Förpackning elektronikkomponenter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Förpackning elektronikkomponenter

Inläggav Michael » 2020-11-22 11:05

Hur är det med vid köp av elektronikomponenter nu för tiden. Hur bör de förpackas? Har rutiner/regler förändrats med tiden. Jag blev förvånad hur de var förpackade från TME. ESD känsliga komponenter var inte förpackade i esd skyddande förpackning. Nu vet jag faktiskt inte om jag köpt så mycket esd känsliga kompnonter från just TME. Så inte säker på hur just de brukade göra. För många år sedan när jag köpte så hade jag inte upptäckt TME. Handlade mest från Elfa, men det blev ju så svårt att göra så jag såg mig om efter annan leverantör. Jag har även handlat från Farnell, Arrow, Mouser och Digikey några gånger. Vill förtydliga att jag angående detta ämne pratar om 'riktiga' elektronikkomponent försäljare/leverantörer, t.ex. de som jag nyss nämnde. Så eBay/banggood/källarkineser/hifi-nissar och liknande är inte det som jag i denna tråd tänker på.

Min uppfattning om hur det brukade vara:
- ESD-känsliga komponenter (t.ex. IC och transistorer) förpackades i 'ledande' förpackningsmaterial för att förhindra att de utsätts för högspänning. Dessa material är t.ex. svarta/silver-påsar, svart skumplast eller rör.
- Komponenter som ej är esd-känsliga förpackades i antistatiska påsar, d.v.s. rosa påsar. Detta så att de kan tas in på esd-skyddade arbetsplatser.
- Vissa mekaniska komponenter som t.ex. kontakter, lådor och rattar kunde komma i vanlig plast eller t.o.m. vit cellplast (frigolit)! Dessa material får inte ens komma in på områden där elektronik komponenter hanteras i t.ex. en fabrik.

Det som nu hände var att några ic kretsar jag köpte kom i bara antistat förpackning, typ rosa. Är detta tillåtet nu förtiden? De två första innehåller IC-kretsar. Den sista (till höger) innehåller ellytkondensatorer. Det är en rosa påse, men inne i den är det vanlig bubbelplast (ej rosa).
Bild

Hur gör t.ex. Mouser och Farnell nu för tiden?

PS. Jag har även tänkt på detta vid köp av PC-komponenter (CPU och minnen). De kommer i genomsynlig plast och i vissa fall med fönster i ytterförpackingen, så man kan se komponenten när den köps.

//Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Förpackning elektronikkomponenter

Inläggav Bill50x » 2020-11-22 12:26

Vissa komponenter levereras i plasttråg av antistatiskt material (behöver ej vara rosa) och där enbart det fysiska avståndet från plasten till komponenten är skyddet. De svarta påsarna som ofta användes för många år sedan är inte speciellt bra, tom riktigt dåliga. Ericsson tex, ville ha sådana med ett fönster i rosa antistatisk plast så man kunde se innehållet. Inte mycket till skärm där inte. Även en ingenjör kan tänka fel :-)

I princip behövs bara två sorters emballage, ett skärmande för känsliga komponenter och en antistatisk för övriga produkter. Till skillnad från de svarta påsarna är svarta lådor bra isolation (det hänger på materialtjockleken) och ett bra mekaniskt skydd.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-11-22 20:08

Bill50x skrev:Vissa komponenter levereras i plasttråg av antistatiskt material (behöver ej vara rosa) och där enbart det fysiska avståndet från plasten till komponenten är skyddet.
Avståndet i detta fall är ca noll millimeter. Dåligt?

Bill50x skrev:De svarta påsarna som ofta användes för många år sedan är inte speciellt bra, tom riktigt dåliga.
Varför?

//Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-22 21:31

Michael skrev:
Bill50x skrev:Vissa komponenter levereras i plasttråg av antistatiskt material (behöver ej vara rosa) och där enbart det fysiska avståndet från plasten till komponenten är skyddet.
Avståndet i detta fall är ca noll millimeter. Dåligt?

Bill50x skrev:De svarta påsarna som ofta användes för många år sedan är inte speciellt bra, tom riktigt dåliga.
Varför?

Det kolhaltiga materialet bygger sin skärmning på tjockleken. Påsarna är helt enkelt för tunna för att vara skärmande.

De antistatiska plasterna är ju inte alls skärmande och ska de användas för känsliga komponenter måste det fysiska avståndet vara åtminstone 10 mm för att klara en urladdning på 1 kV. Nu var det ett tag sedan jag höll på med detta men jag tror mig minnas beräkningen 1 kV per millimeter. Dvs det krävs 10 kV för att skapa en gnista som överbryggar en centimeter.

/ B

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-23 14:35

Att sätta komponenterna i ESD skum då?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-23 15:39

rikkitikkitavi skrev:Att sätta komponenterna i ESD skum då?

Är det ett ledande skum så kortsluts alla benen vilket ökar tåligheten mot urladdningar men ger inget skydd i övrigt. Det är skärmande förpackningar som gäller, metallpåse eller låda i ledande plast. De senare är dock lite luriga då de har ganska låg resistans (kan vara ända ner till några hundra ohm) vilket rent teoretiskt kan skapa urladdning med åtföljande gnista om man lägger en uppladdad komponent direkt mot plasten. Man bör mao ha ett dissipativt skydd mellan komponenten och lådan.

