Hjälp med 2-vägare som skall delas lågt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen

Hjälp med 2-vägare som skall delas lågt

Inläggav EmuMannen » 2018-01-02 22:53

Jag har sett att det finns en del duktigt folk här på forumet och jag behöver verkligen hjälp. Det här kommer bli lite långrandigt men det är bäst ni förstår bakgrunden och vad jag är ute efter om ni skall kunna hjälpa mig.

Jag har ett par TangBand W-2143 som jag tycker riktigt mycket om. Det hela började med att jag vart nyfiken på bredband och ville prova något riktigt minimalistiskt. Efter att ha gått igenom de vanliga kandidaterna från Fostex, Markaudio, Fountek, Hi-Vi med flera så fastande jag för TangBand. De verkade prisvärda och jag ville inte spendera mer än nödvändigt eftersom jag inte visste vad jag kunde förvänta mig. TangBand hade precis släppt serien med bambu-koner och santoprene-kanter. Egentligen borde jag förmodligen satsat på en lite större 8-tummare eller mindre 3 till 4-tummare men till slut köpte jag fem-tummaren. Jag insåg redan då att den förmodligen inte skulle spela nog lågt men jag tänkte att jag alltid kunde bygga ett par desktop-högtalare av dem när jag experimenterat klart med dem.

När jag fick dem kastade jag ihop ett par portade lådor på runt 12-liter som jag tror jag stämde av runt 50 Hz (jag kommer inte ihåg exakt men jag modellerade med WinISD och använde uppgifterna från TangBand). Min fru ville ha "något vitt som försvann mot väggen". Så jag gjorde ett par vägghängda högtalare som jag klädde med ett vintage-tyg och som jag sedan försåg med topp och botten av teak. Jag gjorde dem så grunda som möjligt och här är en bild på resultatet:

IMG_1492 (1).jpg
Högtalare 1.0
IMG_1492 (1).jpg (174.48 KiB) Visad 4946 gånger

Detta var aldrig tänks som någon permanent lösning men min fru fattade givetvis tycke för dessa burkar för inte nog med att de var små, platta och vita, man kan ställa saker på dem också! Själv är jag förvånad över hur bra de låter givet förutsättningarna. Men jag skulle vilja göra något mer genomtänkt av dessa element. Så förutom att de även kan användas som prydnadshyllor så låt oss först ta en titt på svagheter och problem.

Jag byggde lådorna portade för att se hur lågt dessa element kunde spela utan stöd av andra element (drömmen om en ljudkälla utan delningsfilter). Diskanten är helt ok för mig som börjar bli till åren men det är framförallt i mellanregistret det finns lite av magi. Basen är ok ned mot 200-100 Hz men sen blir det lite tunt. Något som bidrar är storleken på det rum de sitter i, rummet är 36 kvadratmeter med öppen planlösning mot andra rum. En hel del kala väggar och glas så det är sämsta tänkbara förutsättningar. Nu lyssnar vi i princip aldrig högt i det rummet men det är bra att hålla i bakhuvudet. Så på lägre volym låter de riktigt bra till allt som är akustiskt, sång, jazz, blues och liknande material. Där det fungerar sämre är rock, pop, disko, hiphop och liknande. Som en tillfällig lösning kompletterade jag med två 8-tums subbasar i slutna lådor. Delningsfiltret i dessa subbar går upp till 150 Hz. Bäst integrerat låter det vid runt 100 till 120 Hz. Detta funkar bra för allt utom musik. Subbarna är lite för svampiga och jag behöver egentligen inte att de skall gå så lågt som de går.

Så till mina funderingar på alternativ. Jag skulle vilja behålla bredbandarna och komplettera med något från mellanregistret och nedåt som är rappt nog för musik. Jag inser dilemmat i denna kompromiss. Det hade kanske varit bättre med ett 3 eller 4-tums element och delat högre eller att använda mina bredbandare som mellanregister i en 3-vägare. Men nu tänker jag mig inte en 3-vägare utan en 2-vägare och det skulle vara kul att prova. Så första frågan är vilket element som kan passa för basen? Den andra frågan är om jag skall använda ett aktivt eller passivt filter?

