Daniel heter jag, och jag har ett litet problem, som jag misstänker kan härledas till kabeldragning i stereobänken.
Som det ser ut nu så är det ett totalt råttbo med kablar huller om buller bakom stereoutrustningen, samt att alla kablar (Ström, signal, högtalarkabel) går igenom en 10cm stor öppning på baksidan. Detta har vad jag tror resulterat i en störning av musiksignalen då jag upplever att det "knäpper eller sprakar" lite svagt när jag lyssnar på musik. Detta fenomen hörs genom både vänster och höger kanal, och vad jag tror uppkommit desto fler kablar som har fått samsas i det lilla genomföringshålet.
Utrustningen för 2 kanals musiklyssning är:
NAD C 275BEE slutsteg
NAD C 165BEE Försteg
Ino BcX
Argon Streamer 2
Pi60 + Bs60.
Samt en mindre anläggning till film tittande (Bor i lägenhet, måste tänka på grannarna):
Cambride Audio (~65W per kanal) Integrerad förstärkare
Ino piPs.
Jag skulle vilja DIYa nya signal kablar i längder anpassade till min stereobänk, då signalkablarna jag har nu, är onödigt långa. Jag har sökt igenom DIY delen och förstått att RG62 har varit populära som signalkabel, men det verkar som att dessa har utgått. Sen har även CT 100 rekommenderats, men det finns flertalet olika varianter av dessa.
Här följer ett exempel på en 75 Ohm koaxial kabel, med en massa parametrar, men vilka parametrar är det som är viktigast i en signal kabel till stereon?
https://www.conrad.se/p/kopp-167425041-koaxialkabel-ytterdiameter-660-mm-1517158
Finns det någon som vill ge lite tips på vilka kablar samt RCA kontakter som anses vara bra för ändamålet, och gärna prisvärda grejor, så skulle jag bli väldigt tacksam

Tack på förhand och god fortsättning!
Mvh
Daniel