Min uppfattning om hur det brukade vara:
- ESD-känsliga komponenter (t.ex. IC och transistorer) förpackades i 'ledande' förpackningsmaterial för att förhindra att de utsätts för högspänning. Dessa material är t.ex. svarta/silver-påsar, svart skumplast eller rör.
- Komponenter som ej är esd-känsliga förpackades i antistatiska påsar, d.v.s. rosa påsar. Detta så att de kan tas in på esd-skyddade arbetsplatser.
- Vissa mekaniska komponenter som t.ex. kontakter, lådor och rattar kunde komma i vanlig plast eller t.o.m. vit cellplast (frigolit)! Dessa material får inte ens komma in på områden där elektronik komponenter hanteras i t.ex. en fabrik.
Det som nu hände var att några ic kretsar jag köpte kom i bara antistat förpackning, typ rosa. Är detta tillåtet nu förtiden? De två första innehåller IC-kretsar. Den sista (till höger) innehåller ellytkondensatorer. Det är en rosa påse, men inne i den är det vanlig bubbelplast (ej rosa).

Hur gör t.ex. Mouser och Farnell nu för tiden?
PS. Jag har även tänkt på detta vid köp av PC-komponenter (CPU och minnen). De kommer i genomsynlig plast och i vissa fall med fönster i ytterförpackingen, så man kan se komponenten när den köps.
//Michael