DQ-20 skrev:Du ska normalt inte behöva ställa in bias men om du vill skall du försöka nå 600 mA enligt Jean Hiragas instruktioner. Det finns ingen separat biaskrets och inga emittermotstånd på effektransistorerna. Däremot sitter det motstånd i serie sluttransistorernas kollektor. Dessa skall vara 1Ω och det är där du mäter sluttransistorernas viloström (bias)/DQ-20
Är 600 mA ett värde det går att sikta på oavsett vilka effekttransistorer som sitter i kretsen?
Mina är inte de original som Hiraga använde.
DQ-20 skrev:Biasen ställs genom att byta kollektor/drain-motstånden i första steget. De är i originalschemat 1 kΩ men kan vara någonstans mellan 470 Ω till 1000 Ω. Ju högre värde, desto högre viloström. Nu vet jag inte vad du har för kort, men dessa motstånd sitter mellan matningen och kollektorn på kaskoden i första steget. Du kan EVENTUELLT också ha ett motstånd i serie med basen på sluttransistorerna, men de finns inte i originalversionen. Prova med det som redan sitter i. Men det är inte kritiskt och behöver normalt sett inte göras om. Mät över ett av de 1Ω-motstånd som ska sitta i serie med sluttransistorerna kollektor och se vad du får. Du vill ha ca 0.5-0.6 V. Förlusteffekten är så liten över trissorna och den är maximal vid tomgång. Inget att bekymra sig om så där jättemycket.
/DQ-20
Jag har en potentiometer som ersätter det nämnda motståndet, så jag kan justera tills jag får den viloström jag vill ha.
Jag ifrågasätter inte att 0.5-0.6V är ett bra värde, men jag blir villrådig då det ges så olika bud överallt, inte minst enligt länken längre upp i tråden där man rekommenderar att sikta på 1V (1A)