Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Det finns ju knep för det. Förr användes ibland en "korg" med dämpmaterial bakom konen men det ser man sällan nuförtiden.
Jocke skrev:Mottaktkoppling (på det viset) är inte att rekommendera om du inte ska bygga en sub. Kan inte tänka mig att strålningsegenskaperna från baksidan är särskilt gynnsamma!
Svante skrev:Jocke skrev:Mottaktkoppling (på det viset) är inte att rekommendera om du inte ska bygga en sub. Kan inte tänka mig att strålningsegenskaperna från baksidan är särskilt gynnsamma!
Mja, just för en sub går det alldeles utmärkt. Låga frekvenser (=stora våglängder) "ser" inte småhinder som en magnet eller högtalarkorg.
Vid lite högre frekvenser, när våglängden är i samma storleksordning som högtalarkorgen, kan man vänta sig att se effekter av att det sitter en magnet och korg i vägen.
Sen kan man ju ha estetiska invändningar också.
Jocke skrev:Man kan ju tänka sig att montera elementen så här >< i en "tunnel med det ena vänt utåt och det andra mot lådan. Kan det bli några problem med det?
/Jocke
Karegan skrev:Går det inte även att Bygga isobarik såhär?
Baksida l <l<l Front
Svårt att förklara hur ja menar.
För vad jag förstod med l><l måste väll lådan även vara sluten?
Å andra sidan så kommer inte jämna ordningars distorsion att släckas ut som de gör när elementen rör sig åt olika håll (relativt den egna magneten.
*Mer lättberäknat, dvs närmare bara en halvering av Vas.
luminous skrev:Ett annat sätt att minska VAS skulle kunna vara att byta ut den tråkiga luften i lådan mot nån roligare gas med lägre kompressionsmodul.
Karegan skrev:...Vill bygga ett par egna lite "Finare" högtalare av Scanspeak element, dock blir lådorna aldeless för stora, vill ja ha dom mindre försviner de mesta av dom lägre frekvenserna hadde tänkt mej -3dB på jalafal 40hz.
/Samme
Naqref™ skrev:luminous skrev:Ett annat sätt att minska VAS skulle kunna vara att byta ut den tråkiga luften i lådan mot nån roligare gas med lägre kompressionsmodul.
Fast minskar det egentligen Vas som är en frifältsparamter?
Karegan skrev:Ja vet att det fins sätt att sänka respekrive höja qts värden, går de dock på något vis att sänka eller höja Vas värdet på högtalare?( är nybörjare jällande högtalare )
Vill bygga ett par egna lite "Finare" högtalare av Scanspeak element, dock blir lådorna aldeless för stora, vill ja ha dom mindre försviner de mesta av dom lägre frekvenserna hadde tänkt mej -3dB på jalafal 40hz.
Någon som vet om de går att sänka Vas, eller måste jag kolla på nya element?
Även, hur gör tex Canton för att lyckas få såna låga frekvenser i så små lådor,, äver Magnat lyckas på något vis med 4" att få ner Fz till 20hz,, eller även earthquake lyckas med detta, dock kan det vara bluff efter som att jag varken hört magnats talare eller earthquakes, dock cantons. Ergo serien låter ruggigt fint, tycker jag jalafal.
någån som vet?
/Samme
luminous skrev:Naqref™ skrev:luminous skrev:Ett annat sätt att minska VAS skulle kunna vara att byta ut den tråkiga luften i lådan mot nån roligare gas med lägre kompressionsmodul.
Fast minskar det egentligen Vas som är en frifältsparamter?
Hmm, jag letade upp en definition på Vas som ser ut såhär:
Vas = ((p0 * c^2 *sd^2) / (((2*pi*fs)^2)*Mms)) *10^3
p0=(luft)densitet, c=ljudhastighet.
Svante skrev:Eftersom Vas=Cms*rho0*c²*Sd² måste man minska Cms för att minska Vas.
luminous skrev:Om man aproximerar ljudhastigheten som c = sqrt(K/p0) där K är gasens kompressionsmodul och förenklar så får man att Vas är proportionellt mot K.
Vas brukar ju baseras på att det finns luft i lådan men använder man en gas som inte fjädrar tillbaks så mycket när den komprimeras så borde man kunna göra mindre lådor för samma tonkurva.Om man nu lyckas täta lådan tillräckligt. :)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 69 gäster