Jag tar tacksamt emot förslag på element som skall spela från typ 500 Hz och nedåt. Jag vill gärna dela lägre än så om det går men inser problemet framförallt om jag skulle använda ett passivt filter. Jag hade en ide om att montera bredbandaren i en sluten låda dels för att skydda den från basen men även att få den att rulla av naturligt så att jag slapp högpassfilter. Nu kanske det inte är någon bra ide men det var något jag övervägde i min minimalistiska iver (att endast använda ett lågpassfilter för basen). Nu kanske det visar sig för lågt och jag måste i vilket fall som helst matcha känsligheten mellan elementen med mera så ett passivt filter kanske aldrig kan bli så minimalistiskt som jag föreställer mig? Dessutom blir det kanske väl flackt med endast en sluten låda för att dela mot basen? Men det är här jag behöver lite bollplank...

Jag inser att aktiva filter, miniDSP eller motsvarande vore det absolut enklaste men då kommer vi till ett annat problem, jag älskar mina integrerade vintage-förstärkare. Jag skulle givetvis kunna använda ett försteg, två slutsteg och aktiva filter men det blir lite meckigt framförallt för resten av familjen. Det är inte uteslutet (det skulle vara intressant att bygga aktiva filter från scratch) men det skulle vara att föredra om det gick att bygga något med passiva filter.

Förutsättningarna, lådan så lite som möjligt men det innebär inte att den måste vara jätteliten. Den blir så stor den måste vara men gärna så kompakt som möjligt (här är det min fru som kravställer och inte jag). De befintliga elementen mäter inte riktigt som i TangBands specifikation så räkna med dessa värden i stället:

Kod: Markera allt
TangBand W5-2143
90.5 dB
4mm xmax
SD=91.6 cm2
fs=69.3 Hz
Mms=6.75 g
Qms=3.23
Qes=0.572
Re=5.97 ohm 
Vas=9.20 L
Bl=5.54 Tm
Le=0.187 mH

Synpunkter och hjälp mottages tacksamt.

Ps. Tänkte även använda detta projekt för att lära mig mer om Basta! :)
Senast redigerad av EmuMannen 2018-01-02 23:51, redigerad totalt 3 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Hjälp med 2-vägare som skall delas lågt

Inläggav darkg » 2018-01-02 23:03

Prydligt med tyget så där inknipt vid elementet, och teaken. Men faspluggen ser ut som en volymkontroll :D
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-01-03 15:00

darkg skrev:Men faspluggen ser ut som en volymkontroll :D

:lol: :lol: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-03 15:16

Jag tror inte det svampiga ljudet från de slutna basmoduler kommer sig av att de går för djupt utan på att de troligen har för högt Q-värdet och eller att rummets stående vågor slås an. Kan motverkas med lämpligare placering av basmoduler. Eller av helmholtzabsorbenter eller aktivt filter som skär bort signal vid aktuella frekvenser för rummets två-tre lägsta stående vågor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-03 15:45

paa skrev:Jag tror inte det svampiga ljudet från de slutna basmoduler kommer sig av att de går för djupt utan på att de troligen har för högt Q-värdet och eller att rummets stående vågor slås an. Kan motverkas med lämpligare placering av basmoduler. Eller av helmholtzabsorbenter eller aktivt filter som skär bort signal vid aktuella frekvenser för rummets två-tre lägsta stående vågor.

Så kan det mycket väl vara men jag skulle oavsett vilja bli av med subborna och ersätta dem med element som är bättre integrerade med mina W5-2143 (dessutom blir det inte så mycket DIY högtalarbygge om jag bara skall flytta runt subborna, som det dessutom inte finns plats att flytta runt särskilt mycket). När det väl är gjort så skall jag fundera på helmholtzabsorbenter och annat. Så frågorna kvarstår; förslag på prisvärt element som skall spela från 500 Hz och nedåt samt förslag på delningsfilter (aktivt/passivt, delningsfrekvens med mera)?

Att faspluggen ser ut som en volymkontroll har jag inte tänkt på. Jag tycker den är ganska snygg och som tur är har ingen varit framme och försökt vrida på den än... ;)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2018-01-03 16:25

Skall basen integreras i nuvarande högtalare? Eller ska det byggas nya?
Vad får det kosta? Om basen delas vid 500Hz funkar ju passiva filter men jag kan tänka mig att bredbandaren behöver tas ned lite i nivå för att få det att lira ihop.
En 5" behöver nog 10L i BR och en 6,5" kanske 15L + .

