Design basreflex

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Design basreflex

Inläggav Cortado » 2019-01-29 01:17

rigi skrev:Det var detta jag tänkte på med olika volymer. Hur kom du fram till 50-55 liter!?

Det var innan jag visste storleken på portarna du hade. Tittar man på min simulering så har jag helt enkelt inte antagit något om dina portar så den stora lådan har fått defaultportdiametern på 50mm och så har jag bara ställt avstämningen på 30Hz.

En av de grejjerna jag reagerade på var hur MOL-kurvan ligger under den "vanliga tonkurvan". MOL-kurvan (Maximum Output Level) visar hur högt man maximalt kan spela vid respektive frekvens med hänsyn till ett flertal olika faktorer, så som effekttålighet, slaglängd, lufthastighet i porten etc. Den tjocka svarta grafen är just tonkurvan och det är med 2,83V in i högtalaren (1W vid 8ohm). Om MOL-kurvan visar ett lägre värde än tonkurvan för en viss frekvens så är det något som gör att du inte ens kan spela "åttaohms-watten" där. Det är åtminstone så jag tolkar det, kan inte säga att jag sett det förut.

Det berodde alltså på porten, för när jag fick portdimensionerna så ser simuleringen lite annorlunda ut. Portens area är som jag förstår 70cm2 och har en längd på 23cm.

Lite mer såntdär då:
Bilagor
0_nattsimulering.png
0_nattsimulering.png (36.34 KiB) Visad 1751 gånger
1_elementparametrar.png
1_elementparametrar.png (25.08 KiB) Visad 1752 gånger

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-01-29 09:00

rigi skrev:Kan formen på en sub (basreflex) ha betydelse för ljudet?? Jag hittar inget om ämnet när jag söker.

Jag har byggt en modell som är 120cm hög som låter bra. Den andra ca 70cm hög, båda 70liter låter sämre.
Den höga modellen spelar både högre och rena enligt mig.

Någon som har varit med om samma eller har en förklaring?

Basarna jag använder är 2st Monacor sph-170tc i varje låda.

Det har redan skrivits att höjden på baslådan och placeringen av elementet påverkar vilka resonanser som slås an via golv väggar och tak.
Några andra frågor som påverkar allting:
Vilken frekvens och vilken delning har du i baslådan ?
Allt detta påverkar hur du placerar elementet i förhållande till golv och väggar.
Att tex dela vid 500 Hz och ha baselementet nära golvet är ingen bra idé, för att ge ett exempel.
Sedan bör man räkna på våglängder och fysiska avstånd vid delningen mellan olika element i en högtalare.
Du lyssnar ju knappast till endast baslådan- du har säkert ett par toppar som spelar också.
Musik spelar i hela registret på samma gång- en elbas spelar från kring 40 hz till 8000hz vilket är helt olikt hur sinustoner fungerar. Fundera hur det påverkar elementets avstånd till topp- högtalarna, och om baslådans geometri och elementets placering då skulle spela roll.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-01-29 12:18

rigi - Hur har du kopplat elementen?

rigi

Inläggav rigi » 2019-01-29 12:56

Cortado skrev:rigi - Hur har du kopplat elementen?

Som du skrev. Spolarna på varje element seriekopplas sedan parallellkopplas dom till 8 Ohm.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-01-29 15:01

rigi skrev:
Cortado skrev:rigi - Hur har du kopplat elementen?

Som du skrev. Spolarna på varje element seriekopplas sedan parallellkopplas dom till 8 Ohm.

Ja, det är kanske den sundaste kopplingen. Känsligheten är relativt låg kring 82dB vid avtämningsområdet om nu mina simuleringsdata stämmer. Längst känslighet får man om man seriekopplar allt, högst om man paralellkopplar allt. Såklart har man ju nackdelar av båda, impedansen blir väldigt låg om du paralellkopplar allt och då kan ens förstärkare ha synpukter på det om man har lite otur.

Tittar jag på MOL då så utläser jag att man som högst kan spela knappt 102dB som högst vid astämningen, där portbidraget är som högst men då är området ganska smalt. Över avstämningen (sådär 10Hz uppåt) faller MOL till knappt 94dB för att öka sen igen när elementets pumpkapacitet kommer ikapp. Med rätt element (t.ex en 8" med typ dubbla slaglängden) i samma låda kommer du ha högre känslighet och högre MOL men det gäller såklart att göra allt rätt inklusive elementval.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-01-30 16:25

Hoppas jag inte dödat tråden.. :|

Har TS hunnit reflektera något?

jansch

Inläggav jansch » 2019-01-30 19:01

Jag tycker den senaste visade Basta simuleringen är intressant!

