Sänka vas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Karegan

Sänka vas

Inläggav Karegan » 2006-04-08 14:46

Ja vet att det fins sätt att sänka respekrive höja qts värden, går de dock på något vis att sänka eller höja Vas värdet på högtalare?( är nybörjare jällande högtalare )

Vill bygga ett par egna lite "Finare" högtalare av Scanspeak element, dock blir lådorna aldeless för stora, vill ja ha dom mindre försviner de mesta av dom lägre frekvenserna hadde tänkt mej -3dB på jalafal 40hz.

Någon som vet om de går att sänka Vas, eller måste jag kolla på nya element?

Även, hur gör tex Canton för att lyckas få såna låga frekvenser i så små lådor,, äver Magnat lyckas på något vis med 4" att få ner Fz till 20hz,, eller även earthquake lyckas med detta, dock kan det vara bluff efter som att jag varken hört magnats talare eller earthquakes, dock cantons. Ergo serien låter ruggigt fint, tycker jag jalafal.

någån som vet?
/Samme

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-08 14:55

För sänka Vas måste man göra fjädringen styvare vilket är svårt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Karegan

Inläggav Karegan » 2006-04-08 15:29

Ah,

Tack för svar Naqref, antar att ja får kolla på andra element isf. inte den blekaste hur ja ska lyckas göra fjädrigen styvare.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-04-08 16:28

Det finns ju knep för det. Förr användes ibland en "korg" med dämpmaterial bakom konen men det ser man sällan nuförtiden. problemet med att minska VAS genom att höja styvheten är att resonansfrekvensen stiger och du förlorar de Hetzarna du ville ha i botten. Det förekommer sk Isobarik-lådor med 2 element sammanbyggda i en kort tunnel i lådan. Det som händer är att styvheterna adderas liksom massorna hos konerna. Det man vinner är att VAS halveras med bibehållen resonansfrekvens!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-08 18:02

Jocke skrev:Det finns ju knep för det. Förr användes ibland en "korg" med dämpmaterial bakom konen men det ser man sällan nuförtiden.

Korgen sänker inte Vas utan Qms (och därmed Qts).

Eftersom Vas=Cms*rho0*c²*Sd² måste man minska Cms för att minska Vas. I forntiden kunde man läsa om folk som lackade pappkanter på element för detta, lite senare började man använda ACE-bass. Allra enklast är nog att välja ett annat element. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Karegan

Inläggav Karegan » 2006-04-08 19:52

Svante

Jo det blir nog lättast att byta element!

Jocke

Hmm, det är väll sån konstruktion den större verisionen av Seas LTS använder?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-08 19:58

Stämmer...fast där verkar idé vara att nyttja det till att kunna ha dubbelt så stor strålande area, vilket halverar konutslag och ökar effekttålighet/minskar dist!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-04-09 08:53

LTS högtalaren har jag sett men inte mer. Vad jag har fattat kan man bygga den med en bas bak eller 2x2 basar. Mottaktkoppling (på det viset) är inte att rekommendera om du inte ska bygga en sub. Kan inte tänka mig att strålningsegenskaperna från baksidan är särskilt gynnsamma!

För en 2-vägare kan jag tänka mig att montera 2 basar med magneterna mot varandra. Halva Vas! Det bör minska magnetläckaget så att den kan placeras nära en TV om man vill det. Problem kan nog uppstå med direktreflektion bakväggen eftersom "dubbelelementet" blir rätt djupt. men det går säkert att ordna med lite asymmetri och dämpmaterial!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-09 10:33

Jocke skrev:Mottaktkoppling (på det viset) är inte att rekommendera om du inte ska bygga en sub. Kan inte tänka mig att strålningsegenskaperna från baksidan är särskilt gynnsamma!

Mja, just för en sub går det alldeles utmärkt. Låga frekvenser (=stora våglängder) "ser" inte småhinder som en magnet eller högtalarkorg.

Vid lite högre frekvenser, när våglängden är i samma storleksordning som högtalarkorgen, kan man vänta sig att se effekter av att det sitter en magnet och korg i vägen.