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-03 17:11

Emanuelgbg skrev:Skall basen integreras i nuvarande högtalare? Eller ska det byggas nya?
Vad får det kosta? Om basen delas vid 500Hz funkar ju passiva filter men jag kan tänka mig att bredbandaren behöver tas ned lite i nivå för att få det att lira ihop.
En 5" behöver nog 10L i BR och en 6,5" kanske 15L + .

Det kanske var oklart men jag tänker bygga helt nya lådor (de kommer inte vara vägghängda utan snarare något som står på golvet). Jag hade tänkt mig en sluten kammare för bredbandaren och det hade varit trevligt med en sluten för basen också men jag gissar att det blir en portad. När det gäller nivåer så har du nog rätt men skillnaden behöver kanske inte bli så stor. En fundering jag hade var att använda 4 ohms woofers så får vi se hur mycket L-pad som behövs för bredbandaren (om jag väljer passivt filter). Åsikter om 4 ohm för basen och 8 ohm för tweetern (även om det i detta fall råkar vara en bredbandare)?

Pris beror givetvis på hur prisvärda elementen är men jag tänkte inte lägga någon förmögenhet på exotiska element. Most bang for the buck så får vi se vart det landar. Förslag på intressanta element (bra pris/prestanda från 500 Hz och nedåt) mottages tacksamt. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-03 20:10

Ingen direkt sjudande aktivitet så jag passar på att slänga ut ytterligare några frågor. Ponera att jag väljer passiva filter, vad är den lägsta delningsfrekvens som är praktiskt att bygga (givet storleken och priset på komponenterna)? Jag har inte byggt så många filter så jag har inga referenser men storleken på induktanser och priset skjuter rätt snabbt i höjden när frekvensen sänks under 500 Hz...

Efter en del surfande så fick jag upp ögonen för SB Acoustics SB23NRXS45-4. Någon som byggt något med det elementet? Vad tror ni om den med ett andra ordningens Linkwitz-Riley delat så låg som det är praktiskt (420 Hz borde ge induktanser kring 6 mH och 3 mH, inte helt gratis. 500 Hz borde ge runt 5 mH och 2.5 mH, betydligt rimligare priser)?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-04 14:35

Medan jag väntar på feedback så satte jag igång med Basta! nu när jag kan köra det på min Mac. Jag måste passa på att ge beröm åt Svante för det tog mindre än 5 minuter för mig att komma igång och göra i princip allt jag ville göra. Det är dessutom det mest smidiga modelleringsprogram jag använt med en bra avvägning mellan funktion och komplexitet.

Det första jag simulerade var SB Acoustics SB23NRXS45-4 och SB Acoustics SB23NRXS45-8. För SB Acoustics SB23NRXS45-8 hittade jag mätvärden på nätet men för SB Acoustics SB23NRXS45-4 var jag tvungen att använda tillverkarens. Genomgående använde jag andra ordningens lågpassfilter på 500 Hz via table lookup i Basta! Jag använde även design suggestion för lådan (design formula: Öhman). Det som slår en om man jämför dessa två element i en portad låda så landade SB23NRXS45-4 på 33.56 liter avstämd till 37.8 Hz och SB23NRXS45-8 på 84.71 liter avstämd till 28.55 Hz! Trevlig respons men impedanskurvorna skrämmer lite. Grafer enligt nedan (W5-2143 med och utan andra ordningens högpassfilter på 500 Hz för att se skillnaden mot ett baselement):

SB23NRXS45.jpeg
SB23NRXS45
SB23NRXS45.jpeg (268.76 KiB) Visad 4671 gånger

Ett annat element som verkar poppis på andra sidan Atlanten är Dayton Audio RS255. Jag har inte själv använt något element från Dayton Audio och skulle uppskatta feedback, framförallt mätvärden för RS255. Det är ett element som finns med kon av både papp och aluminium i såväl 4 som 8 ohms utförande. Jag simulerade samtliga med tillverkarens mätvärden så de kanske får tas med en nypa salt. RS255-4 har imponerande bottendrag med en volym på 45.43 liter avstämd till 33.8 Hz. RS255P-4A har imponerande känslighet om värdena stämmer och kräver en lite mindre låda på 35.7 liter avstämd till 41.67 Hz. RS255P-8A ser bra ut mot W5-2143 men jag tvivlar på att den mäter så bra i verkligheten, lådan landade på 38.41 liter avstämd till 39.04 Hz. Grafer enligt nedan:

