Att inlägg raderades var mycket tråkigt. Men det är en väldigt annan fråga än att inlägg rättades.
De som raderade alla sina inlägg gjorde det ju som en sorts hämnd mot admin faktiskt.se, men tyvärr drabbade det ju även alla dem som läser på forumet, inte bara de som driver det.
Tycker dessa raderingar är väldigt trista.
Att folk redigerade sina inlägg när de upptäckt fel i dem, har jag inte sett några nämnvärda problem med alls.
Tvärtom så gör det ju att alla som läser inläggen senare slipper drabbas av felaktigheter/oklarheter/obegripligheter (oftast så handlade det väl om formuleringar som kunde tolkas fel?) och som sagt - om någon kommenterade det som var fel så var det väl för att rätta det?
Hur kan någon som rättar något som är felaktigt, ändå vilja att det ändå skall stå fel i originalinlägget?
Tror det är en väldigt liten minoritet som är så ointresserad av sakfrågan och så intresserad av att göra ned inläggaren. De som vill att det skall stå fel är helt enkelt människor som gillar att trampa på andra.
De flesta är inte sådana. Vet inte hur många gånger jag på den tiden såg kommentarer till något som en hypotetisk person A skrivit, i stil med "B: Blev det inte ett "inte" för mycket där?", följt av "A: Jovisst, det har du rätt i, jag ändrar!", följt av att det första inlägget redigerades så ingen som läser det drabbas av felet som fanns där.
Hur bra som helst!
Och saken är ju den att sådan där värdefull feedback/tillrättande nästan undantagslöst hanterades under loppet av en dag, möjligen två. Så inlägg behöver ju inte hållas öppna för evigt, det räcker med typ ett eller ett par dygn. Men idag låses de väldigt snabbt, och som regel hinner inte de som skrivit något, rätta till det innan det är för sent. När de upptäcker felen eller blir uppmärksammade på det (av någon vänlig själ), så är det redan för sent.
- - -
Sen kan man ju faktiskt editera förstainlägget i trådar,

och då är frågan - varför är inte det ett problem? Är det första inlägget magiskt och det därför kan editeras utan problem? Jag vill nog hävda att det inte är magiskt, och att skälet till att det kan editeras utan problem är att inlägg (alla) kan editeras utan problem!
Om det sker med syftet att göra inlägg så bra som möjligt. Och det är ju det normala.
Är problemet bara "arga faktisktianer som väljer att hämnas på faktiskt.se-ledningen genom att radera alla sina inlägg", så är ju det löst genom att låsa inlägg efter en vecka eller ett dygn, istället för efter en timme (eller hur snabbt det nu sker idag).
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).