Hjälp med BIAS

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
smile

Hjälp med BIAS

Inläggav smile » 2022-03-09 11:04

Jag har ett slutsteg där utgångstransistorerna brann upp, då dessa transistorer var svåra att få tag i så byttes det till ett par ekvivalenter som rekommenderades.

När jag försöker läsa på det stora vida nätet så finns det andra som byggt med dessa transistorer i samma konstruktion, men alla dessa byggare verkar ställa BIAS olika.

Det jag undrar nu är det vad som egentligen bestämmer vilken BIAS man ska använda sig av?
Går det att läsa sig fram i datablad vad som är en optimal BIAS, eller hur bestäms den?

Steget är ett Le-Monstre, original konstruktion av Hiraga, men min version är någon vidareutveckling med andra transistorer och utan batterier i strömförsörjningen bla.a

Effekttransistorerna är Toshiba D844 och B754

Användarvisningsbild
peterh

Re: Hjälp med BIAS

Inläggav peterh » 2022-03-09 11:24

smile skrev:Jag har ett slutsteg där utgångstransistorerna brann upp, då dessa transistorer var svåra att få tag i så byttes det till ett par ekvivalenter som rekommenderades.

När jag försöker läsa på det stora vida nätet så finns det andra som byggt med dessa transistorer i samma konstruktion, men alla dessa byggare verkar ställa BIAS olika.

Det jag undrar nu är det vad som egentligen bestämmer vilken BIAS man ska använda sig av?
Går det att läsa sig fram i datablad vad som är en optimal BIAS, eller hur bestäms den?

Steget är ett Le-Monstre, original konstruktion av Hiraga, men min version är någon vidareutveckling med andra transistorer och utan batterier i strömförsörjningen bla.a

Det är nog snarare en kompromiss i förstärkaren. Tillräckligt låg dist vid låg effekt parat med tillräckligt skydd
mot strömrusning vid hög effekt. Börja du lågt , om det låter acceptabelt låt det stanna där.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-03-09 11:33

Hur påverkar BIAS steget?
låg BIAS = Mindre värme och lägre effekt?
Högre BIAS = Mera värme och effekt?

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-03-09 12:27

smile skrev:Hur påverkar BIAS steget?

Bias påverkar inte maxeffekten, utan hur "överlämningen" från en transistor till den andra går till. Lägre
bias _kan öka_ övergångsdisten, som kanske NFB kan kompensera.
För mycket värma kan orsaka strömrusning som i sin tur skapar mer värme, vilket kan förstöra transistorer.
Talar nu om klass b eller ab förstärkare. Kör man klass A ( när alla aktiva komponenter alltid leder ) så
bränner man mycket effekt och följaktligen värme. Få transistorgrejor kör klass A och de är huvudsakligen
med lägre effekter.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-03-09 13:45

peterh skrev:

Bias påverkar inte maxeffekten, utan hur "överlämningen" från en transistor till den andra går till. Lägre
För mycket värma kan orsaka strömrusning som i sin tur skapar mer värme, vilket kan förstöra transistorer.
Talar nu om klass b eller ab förstärkare. Kör man klass A ( när alla aktiva komponenter alltid leder ) så
bränner man mycket effekt och följaktligen värme. Få transistorgrejor kör klass A och de är huvudsakligen
med lägre effekter.

Nu är ju detta en klass A konstruktion.
Spelar det någon roll, eller kan jag glatt skruva upp BIAS i små steg tills kylningen sätter begränsningen?

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-03-09 15:29

smile skrev:
peterh skrev:

med lägre effekter.

Nu är ju detta en klass A konstruktion.
Spelar det någon roll, eller kan jag glatt skruva upp BIAS i små steg tills kylningen sätter begränsningen?