RS225.jpeg
RS255
RS225.jpeg (269.86 KiB) Visad 4671 gånger

Till sist så har jag ett par Respons 210W • 10, billiga 8-tummare från HiFiKit. De har aldrig imponerat (utom på pappret) men jag slängde in dem också i en simulering. I Basta! ser de ganska bra ut (jag använde tillverkarens mätvärden). I en portad låda landar de på 45.02 liter avstämd till 35.37 Hz. Jag testade även med en sluten låda som landade på 23.45 liter med f0 på 57.68 Hz och ett Q på 0.6543. Grafer enligt nedan:

210W10.jpeg
210W10
210W10.jpeg (241.59 KiB) Visad 4671 gånger

SB23NRXS45-8 ser klart intressant ut om man bara tittar på responsen men en låda på 84.71 liter är inte aktuellt. RS255-4 ser också intressant ut men frågan är hur den mäter i verkligheten samt om jag inte vill ha den i en något mindre låda. 210W10 har jag aldrig lyckats få att leverera någon bas och dessutom ser den sjukt billig ut (jag kommer nog inte ha några frontar på de högtalare jag planerar att bygga) så den får nog ligga kvar på hyllan. Jag letar vidare och mottar tacksamt andra förslag på lämpliga element. Om inte annat så fick jag chansen att bekanta mig med Basta! :)

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2018-01-04 15:14

Provat att simulera på Beyma 10G40?

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/pa/bas/10-tum/10g40

/Johan

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-04 16:29

RSG skrev:Provat att simulera på Beyma 10G40?

Tack för tipset Johan men jag är inte helt övertygad (jag använde tillverkarens mätvärden, kanske mäter den bättre på riktigt?)... Liten låda blev det i alla fall, 18.79 liter avstämd till 63 Hz. Det går att dra ut kurvan från puckeln vid 155 Hz om man gör lådan större men det händer liksom aldrig något under 50 Hz. Fler förslag?

10G40.jpeg
10G40
10G40.jpeg (246.07 KiB) Visad 4635 gånger

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2018-01-04 16:55

Borde kanske inte säga nått då jag bara kastar ur mig förslag på måfåisch.
Ligger i soffan med feber och har tråkigt...

Men ändå, Silver Flute (2 per låda?) hittar du på på hifi kit.
Samt Seas alla 6,5:or, är det inte CA18RLY som det finns lyckade resultat med på detta forumet?

Se det som inspiration.

/Johan

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-04 17:09

RSG skrev:Borde kanske inte säga nått då jag bara kastar ur mig förslag på måfåisch.
Ligger i soffan med feber och har tråkigt...

Men ändå, Silver Flute (2 per låda?) hittar du på på hifi kit.
Samt Seas alla 6,5:or, är det inte CA18RLY som det finns lyckade resultat med på detta forumet?

Se det som inspiration.

/Johan

Tack Johan, jag uppskattar ditt engagemang tro inget annat och krya på dig. Jag har redan simulerat med Silver Flute. Ganska bra men inte bättre än SB eller RS255. CA18RLY ångrar jag att jag inte köpte till ett annat projekt. Jag har inte simulerat några 6 till 7-tummare än men jag simulerade just CA22RNX och CA22RNY. CA22RNX ser grym ut ... i en 100 liters låda. CA22RNY går in i en betydligt mindre låda (runt 30 liter) men jag får inte ordning på kurvorna. Så samma sak där, bäst match hittills är SB och RS255 så jag fortsätter leta...

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2018-01-04 18:17

Jag har mätt RS225-8 (alu):

Fs: 32,6Hz
Vas: 51,1L
Sd: 216cm3
Re: 6,4Ohm
Qes: 0,58
Qts: 0,42

Jag skulle stämma av till typ 29Hz i 45L låda. 100mm-rör strax över 400mm långt.

Edit: Jag gillar inte bastas! standardroom gain, den ger för stor boost vid höga frekvenser.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-04 18:59

DanNorman skrev:Jag har mätt RS225-8 (alu):
...