/ B

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-11-23 18:55

Bill50x skrev:

Är det ett ledande skum så kortsluts alla benen vilket ökar tåligheten mot urladdningar men ger inget skydd i övrigt. Det är skärmande förpackningar som gäller, metallpåse eller låda i ledande plast. De senare är dock lite luriga då de har ganska låg resistans (kan vara ända ner till några hundra ohm) vilket rent teoretiskt kan skapa urladdning med åtföljande gnista om man lägger en uppladdad komponent direkt mot plasten. Man bör mao ha ett dissipativt skydd mellan komponenten och lådan.

/ B

Ja såvida man inte skall skicka cmos minnen med inbyggt batteri som finns / fanns i vissa pc kort.
Jag köpte en sådan från england, och den hade helt tömt batteriet i den ledande skumplasten
Fick köpa en ny från farnell som låg annorlunda förpackad och dess batteri var ok.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-23 21:15

peterh skrev:
Bill50x skrev:

Ja såvida man inte skall skicka cmos minnen med inbyggt batteri som finns / fanns i vissa pc kort.
Jag köpte en sådan från england, och den hade helt tömt batteriet i den ledande skumplasten
Fick köpa en ny från farnell som låg annorlunda förpackad och dess batteri var ok.

Jo, det gäller att tänka till innan man paketerar :-)

Som vanligt är det bättre med kunskap än tumregler :-)

/ B

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-11-24 13:47

Jag har råkat ut för det från Farnell också, komponenter jag förväntade mig skulle komma i "aluminiumpåsar" kom i plastpåsar, inlindat i vanlig transparent bubbelplast.

Tycker i många fall leveranserna totalt är packade i material man inte ens vill ta in i samma rum där känslig elektronik hanteras. Även om tryckknappen eller vad det må vara inte själv är esd-känslig är det inte så kul att rulla upp en meter plastfolie och två meter icke lågladdande bubbelplast precis i anslutning till sina nya prototyper... det är väl den typ av komponenter de blå och rosa påsarna är bra till.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-11-25 19:04

Blev så trött på detta, har inte orkat bry mig om varken använda grejerna jag köpte eller skriva till TME å klaga. Bara problem med allt!

//Michael

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-11-25 21:23

Trist! Jag har inte reagerat på dålig packning från TME.

Elfa däremot har ett par gånger packat typ en diod i en påse i en ask i en påse i en sjuliterkartong och liknande larv. :lol:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-12-04 18:43

I måndags morse fick jag ett mejl från TME och de önskade foto. Jag skickade ett foto, sedan blev det tyst tills idag. De skriver att de "We have sent You these incorrectly" och de kommer att kreditera mig, utan krav på retur. Så bra att de erkänner de har gjort fel, men kommer de från och med nu göra rätt? Hur länge har de gjort fel? Hur mycket fel gör de som inte syns? ...många frågetecken blir det.

Fick ytterliggare ett mejl om reklamationsärendet. Det är avslutat och med status "Avslutat positivt". Lite skumt, borde inte jag som gjort anmälan sätta betyget. Undra va de igentligen menar med positivt. De gjorde ju fel, är det positivt.

//Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-12-04 19:24

Frisk skrev:Jag har råkat ut för det från Farnell också, komponenter jag förväntade mig skulle komma i "aluminiumpåsar" kom i plastpåsar, inlindat i vanlig transparent bubbelplast.

Tycker i många fall leveranserna totalt är packade i material man inte ens vill ta in i samma rum där känslig elektronik hanteras. Även om tryckknappen eller vad det må vara inte själv är esd-känslig är det inte så kul att rulla upp en meter plastfolie och två meter icke lågladdande bubbelplast precis i anslutning till sina nya prototyper... det är väl den typ av komponenter de blå och rosa påsarna är bra till.

Ett enkelt sätt att hantera icke esd-känsliga produkter i "fel" förpackning är att helt enkelt packa upp dem i ett annat rum än sina känsliga prototyper. De flesta grejor levereras ju i vanliga kartonger (oavsett om innerförpackningen är esd-säker eller inte) och dessa är inte lämpliga att hantera i närheten av elektronik. I alla fall om inte Rh är tillräckligt högt (typ +30%).

/ B

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-12-05 23:54

Bill50x skrev:
Frisk skrev:Jag har råkat ut för det från Farnell också, komponenter jag förväntade mig skulle komma i "aluminiumpåsar" kom i plastpåsar, inlindat i vanlig transparent bubbelplast.

Ett enkelt sätt att hantera icke esd-känsliga produkter i "fel" förpackning är att helt enkelt packa upp dem i ett annat rum än sina känsliga prototyper. De flesta grejor levereras ju i vanliga kartonger (oavsett om innerförpackningen är esd-säker eller inte) och dessa är inte lämpliga att hantera i närheten av elektronik. I alla fall om inte Rh är tillräckligt högt (typ +30%).

/ B

Så är det absolut. Dock är det i vissa fall svårt. Vet vi haft vissa EMSer som inte accepterat paket från alla distributörer pga olämpliga packmaterial i embalagen. Kartong och lågladdande plast går ju hantera på lite försiktighet och rimligt avstånd medan frigolitchips och annat med riktigt mycket laddning kan ställa till det tom i sophantering.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-12-06 10:24

Har fått kreditfaktura från TME på de fyra ICna, men inte de andra. Hur tänker de... är OP esd-känsliga, men inte MCUer! Får skriva och fråga.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-12-09 09:54

Jo, efter ett andra mejl så säger de att båda ICn skall klassas som esd-känsliga - Jo tack för det!

Nu skall vi se om jag lyckas få ur de, hur de bör hantera icke-esd-känsliga komponenter så som motstånd och kondensatorer. Den högra förpackningen i min bild.

//Michael

Återgå till DIY-forum