Klass A är mycket ovanligt, vanligt är däremot påståenden om klass A.
Vad du än har , konsultera manualen/schemat och ställ efter den.
Vad är det för förstärkare ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-03-09 15:47

Le Monstre är 8W så...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-03-09 16:14

Har letat lite ( det har du väl själv) och det som verkade vettigt var :
https://www.hifistor.com/index.php/2018 ... ier-d-i-y/

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-03-09 16:24

jonasp skrev:Le Monstre är 8W så...

Jo, precis.
Original versionen av Le Monstre är på 8w, men denna har andra transistorer, och det är väl därför jag börjar ifrågasätta alla BIAS-siffror som figurerar på internet, alla verkar göra olika.
Se första posten. :)
Senast redigerad av smile 2022-03-09 16:50, redigerad totalt 1 gång.

jansch

Inläggav jansch » 2022-03-09 16:24

Tittade lite snabbt på webben.

Det verkar vara en klass AB konstruktion där sluttransistorerna drivs klass A. Alltså båda transistorerna är öppna vid både positiv och negativ utspänning.

Den "biasinställning" du har är en 0-punktinställning. D v s förstärkarens utspänning skall vara 0 volt utan insignal.

Enklast är att du kopplar bort högtalaren och mäter DC-spänningen på högtalarutgången. Den skall vara 0 volt.
För säkerhetsskull mäter du först direktefter påslag, justerar till 0volt, väntar en kvart (så att steget är driftsvarmt) och mäter/justerar igen.
För säkerhets skull är det bäst att kortsluta ingången vid mätning.

Denna justering är till för att högtalaren inte skall ha någon likström som förskjuter konens mittläge.
Om det ligger likström på bränner du effekt i onödan, får kompression och minskar högtalarens (bashögtalarens) användbara X-max.

Har man inget mätinstrument kan man kolla om bashögtalarens viloläge förskjuts när man jämför avslaget och påslaget slutsteg. Dock inte att rekommendera, kan också vara svårt att se då konen troligtvis "poppar till" vid påslag.

Edit
Såg nu att man verkligen menar bias....
Men kolla 0-punkten enligt ovan oxå......
Senast redigerad av jansch 2022-03-09 16:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-03-09 16:29

peterh skrev:Har letat lite ( det har du väl själv) och det som verkade vettigt var :
https://www.hifistor.com/index.php/2018 ... ier-d-i-y/

Precis den där sidan har jag inte sett, men den har också andra transistorer än vad jag har, men det kanske inte har någon betydelse?
Kanske ska jag sikta på 1A som tomgångsström och vara nöjd där?
Senast redigerad av smile 2022-03-09 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-03-09 16:32

jansch skrev:Tittade lite snabbt på webben.

Det verkar vara en klass AB konstruktion där sluttransistorerna drivs klass A. Alltså båda transistorerna är öppna vid både positiv och negativ utspänning.

Den "biasinställning" du har är en 0-punktinställning. D v s förstärkarens utspänning skall vara 0 volt utan insignal.

Enklast är att du kopplar bort högtalaren och mäter DC-spänningen på högtalarutgången. Den skall vara 0 volt.
För säkerhetsskull mäter du först direktefter påslag, justerar till 0volt, väntar en kvart (så att steget är driftsvarmt) och mäter/justerar igen.

Denna justering är till för att högtalaren inte skall ha någon likström som förskjuter konens mittläge.
Om det ligger likström på bränner du effekt i onödan, får kompression och minskar högtalarens (bashögtalarens) användbara X-max.

Har man inget mätinstrument kan man kolla om bashögtalarens viloläge förskjuts när man jämför avslaget och påslaget slutsteg. Dock inte att rekommendera, kan också vara svårt att se då konen troligtvis "poppar till" vid påslag.

Nej, nu tror jag att du blandar ihop saker?

Jag har även en justerpot för DC-offset, den justerar precis som du säger så det ligger 0v på utgången.
Men det jag är ute efter är BIAS värdena.