Tack Dan, precis vad jag behövde! Jag har testat en hel rad 8-tummare nu och RS255 är fruktansvärt användbar. Det finns andra som sticker ut i vissa aspekter men få som klarar så mycket så bra till det priset. För tillfället är det min kandidat och då blir frågan 4 vs 8 ohm samt papper vs alu?
DanNorman skrev:Jag skulle stämma av till typ 29Hz i 45L låda. 100mm-rör strax över 400mm långt.

Det är där jag landar också (runt 45 liter och 30 Hz för en portad låda) men jag sitter just och simulerar samma element i en sluten låda runt 25 liter. Klart intressant alternativ men klart mer bas med portad (men kvaliteten är kanske bättre från en sluten)...
DanNorman skrev:Edit: Jag gillar inte bastas! standardroom gain, den ger för stor boost vid höga frekvenser.

Än har jag bara hittat fördelar med Basta! För vissa saker skulle jag nog använda andra program som HornResp för horn och TL, BassBox för optimering av låda med mera. Men jag tycker Basta! är suveränt att snabbt kasta in en massa olika element, att bara behöva ange några kristiska T/S-parametrar, att kunna ha dem sida vid sida och jämföra dem utifrån lika kriterier samt att använda "design suggestion", inte som facit, utan för att få en indikation på vad som skulle skilja mellan olika element om vi objektivt endast utgår från parametrarna och samma algoritmer. Om det räknar helt rätt eller ej är inte så intressant tycker jag bara det räknar lika. I slutänden tvingas man ju ändå finlira och kanske ändra en hel del parametrar och räkna med andra program för att nå precis dit man vill. Men jag skall hålla din kommentar om "standard room gain" i bakhuvudet. ;)

Såhär ser det ut om jag pluggar in dina mätningar (portad låda 53.78 liter avstämd till 32.6 Hz). En bra utgångspunkt, dags att börja finlira... :)

RS255-8.jpeg
RS255-8
RS255-8.jpeg (233.93 KiB) Visad 4577 gånger

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2018-01-04 19:18

Det beror på hur lågt du ska dela. Konmaterialet tror jag inte spelar så stor roll om du delar under typ 1kHz. Fördelen med att köra alu är att jag har mätt just alu :)
Jag skulle köra 4 ohm för högre känslighet. Parametrarna är säkert inte identiska mellan fyran och åttan, men det skiljer garanterat mindre än mellan alu och papp.
Minskad bandbredd är oxå en kvalitetsförlust. Min avstämning är inte resonant. Lägre dist och högre verkningsgrad med portat dessutom.

Här ska du få en bättre room gain (som jag snott från IÖ):

Pole frequency: 11Hz
Pole Q: 0,54
Zero frequency: 32Hz
Zero Q: 0,66
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-04 20:15

DanNorman skrev:Det beror på hur lågt du ska dela. Konmaterialet tror jag inte spelar så stor roll om du delar under typ 1kHz.

Om vi tänker oss ett passivt filter och att detta inte kommer bli något annat än en 2-vägare så då skulle jag säga mellan 400 och 500 Hz. Men har man lite fantasi så ser man möjligheten att komplettera med en tweeter (som jag har ett gäng på hyllan) och då skulle det vara lockande med något i stil med 375/3000 Hz. Så jag svarar mellan 375 och 500 Hz. ;)
DanNorman skrev:Fördelen med att köra alu är att jag har mätt just alu :)

Onekligen och så går de att få tag på rätt billigt just nu om man väljer 4 ohm. :)
DanNorman skrev:Här ska du få en bättre room gain (som jag snott från IÖ):

Tack än en gång!

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-04 20:40

En kort uppdatering, arbetshypotesen är då att komplettera TangBand W5-2143 med en Dayton Audio RS225-4. Volymen blir cirka 2 till 4 liter sluten kammare för W5-2143 och runt 45 liter i en portad kammare för RS225-4. Det är lite större total volym än jag hade tänkt mig men vi får se vart vi landar exakt. Tanken är att det skall bli en 2-vägare med passiva filter. Att bygga delningsfilter från scratch är inte min starka sida men jag vet att det finns en hel del duktigt folk här på forumet. Så låt oss flytta fokus till delningsfiltren. Jag tar tacksamt emot synpunkter och förslag. Detsamma gäller lådans utformning :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-05 09:48