Sen kan man ju ha estetiska invändningar också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-04-09 14:16

Svante skrev:
Jocke skrev:Mottaktkoppling (på det viset) är inte att rekommendera om du inte ska bygga en sub. Kan inte tänka mig att strålningsegenskaperna från baksidan är särskilt gynnsamma!

Mja, just för en sub går det alldeles utmärkt. Låga frekvenser (=stora våglängder) "ser" inte småhinder som en magnet eller högtalarkorg.

Vid lite högre frekvenser, när våglängden är i samma storleksordning som högtalarkorgen, kan man vänta sig att se effekter av att det sitter en magnet och korg i vägen.

Sen kan man ju ha estetiska invändningar också.

Man kan ju tänka sig att montera elementen så här >< i en "tunnel med det ena vänt utåt och det andra mot lådan. Kan det bli några problem med det?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-09 18:57

Jocke skrev:Man kan ju tänka sig att montera elementen så här >< i en "tunnel med det ena vänt utåt och det andra mot lådan. Kan det bli några problem med det?

/Jocke

Nja.

Om volymen mellan elementen blir stor så kan man inte bara dubblera Mms och halvera Vas, det blir ett mer komplicerat ekvivalentschema med en extra kapacitans som jag faktiskt inte lyckas genomskåda vad den ställer till med just nu. Såvitt jag kan se så spelar det ingen roll för låga frekvenser, men det skulle kunna bli extraresonanser, som ger knyckar i tonkurvan mot högre frekvenser, men jag är inte säker.

Någon som har provat?

Förtydligande: Jag vill alltså inte såga idén med att vända elementen som du säger, utan jag menar bara att det kan bli svårare att förutse resultatet.
Senast redigerad av Svante 2006-04-09 20:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-04-09 19:05

I någon tråd förekom detta från nån som hade slaktat ett par proson och hittat ett extra element i låddan! :o Var det inte Linn som körde med Isobarik? Det blir nog till att ta fram snickarbyxorna!

/J

Användarvisningsbild
Karegan

Inläggav Karegan » 2006-04-10 01:15

Går det inte även att Bygga isobarik såhär?

Baksida l <l<l Front

Svårt att förklara hur ja menar.

För vad jag förstod med l><l måste väll lådan även vara sluten?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-10 07:41

Karegan skrev:Går det inte även att Bygga isobarik såhär?

Baksida l <l<l Front

Svårt att förklara hur ja menar.

För vad jag förstod med l><l måste väll lådan även vara sluten?

Jodå, dödvolymen blir ju mindre så, så i det avseendet blir det "bättre"*. Å andra sidan så kommer inte jämna ordningars distorsion att släckas ut som de gör när elementen rör sig åt olika håll (relativt den egna magneten.

*Mer lättberäknat, dvs närmare bara en halvering av Vas.

Lådan behöver inte vara sluten i något av de tre fallen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-04-10 09:00

Å andra sidan så kommer inte jämna ordningars distorsion att släckas ut som de gör när elementen rör sig åt olika håll (relativt den egna magneten.

*Mer lättberäknat, dvs närmare bara en halvering av Vas.

Men det är klart att det är så här elementen >< ska monteras om de ska spela mellanregister! Halva Vas och utsläckning av dist.

/J

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-10 10:37

Tror inte att isobarik på det sättet är så bra att spela mellanregister. Det finns en anledning som Svante är inne på att compound/isobarik system som spelar mellanregister sitter bakom varandra med magnneterna i samma riktning..

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-04-10 11:18

Kolla eggelstonworks där man har 3 element bakom varandra 8)
hur bra det funkar vet jag inte.
NN

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2006-04-10 13:06

vi får väl se vad hobbes får ut av mätningarna av mina datorhögtalare... iochmed att det är samma magneter och upphängning på elementen så förändras inte värdet på något
annat än vas.
Bild

Användarvisningsbild
Karegan

Inläggav Karegan » 2006-04-10 14:36

Oo, Ganska vockert bygge :)

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2006-04-10 21:53

Ett annat sätt att minska VAS skulle kunna vara att byta ut den tråkiga luften i lådan mot nån roligare gas med lägre kompressionsmodul. 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-10 22:07

luminous skrev:Ett annat sätt att minska VAS skulle kunna vara att byta ut den tråkiga luften i lådan mot nån roligare gas med lägre kompressionsmodul. 8)

Fast minskar det egentligen Vas som är en frifältsparamter? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Sänka vas

Inläggav Jocke » 2006-04-11 10:30

Karegan skrev:...Vill bygga ett par egna lite "Finare" högtalare av Scanspeak element, dock blir lådorna aldeless för stora, vill ja ha dom mindre försviner de mesta av dom lägre frekvenserna hadde tänkt mej -3dB på jalafal 40hz.
/Samme

Problemet är uppenbarligen inte värdet på VAS utan att lådorna blir gigantiska. Vi kanske skulle spåna på vad man kan göra för att få bra resultat i en mindre låda?

