Jag har en Lenco L450 från slutet av 80talet som skivspelare. Den är helt okej förutom en detalj. Det smäller till ibland riktigt rejält i högtalarna när jag slår på och av strömmen, och det är även fast jag har ingångsväljaren på mute och volymen i botten.
Det verkar som om det går en liten spik el i gnd-delen av rca-sladdarna in till förstärkaren som får fnatt av det. Och det känns väldigt obehagligt.
Jag har öppnat upp och undersökt saken men kan inte se några sladdar som gått av eller liknande. Sen har jag lånat en multimeter för att se att det verkligen var som jag misstänkte, och det var det.
Jordningen till kablarna verkar gå ut från en och samma punkt, samtidigt som det går en sladd till chassit från en annan punkt.
Nu vet jag inte ett smack om elektronik eller el mer än att stötar gör ont.

Kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig lite här?
Kan man plocka loss jordningen på RCA-sladdarna och jorda till något annat istället, chassit eller något liknande? Hur påverkas ljudet av det? Är det något som kan vara allvarligare trasigt där inne i maskineriet?
Eller är det bara slänga bort skiten?
För att förtydliga, det smäller bara när man slår på och av strömmen på vinylspelaren. Slår jag på strömmen där innan jag slår på strömmen på förstärkaren så händer inget, samma om jag kopplar in sladdarna efter att strömmen är på. Jag har provat jorda vinylspelarens chassi till förstärkarens gnd-kontakt, det hjälpte inte.