rigi skrev:Det var detta jag tänkte på med olika volymer. Hur kom du fram till 50-55 liter!?
Det var innan jag visste storleken på portarna du hade. Tittar man på min simulering så har jag helt enkelt inte antagit något om dina portar så den stora lådan har fått defaultportdiametern på 50mm och så har jag bara ställt avstämningen på 30Hz.
En av de grejjerna jag reagerade på var hur MOL-kurvan ligger under den "vanliga tonkurvan". MOL-kurvan (Maximum Output Level) visar hur högt man maximalt kan spela vid respektive frekvens med hänsyn till ett flertal olika faktorer, så som effekttålighet, slaglängd, lufthastighet i porten etc. Den tjocka svarta grafen är just tonkurvan och det är med 2,83V in i högtalaren (1W vid 8ohm). Om MOL-kurvan visar ett lägre värde än tonkurvan för en viss frekvens så är det något som gör att du inte ens kan spela "åttaohms-watten" där. Det är åtminstone så jag tolkar det, kan inte säga att jag sett det förut.
Det berodde alltså på porten, för när jag fick portdimensionerna så ser simuleringen lite annorlunda ut. Portens area är som jag förstår 70cm2 och har en längd på 23cm.
Lite mer såntdär då: