Den slutna lådan kan bli lite smidigare. Med ungefär 1.2l invändig volym utan hänsyn till högtalarelementen så blir lådan bara 88mm djup och två högtalare kan med lite marginal läggas på en A4 sida. Markeringen för försänkningen på mallen behöver kontrolleras mot elementen. Alla mått finns tex inte på ritningen för diskanten och det är lätt att det smyger sig in ett fel även när alla mått finns som för basen.
Materialtjockleken är 12mm förutom baffeln som är i 16mm då jag ville göra plats för försänkningen. Men då elementen bara försänks 4mm så duger 12mm materialtjocklek även där. Det ser ut som att basens kant sticker ut lite, men kanten på modellen har inte rätt profil och basen kan inte försänkas mer än ca 4mm. Hålet bör nog sågas eller fräsas efter att lådan är ihoplimmad då det är mycket lite material kvar runt hålet.
Nedan simuleras 0.7l, 1l, 1.5l, 2l och 3l. Jag valde något som bör ge ungefär 1.1l effektiv volym då jag hellre vill ha en 2cm tunnare låda än en som spelar 1-1.5dB högre vid 80Hz. Man får ganska exakt 0.2l extra volym per centimerer man gör lådan tjockare.

- SB12PAC25-4_sluten.png (69.26 KiB) Visad 539 gånger

- Sluten.PNG (99.34 KiB) Visad 539 gånger

- Baffel.PNG (45.07 KiB) Visad 539 gånger