Med reservation att det är jag som är ute och cyklar.

jansch

Inläggav jansch » 2022-03-09 16:43

smile skrev:
jansch skrev:Tittade lite snabbt på webben.

Nej, nu tror jag att du blandar ihop saker?

Du har så rätt, har redan skrivit en kommentar i mitt inlägg.

Trist med förstärkarkonstruktioner som inte är helt självreglerande.
Egentligen handlar det om hur "mycket klass A" du vill ha och vad transistorer/kylplåtar tål i värme ända tills strömrusning nås.

Jag har även en justerpot för DC-offset, den justerar precis som du säger så det ligger 0v på utgången.
Men det jag är ute efter är BIAS värdena.

Med reservation att det är jag som är ute och cyklar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-03-09 19:05

smile skrev:Jag har ett slutsteg där utgångstransistorerna brann upp, då dessa transistorer var svåra att få tag i så byttes det till ett par ekvivalenter som rekommenderades.

Du ska normalt inte behöva ställa in bias men om du vill skall du försöka nå 600 mA enligt Jean Hiragas instruktioner. Det finns ingen separat biaskrets och inga emittermotstånd på effektransistorerna. Däremot sitter det motstånd i serie sluttransistorernas kollektor. Dessa skall vara 1Ω och det är där du mäter sluttransistorernas viloström (bias)

Biasen ställs genom att byta kollektor/drain-motstånden i första steget. De är i originalschemat 1 kΩ men kan vara någonstans mellan 470 Ω till 1000 Ω. Ju högre värde, desto högre viloström. Nu vet jag inte vad du har för kort, men dessa motstånd sitter mellan matningen och kollektorn på kaskoden i första steget. Du kan EVENTUELLT också ha ett motstånd i serie med basen på sluttransistorerna, men de finns inte i originalversionen. Prova med det som redan sitter i. Men det är inte kritiskt och behöver normalt sett inte göras om. Mät över ett av de 1Ω-motstånd som ska sitta i serie med sluttransistorerna kollektor och se vad du får. Du vill ha ca 0.5-0.6 V. Förlusteffekten är så liten över trissorna och den är maximal vid tomgång. Inget att bekymra sig om så där jättemycket.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-03-09 19:39

DQ-20 skrev:Du ska normalt inte behöva ställa in bias men om du vill skall du försöka nå 600 mA enligt Jean Hiragas instruktioner. Det finns ingen separat biaskrets och inga emittermotstånd på effektransistorerna. Däremot sitter det motstånd i serie sluttransistorernas kollektor. Dessa skall vara 1Ω och det är där du mäter sluttransistorernas viloström (bias)/DQ-20

Är 600 mA ett värde det går att sikta på oavsett vilka effekttransistorer som sitter i kretsen?
Mina är inte de original som Hiraga använde.

DQ-20 skrev:Biasen ställs genom att byta kollektor/drain-motstånden i första steget. De är i originalschemat 1 kΩ men kan vara någonstans mellan 470 Ω till 1000 Ω. Ju högre värde, desto högre viloström. Nu vet jag inte vad du har för kort, men dessa motstånd sitter mellan matningen och kollektorn på kaskoden i första steget. Du kan EVENTUELLT också ha ett motstånd i serie med basen på sluttransistorerna, men de finns inte i originalversionen. Prova med det som redan sitter i. Men det är inte kritiskt och behöver normalt sett inte göras om. Mät över ett av de 1Ω-motstånd som ska sitta i serie med sluttransistorerna kollektor och se vad du får. Du vill ha ca 0.5-0.6 V. Förlusteffekten är så liten över trissorna och den är maximal vid tomgång. Inget att bekymra sig om så där jättemycket.
/DQ-20

Jag har en potentiometer som ersätter det nämnda motståndet, så jag kan justera tills jag får den viloström jag vill ha.
Jag ifrågasätter inte att 0.5-0.6V är ett bra värde, men jag blir villrådig då det ges så olika bud överallt, inte minst enligt länken längre upp i tråden där man rekommenderar att sikta på 1V (1A)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-03-09 21:37

smile skrev:Spelar det någon roll, eller kan jag glatt skruva upp BIAS i små steg tills kylningen sätter begränsningen?

