. Jag skulle vilja behålla bredbandarna och komplettera med något från mellanregistret och nedåt som är rappt nog för musik. Jag inser dilemmat i denna kompromiss. Det hade kanske varit bättre med ett 3 eller 4-tums element och delat högre eller att använda mina bredbandare som mellanregister i en 3-vägare. Men nu tänker jag mig inte en 3-vägare utan en 2-vägare och det skulle vara kul att prova. Så första frågan är vilket element som kan passa för basen? Den andra frågan är om jag skall använda ett aktivt eller passivt filter?
Jag tar tacksamt emot förslag på element som skall spela från typ 500 Hz och nedåt. Jag vill gärna dela lägre än så om det går men inser problemet framförallt om jag skulle använda ett passivt filter. Jag hade en ide om att montera bredbandaren i en sluten låda dels för att skydda den från basen men även att få den att rulla av naturligt så att jag slapp högpassfilter. Nu kanske det inte är någon bra ide men det var något jag övervägde i min minimalistiska iver (att endast använda ett lågpassfilter för basen). Nu kanske det visar sig för lågt och jag måste i vilket fall som helst matcha känsligheten mellan elementen med mera så ett passivt filter kanske aldrig kan bli så minimalistiskt som jag föreställer mig? Dessutom blir det kanske väl flackt med endast en sluten låda för att dela mot basen? Men det är här jag behöver lite bollplank...
Jag inser att aktiva filter, miniDSP eller motsvarande vore det absolut enklaste men då kommer vi till ett annat problem, jag älskar mina integrerade vintage-förstärkare. Jag skulle givetvis kunna använda ett försteg, två slutsteg och aktiva filter men det blir lite meckigt framförallt för resten av familjen. Det är inte uteslutet (det skulle vara intressant att bygga aktiva filter från scratch) men det skulle vara att föredra om det gick att bygga något med passiva filter.
Förutsättningarna, lådan så lite som möjligt men det innebär inte att den måste vara jätteliten. Den blir så stor den måste vara men gärna så kompakt som möjligt (här är det min fru som kravställer och inte jag). De befintliga elementen mäter inte riktigt som i TangBands specifikation så räkna med dessa värden i stället:
- Kod: Markera allt
TangBand W5-2143
90.5 dB
4mm xmax
SD=91.6 cm2
fs=69.3 Hz
Mms=6.75 g
Qms=3.23
Qes=0.572
Re=5.97 ohm
Vas=9.20 L
Bl=5.54 Tm
Le=0.187 mH
Synpunkter och hjälp mottages tacksamt.
Ps. Tänkte även använda detta projekt för att lära mig mer om Basta!