Inte mycket till feedback här inte så jag började läsa på själv men det blir snabbt rätt snårigt så jag börjar med några frågor som jag hoppas någon här på forumet kan besvara. Först och främst vilken impedans skall man använda när man räknar? Här verkar det finnas många åsikter och myter. Vissa tycks använda nominell impedans medan andra hävdar att man måste använda impedansen vid delningsfrekvensen. Så vad är det som gäller? Sen har vi det där med Zobel där vissa hävdar att det sällan behövs medan andra hävdar att det är något man måste ha. Så hur är det, bör man inkludera ett Zobel-nätverk eller ej? Rod Elliott brukar ha rätt bra koll på det mesta men när jag läser hans sida om passiva delningsfilter så blir jag riktigt sugen på att använda aktiva i stället...

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2018-01-05 15:12

Man behöver ta hänsyn till impedansförloppet runt delningen. Det är inte enskild siffra. Det går bra att dela passivt vid 500Hz.
Zobelnätverk är dåliga om de inte behövs, och de behövs sällan.
Jag har impedansmätning på RS, så jag kanske kan komma med ett förslag att utgå från.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-05 18:18

DanNorman skrev:Man behöver ta hänsyn till impedansförloppet runt delningen. Det är inte enskild siffra. Det går bra att dela passivt vid 500Hz.
Zobelnätverk är dåliga om de inte behövs, och de behövs sällan.
Jag har impedansmätning på RS, så jag kanske kan komma med ett förslag att utgå från.

All hjälp mottages tacksamt. Ju mer jag läser ju mer inser jag hur lite jag vet och hur mycket det krävs för att få det 100% rätt. Frågan är hur fel det blir om man inte mäter i befintlig låda med alla de instrument som krävs för kvalitativ mätning? För egen del räcker det med att det blir bra, det behöver inte bli perfekt men om det lika gärna kan bli helt fel så är det lika bra att låta bli. I så fall tvingas jag kanske att falla tillbaka på en annan ide som jag haft och det är att bygga en låda med två kammare. En sluten för bredbandaren som för Qtc = 0.707 med rejäl dämpning ger en volym på cirka 2.8 liter, som i sin tur skall ge f3 = 133.3 Hz (simulerat enligt BassBox Pro 6). Den andra kammaren skulle jag i så fall använda som en traditionell subbas driven av en plate-amp med inbyggt filter som kan möta bredbandaren runt 133 Hz. Det blir ungefär som jag har det idag men jag bygger ihop det hela i en låda och så försöker jag få till en subbas som passar bättre till musik. Vill jag göra det riktigt lätt för mig så slaktar jag de två subbar jag har idag och tar deras plate-amps men byter element och designar den andra kammaren runt det elementet. Men jag tar gärna emot förslag på element och plate-amps för en liten sluten låda som presterar bra för musik. Fördelen med detta alternativ är att delningen sker lägre och med aktivt filter samt att det går att lättare integrera elementen om det dessutom finns lite funktioner för effekt, delningsfrekvens och fas-skift på plate-ampen. Men det blir liksom en helt annan typ av högtalare...

Ps. Jag snokade runt lite för att se om det fanns några mono-plate-amps med aktivt delningsfilter (i det här fallet skulle det räcka med ett lågpassfilter) men det verkar mest finnas plate-amps för 2.1-system och det är inte det jag är intresserad av. :( Jag inser även att dessa plate-amps dessutom måste ta speaker level om jag inte vill tatta separat tråd för line level till dessa förstärkare och speaker level till bredbandarna. Det blir komplext hur jag än gör. Jag måste nog snoka runt lite mer och kolla hur andra gjort när de byggt F.A.S.T...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-05 19:30

DanNorman skrev:Jag har mätt RS225-8 (alu):

Fs: 32,6Hz
Vas: 51,1L
Sd: 216cm3
Re: 6,4Ohm
Qes: 0,58
Qts: 0,42

Jag skulle stämma av till typ 29Hz i 45L låda. 100mm-rör strax över 400mm långt.

Edit: Jag gillar inte bastas! standardroom gain, den ger för stor boost vid höga frekvenser.

