Ska bygga nya fronthögtalare till min hemmabiograf. Funderar på att utgå från ett mellanregister diskantelement som går att dela lågt. Typ 1,5 kHz till 2,0 kHz. Eftersom jag har två subbar funderar jag på att använda 6,5 tums element till basen.
Många 6,5 tums element har ganska kraftiga toppar över 3 kHz. Om jag delar vid 6 eller 12 db tycker jag att dessa diskanter kommer att spela upp dessa toppar som måste innehålla massor med konuppbrytningar och annat skräd från membranet. I min ungdom sa experterna att disten i förstärkaren måste vara långt under 1 %. även om jag delar ganska brant tycker jag att basen borde prestera en ljudstyrka i skräpområdet som överstiger 1 %
Frågan är om jag i första hand ska välja ett baselement som högt upp i diskanten uppvisar en jämn frekvenskurva och utgå från att baselement som har en ful frekvenskurva med massor med toppar är hopplösa element om man vill ha bra ljud i diskanten och mellanregistret.
Peerless HDS PPB 830874 skulle enligt min teori vara ett skapligt element och Scan-Speak Classic 18W/8535-01 skulle vara ett hopplöst element.
Som diskant funderar jag på denna eller liknande som går att dela lågt. Scan-Speak Classic D2904/980000 eller Scan-Speak Classic D2905/970000
Vet inte om jag har fel när jag utgår från att frekvensen mellan 2 till 5 kHz är ett hopplöst område när man bygger egna högtalare.