Ja, i princip. Frågan är bara varför. På gränsen till klippning ger den ca 10 V peak ut med 2x12V matning, vilket blir 7 V rms eller ca 6 watt i 8 ohm. 10V/8 ohm är 1,25 A, vilket "som av en slump" råkar vara dubbla tomgångsströmmen... 8 watt i 8 ohm ger den bara vid klippning och det är spänningsklippning. Då är det inte längre en så rolig förstärkare. Med 8 ohms last kan man säga att förstärkaren arbetar i klass A upp till gränsen för klippning. Vill man anpassa den för lägre last kan man kräma på mer bias "för att det känns bra". Men uteffekten begränsas alltid av matningsspänningen i den här konstruktionen. Kör man en 4 ohms last kommer förstärkaren gå över i klass AB.

Jag tycker att du skall göra vad du tycker "känns bäst" för de flesta råd på nätet har mer med magi att göra. Ge mig en spektralanalys och några schyssta oscilloskopbilder på klippning så har vi något att prata om, annars är det mest att famla i mörkret. Personligen tycker jag det är något extra fint med att lyssna på omoddade konstruktioner. Blast from the past, så att säga.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-03-09 21:47

smile skrev:Är 600 mA ett värde det går att sikta på oavsett vilka effekttransistorer som sitter i kretsen?
Mina är inte de original som Hiraga använde.)

Ja, det är ingenjörsmässigt. Det är ju inte trioder vi diskuterar. Men har man kraftigare sluttransistorer som tål mer effekt kan man kräma på mer om man "känner" så, har lägre last och vet med sig att drivtransistorerna pallar. Det kan dock påverkar störnivåerna från matningen eftersom den drar mer ström. Men några större ljudmässiga förändringar kan du knappast räkna med. De går inte att trolla när man bara har 7 V rms tillgängligt. Det som får Monstret att låta illa (när den gör det) är spänningsklippning eller självsvängning, inte bristande finlir med tomgångsströmmen. Så tror jag.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-03-10 09:15

Stort tack för två väldigt konstruktiva svar!

Jag har möjlighet att byta transformator till en som ger 2x24v (efter CRC filtrering) till kretsen i stället för 12V.
Är det att föredra, och vad händer då med BIAS målvärdena, fortfarande 5-600mV som gäller?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-03-10 14:50

smile skrev:Stort tack för två väldigt konstruktiva svar!

Jag har möjlighet att byta transformator till en som ger 2x24v (efter CRC filtrering) till kretsen i stället för 12V.
Är det att föredra, och vad händer då med BIAS målvärdena, fortfarande 5-600mV som gäller?

Högre matning kommer att påverka alla delar av kretsen. Om vi bara titta på sluttrissorna så blir lämplig viloström ca 1,4 A (0.5*22V/8ohm) vilket ger 48*1,4=70 Watts förlusteffekt per kanal! Ganska feta kylare...Om du vill ha mer pulver från en Hiraga-konstruktion så tycker jag du byter till "Classe A" som går att skrämma up till ca 30 W.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-03-10 22:20

Tack för det svaret!

Jag tror jag behåller 12V matningen och den lägre BIAS som vi tidigare diskuterat, jag har ganska bra kylflänsar, men jag tror inte de orkar med 70W kylning.
Jag håller med dig om att det är något visst med att lyssna på konstruktionerna som de var tänkta ifrån början, förutom andra effekt transistorer då.

Förstärkaren låter fint, och med rätt högtalare så går det att spela ganska starkt, just nu är tanken att den ska få tjänstgöra som steg till mina datorhögtalare, det ska ju vara åtminstone lite roligt att jobba hemifrån?!

Återgå till DIY-forum