Vinylspelare smäller till

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

eatfrog

Vinylspelare smäller till

Inläggav eatfrog » 2006-03-22 14:47

Hej alla ni elektronikkunniga.

Jag har en Lenco L450 från slutet av 80talet som skivspelare. Den är helt okej förutom en detalj. Det smäller till ibland riktigt rejält i högtalarna när jag slår på och av strömmen, och det är även fast jag har ingångsväljaren på mute och volymen i botten.
Det verkar som om det går en liten spik el i gnd-delen av rca-sladdarna in till förstärkaren som får fnatt av det. Och det känns väldigt obehagligt.

Jag har öppnat upp och undersökt saken men kan inte se några sladdar som gått av eller liknande. Sen har jag lånat en multimeter för att se att det verkligen var som jag misstänkte, och det var det.

Jordningen till kablarna verkar gå ut från en och samma punkt, samtidigt som det går en sladd till chassit från en annan punkt.

Nu vet jag inte ett smack om elektronik eller el mer än att stötar gör ont. :lol:

Kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig lite här?
Kan man plocka loss jordningen på RCA-sladdarna och jorda till något annat istället, chassit eller något liknande? Hur påverkas ljudet av det? Är det något som kan vara allvarligare trasigt där inne i maskineriet?
Eller är det bara slänga bort skiten?

För att förtydliga, det smäller bara när man slår på och av strömmen på vinylspelaren. Slår jag på strömmen där innan jag slår på strömmen på förstärkaren så händer inget, samma om jag kopplar in sladdarna efter att strömmen är på. Jag har provat jorda vinylspelarens chassi till förstärkarens gnd-kontakt, det hjälpte inte.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-22 17:36

Vänd kontakten i vägguttaget... till att börja med

Det kan vara så att switchen till din skivspelare genererar en "spik" som fångas upp av förstärkaren antingen via elnätet eller via luften.
Om du kopplar ur signalkablarna mellan skivspelaren och förstärkaren och problemet kvarstår så har du det problemet.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2006-03-22 18:13

Problemet kvarstår alltså ej om jag drar ut signalkablarna. Jag har provat vända på kontakten, det påverkade inte.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-22 18:21

Har du provat att koppla in något annat på förstärkarens phono ingång ? Bara för att utesluta fel i den ingången ?

I så fall verkar du ha dålig signaljord, kanske i armen ? eller vid pickup kontakterna ?
En liten oxidation, kallödning eller glapp kan ställa till det.

Har du en separat jordkabel från tonarmen ? Den ska anslutas till förstärkarens gnd.
Ha ett fint liv.

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2006-03-22 19:07

Nej det har jag iofs inte provat, men det känns ju väldigt osannolikt, då jag vet att det kommer el (fråga mig inte några mått, jag vet bara att det händer grejjer på multimetern) på signalkabelns jorddel när man slår elen på och av.

Det är inga jordkablar öht från skivspelaren, jag tejpade fast en bit kabel mot chassit bara som försök.

Hur kan pickupkontakterna påverka dethär? På denhär modellen så är inte pickupen igång ens innan tallriken börjar snurra, så jag tror inte det är så.

Att dålig jordning kan orsaka brum och extra knaster när man spelar har jag hört, men aldrig att det skulle smälla till i högtalarna. Fast det är väl inte omöjligt.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-22 19:36

brum, högrekvent tjut, knaster och sprak men också smällar om den fångar upp "spikar" från en switch.
Ha ett fint liv.

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2006-03-22 20:33

Lustig detalj, jag flyttade multimetern bort från skivspelaren när jag mätte nu och då får jag knappt nå utslag alls? :roll:

Nåja, kan ju fortsätta med att slå på vinylspelaren innan jag slår på förstärkaren.. Provade jorda rcakablarna till ett bord nu utöver jordningen som går från skivspelarchassit till förstärkaren, men jag vågar inte längre prova ifall det smäller. En vacker dag smäller membranen mig i ansiktet. :D

Återgå till DIY-forum