/Jocke

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2006-04-11 16:25

Naqref™ skrev:
luminous skrev:Ett annat sätt att minska VAS skulle kunna vara att byta ut den tråkiga luften i lådan mot nån roligare gas med lägre kompressionsmodul. 8)

Hmm, jag letade upp en definition på Vas som ser ut såhär:

Vas = ((p0 * c^2 *sd^2) / (((2*pi*fs)^2)*Mms)) *10^3

p0=(luft)densitet, c=ljudhastighet.

Om man aproximerar ljudhastigheten som c = sqrt(K/p0) där K är gasens kompressionsmodul och förenklar så får man att Vas är proportionellt mot K.

Vas brukar ju baseras på att det finns luft i lådan men använder man en gas som inte fjädrar tillbaks så mycket när den komprimeras så borde man kunna göra mindre lådor för samma tonkurva. :P Om man nu lyckas täta lådan tillräckligt. :)

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Sänka vas

Inläggav Jocke » 2006-04-11 22:23

Karegan skrev:Ja vet att det fins sätt att sänka respekrive höja qts värden, går de dock på något vis att sänka eller höja Vas värdet på högtalare?( är nybörjare jällande högtalare )

Vill bygga ett par egna lite "Finare" högtalare av Scanspeak element, dock blir lådorna aldeless för stora, vill ja ha dom mindre försviner de mesta av dom lägre frekvenserna hadde tänkt mej -3dB på jalafal 40hz.

Någon som vet om de går att sänka Vas, eller måste jag kolla på nya element?

Även, hur gör tex Canton för att lyckas få såna låga frekvenser i så små lådor,, äver Magnat lyckas på något vis med 4" att få ner Fz till 20hz,, eller även earthquake lyckas med detta, dock kan det vara bluff efter som att jag varken hört magnats talare eller earthquakes, dock cantons. Ergo serien låter ruggigt fint, tycker jag jalafal.

någån som vet?
/Samme

Vilket element handlar det om?

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-11 22:38

luminous skrev:
Naqref™ skrev:

Hmm, jag letade upp en definition på Vas som ser ut såhär:

Vas = ((p0 * c^2 *sd^2) / (((2*pi*fs)^2)*Mms)) *10^3

p0=(luft)densitet, c=ljudhastighet.

Jo, det stod ju nästan högre upp i tråden:

Svante skrev:Eftersom Vas=Cms*rho0*c²*Sd² måste man minska Cms för att minska Vas.

... efterom Cms=1/sqrt(ws^2*Mms)

luminous skrev:Om man aproximerar ljudhastigheten som c = sqrt(K/p0) där K är gasens kompressionsmodul och förenklar så får man att Vas är proportionellt mot K.

Vas brukar ju baseras på att det finns luft i lådan men använder man en gas som inte fjädrar tillbaks så mycket när den komprimeras så borde man kunna göra mindre lådor för samma tonkurva. :P Om man nu lyckas täta lådan tillräckligt. :)

Hehe... Ja, nu ska vi se här. Vas är alltså ett sätt att uttrycka elementets fjädring som om den vore en fjädrande luftkavitet. Underförstått att kaviteten är "normal", dvs att den innehåller vanlig luft. I princip är man ju fri att välja vilka egenskaper som helst på mediet inuti den tänkta kaviteten, men att välja något annat än det vanliga leder inte till något annat än förvirring. Definitionen på Vas har alltså egentligen inget alls att göra med vad man väljer för gas i just lådan man håller på att bygga utan den är just ett alternativt sätt att beskriva fjädringen i elementets upphängning.

Återgå till DIY-forum