Först och främst, tyvärr vinner man ju inte så jättemycket på om högtalarelementen hade haft dubbla X-max....Örats (hörselns) förmåga att "komprimera" upplevt ljudtryck gör ju att dubbla x-max inte är så speciellt upphetsande.....

Grundfråga: Räcker dessa två högtalarelement till om avstämningen är runt 27-30Hz?

- Vid 20-25 Hz ligger MOL på hörtröskeln (alltså enligt phonkurvan), inte stor ide' att försöka "sträcka ner" högtalaren till 25Hz, kanske bättre att få ut rimlig effekt vid sådär 40Hz.
- Beroende på frekvensspektra för den musik man lyssnar på (som kan variera med musiksmak) kanske det vore bättre att INTE ha en "MOL -dipp" vid 35 -40Hz
- Är då hela ide'n med dessa 2 Monacor-element, som trådskaparen hade (förväntade sig) fel?

Bara ett "tyckande" men borde man inte satsa på lite högre avstämningsfrekvens istället (kanske 32-34Hz eller t o m lite högre beroende hur simuleringen ser ut) för att inte "plåga ur" högtalarelementen något som dom inte är konstruerade för?

rigi

Inläggav rigi » 2019-01-31 12:09

Dom är avstämda till 31-32 Hz.

Min fråga från början var om designen på lådan kunde påverka ljudet men det verkar det inte som.
Såg nu även en fråga om basarna nära porten och även det verkar inte påverka.

Jag ska bygga en ny och vara mer noga med volymen.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-01-31 13:59

rigi skrev:Dom är avstämda till 31-32 Hz.

Min fråga från början var om designen på lådan kunde påverka ljudet men det verkar det inte som.
Såg nu även en fråga om basarna nära porten och även det verkar inte påverka.

Jag ska bygga en ny och vara mer noga med volymen.

Ja, måste nog säga att lådan är inte det stora problemet - snarare elementvalet. Hade tänkt att kolla lite på billigare baselement som skulle lämpa sig, har inte hunnit kolla så mycket men Seas H1288 gav högre känslighet, längre utsträckning och högre MOL. Det är en 8" med 5-6mm slaglängd (minns inte Xmax exakt). Tror den kostar som dina två Monacor och köper du två av den så har du alltså mer kapacitet än med de fyra Monacorelementen, för typ samma pris och lika stor låda. Dock har jag inte simulerat den supernoga, knät var rätt mjukt med den vill jag minnas - om det är bra eller dåligt är väl lite av en akademisk fråga.

Ett annat tips är att läsa basportstrådarna på Faktiskt, finns ett par där Isidor deltog - han skrev en hel del bra saker. Ja, tror nog allt han skrev var bra iofs.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-01-31 14:01

Det är inte så att ena lådparet läcker och låter illa av den anledningen?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

rigi

Inläggav rigi » 2019-01-31 14:17

Det vore helt klart kul och prova andra basar men jag trivs väldigt bra med det ljud dessa monacor element har.

Jag vet om att ljudtryck kan vara ett problem men det vägs upp av kvaliteten på ljudet.

Jag skrev i en annan tråd att jag skulle vilja höra några ino högtalare men det har inte blivit av än.

rigi

Inläggav rigi » 2019-01-31 14:21

gopnik skrev:Det är inte så att ena lådparet läcker och låter illa av den anledningen?

Lite vid elementen kände jag (på lilla lådan) så jag behöver nog vara noggrannare vid nästa bygge

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-01 10:13

rigi skrev:
gopnik skrev:Det är inte så att ena lådparet läcker och låter illa av den anledningen?

Lite vid elementen kände jag (på lilla lådan) så jag behöver nog vara noggrannare vid nästa bygge

Bortser man från nackdelarna av läckage så borde du få lite lägre Q-värde på avstämningen då lådtrycket är som högst där.. :D
( Vilket i sig kan ses som en nackdel om avstämninget i övrigt är bra och... "rätt" )

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-01 11:58

rigi skrev:Jag vet om att ljudtryck kan vara ett problem men det vägs upp av kvaliteten på ljudet.

Så länge man spelar på rimligt låg nivå så är det säkert som du säger men det är väl lite "lågt till tak". Om du kompletterar ett system med högre känslighet så kommer du behöva mata på med ganska mycket mer effekt i subbarna för att väga upp för skillnaden.

Om den ena låter sämre än den andra, bygg en kopia på den andra lådan då så borde det väl ordna sig. Eller så har du något i den större lådan så att den får samma volym som den andra, plugga den befintliga slotporten (eftersom den då kommer ha fel avstämning) och ta upp ett hål för en rund port. Då kan du också ändra avstämningen lite lättare.

Men men, gissar att frågeställningen har nått en slags återvändsgränd.

Föregående

Återgå till DIY-forum