Kul projekt .
En försiktig fråga. Varför stämma av så långt under fs ? Jag menar, visst kan det bli bra om elementet uppför sig bra med underavstämning men det finns inga garantier. Prova och se skulle jag säga och kanske även testa att stämma av lite högre, kanske vid 33 Hz.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2018-01-05 19:32

För att det ger en tonkurva jag tycker är bra. Elementets resonansfrekvens i friluft har inget med saken att göra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-01-05 19:38

Joachim Gerhard har vid något tillfälle talat om att dela diskant så lågt att man nyttjar den naturliga avrullningen till delning... Naturligtvis gör man inte detta ostraffat då det lär gå ut över den maximala effekttåligheten hos diskanten och slaglängden... men vill man inte spela tokhögt och nyttja diskanten lågt, så kan det ju vara en idé. Audio Physic har alltså gjort det vid något tillfälle.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-05 23:22

Nattlorden skrev:Naturligtvis gör man inte detta ostraffat då det lär gå ut över den maximala effekttåligheten hos diskanten och slaglängden...

Tänkvärt även om det är en liten bredbandare som skall täcka både mellanregister och diskant. Jag börjar känna mig mer och mer obekväm med hela iden om jag skall vara ärlig. Om det är något jag lärt mig när det gäller högtalare så är det att inte bara försöka kasta ihop något på måfå. Så jag börjar luta åt en annan kompromiss. Den kombination jag har idag funkar hyfsat men jag hade gärna blivit av med de två separata subbarna. Om jag slaktar dem så får jag två plate-amps på dryga 100W vardera. Dessa plate-amps har ingångar för såväl line-level som speaker-level. Jag var tvungen att skruva isär dem för att konstatera att de inte har några högpassfilter på speaker-out men för säkerhets skull så kan jag koppla in dessa plate-amps från bredbandarens terminaler. Så jag låter bredbandaren spela odelat men sätter den i en sluten kammare så att den rullar av med f3 runt 130 Hz. Då har den dessutom bättre skydd mot de lägre frekvenserna jämfört med dagens portade låda. Sen försöker jag hitta ett lämpligt subbas-element för en sluten kammare som jag kopplar till plate-ampen. Till sist använder jag plate-ampens variabla delningsfilter och volym för att integrera elementen så gott det går. Det kanske inte blir perfekt men bättre än idag och det är ett kostnadseffektivt alternativ.

Det var ett intressant experiment och jag förstår nu bättre varför det inte finns så många 2-vägare som delats lågt. Nu får detta bli ett F.A.S.T.-bygge i stället och jag tar gärna emot förslag på subbas-element som passar bra för musik i sluten låda.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-06 13:43

Dags att avsluta denna tråd. Jag kommer slakta mina subbar och göra som jag skrev i inlägget ovan. De subbar jag har idag är på knappa 14 liter och i dem sitter det 8-tum, 4-ohm, långslagiga element (okänd tillverkare och T/S-värden). Det är lite lockande att återanvända dessa element men jag köper nog två RS225-4 för att se om jag inte kan få lite rappare bas med dem. De kommer inte gå lika lågt som de befintliga i en sluten låda men de kostar ingen förmögenhet och verkar vara användbara till mycket. Nu blir blir detta bygge mer att likna vid F.A.S.T. än en traditionell två-vägare delad lågt så ingen ide att fortsätta i den här tråden. Jag skapar en ny tråd för att dokumentera själva bygget när det blir dags. Först skall jag bygga om ett annat par högtalare för att ersätta det jag har under själva bygget. Tack till de som lämnat feedback och jag lärde mig i alla fall Basta! :)

Ps. Med BassBox Pro 6 kan jag få in RS255-4 i en 10.8 liters låda (om den är rejält dämpad) med Qtc = 0.707. Det ger förvisso f3 = 72.5 Hz men det skulle bli en riktigt kompakt högtalare. Sluten (rejält dämpas låda) på 2.8 liter ger f3 = 133 (Qtc = 0.707) för W5-2143. Så tillsammans pratar vi om endast 15 liter (inklusive elementen, 13.6 exklusive). Det hade varit trevlig om det gick att komma lägre än f3 = 72.5 men det är bättre än f3 = 133 Hz ;) Om jag behåller de befintliga elementen så når de närmare f3 = 40 Hz... Här ser man också skillnad på olika simuleringar. Basta! föreslår en volym på 23.5 liter och med Q = 0.6615 så skulle det ge f0 = 55.4 Hz. Så lågt kommer jag aldrig med BassBox Pro...

Återgå till DIY-forum