Atmos front height - enkelt och fokus på att ha kul

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
audioslave

Atmos front height - enkelt och fokus på att ha kul

Inläggav audioslave » 2025-02-07 15:20

Hej,

Tänkte passa på att bygga mig ett par mindre Atmos front height -högtalare som jag kan ställa på bokhyllan ovanför min TV, ca 2m upp, eventuellt att de hängs på väggen.

Prio är att det ska vara enkla lådor som inte är komplicerade och tar tid att bygga samt mindre fokus på finish, det ska helt enkelt bli av att de byggs och inte att jag fastnar i att allt ska optimeras och bli perfekt; bra nog, helt enkelt.

Bild

Kommer troligtvis köra aktiva filter via t.racks dsp 4x4.

Använder Faital 6RS140 i mina 3-vägs golvhögtalare och kommer köra det i de här också, samt helt ok diskanter som jag har liggandes från fordonsvärlden med 3D-printad platta för att fästa den i baffeln; budget är fokuset.

Enkla simuleringar i VituixCAD:

300 x 180 x ~200mm
Bild

Max tillgänglig effekt och med möjliga filter.
Bild

Enkel låda som ger intern volym på 5,4 liter med woofer och port borträknad (6RS140 tar ~0,4l i volym. Byggd på 16mm valchromat då jag har det liggandes. Port på sidan.
Bild

Port blir 68mm inner diameter, 75 ytter (avloppsrör), 210mm lång, 3D-printar ändarna och böjen. Då kan jag enkelt justera längden på den om mätningar sedan visar att det kan behövas. Den kommer även fästas internt i lådan med skruv.
Bild

Volymberäkning
Bild

För att vinkla dem mot lyssningsposition tänkte jag mig helt enkelt att jag bygger någon kil och har under, eller väggfästen som vinklar dem, om de hamnar på väggen.

Kontaktering troligtvis på sidan bredvid porten.

Inte det mest spännande bygget, men ser ni några tankevurpor i simulering eller konstruktion så hojta gärna!
Senast redigerad av audioslave 2025-02-18 23:09, redigerad totalt 1 gång.

Neuhausen

Re: Atmos front height - enkelt och budgetorienterat

Inläggav Neuhausen » 2025-02-07 16:08

Jag ser att du applicerat filter på högtalaren. Om du tänker använda DSP för de här högtalarna också så ser det ut som att du kan få den att spela till 80Hz i sluten låda. Men de måste då delas brant vid 80Hz för att inte överskrida X-max vid de här väldigt höga nivåerna.

Begränsar man sig till en lite mindre smärtsam nivå så kan även porten göras mindre så att den får plats på längden utan vinkel. Jag brukar försöka undvika vinklar på 75mm avloppsrör då jag tycker att vinklarna ofta har en ganska osnygg form på insidan. Det finns långa böjar men två 45 graders vinklar brukar också ge en vettigare form på insidan.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-07 22:14

Neuhausen skrev:Jag ser att du applicerat filter på högtalaren. Om du tänker använda DSP för de här högtalarna också så ser det ut som att du kan få den att spela till 80Hz i sluten låda. Men de måste då delas brant vid 80Hz för att inte överskrida X-max vid de här väldigt höga nivåerna.

Begränsar man sig till en lite mindre smärtsam nivå så kan även porten göras mindre så att den får plats på längden utan vinkel. Jag brukar försöka undvika vinklar på 75mm avloppsrör då jag tycker att vinklarna ofta har en ganska osnygg form på insidan. Det finns långa böjar men två 45 graders vinklar brukar också ge en vettigare form på insidan.

DSP kommer jag mest troligt använda. Simulerade med filter för att se vad man i teorin kan åstadkomma. 80Hz är ingen hård gräns för min del, är ju dock trevligt om det är möjligt att nå. Bör nog fungera bra om jag högpassar någonstans 80-120Hz, lägre hellre än högre är väl att föredra om det går.

Men hur hårt måste man inte höja lägre frekvenser med DSP för att få f3 kring 80Hz i en sluten låda? Har inte datorn med mig så jag kan simulera i helgen,, men har för mig jag såg f3 kring 180-200Hz när jag började kolla på det.

Ang. vinklarna på insida port, menar du osnygg form till utseendet, eller påverkar det prestandan på något sätt? Är ju inga problem att printa en/två vinklar <45 grader.

Inser också att jag låter smått (eller mycket) dryg när jag kallar detta budget-bygge; :? såg att Faital-elementen kostar en vacker slant i butik, mer än jag varit beredd att ge om jag inte haft förmånen att köpa dem för lägre pris.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-09 02:32

Det är få förunnat att ha tillgång till bra priser på saker som man ser som en hobby, men jag tror att de flesta förstår vad du menar.

En nackdel kan vara att man inte kan välja fritt. Som i det här fallet, det är svårt att hitta ett 6" högtalarelement som är olämpligare för det du vill göra än det du har. Men det skall nog gå att få till ändå, antingen med DSP eller med basrefles. De flesta av SB17 elementen skulle tex orkat ner dit vi vill i en liten sluten låda även om de inte är anpassade för sluten låda.

Impedansen i den slutna högtalaren ser ut att bli hög precis där du vill skjuta in effekt, så det går inte åt mycket ström för att höja nivån, men förstärkaren måste ha mycket spänning tillgänglig. Du behöver ungefär +8dB vid 80Hz med Q på 1.0 för att fixa elementets olämplighet i sluten låda någorlunda. Nivån som du simulerat vid är våldsam, hälften får man nog nöja sig med med för sluten låda och den tillgängliga spänningen från förstärkaren måste fortfarande vara opraktiskt hög.

Att sänka den maximala nivån gör det enklare att dimensionera basreflexporten också.

Med osnygg insida menar jag att den inre radien på avloppsrör ofta har väldigt liten radie, men om du 3d skriver en port så har du helt andra möjligheter. Men slitsportar är nog minst lika enkla att skriva ut och då slipper du kanske böjar helt eller kan utnyttja lådans väggar som portens ena sida och låta porten gå runt en stor del av lådans insida.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-09 15:34

Är det en 2.0.1 setup alltså?

Jag skulle gjort en vinklad låda så elementen spelar upp i taket. Sen montera dom så högt upp som det går på väggen.

Men jag tror det funkar bättre att ha dom på bakväggen istället.

Ännu mer nytta är det nog att ha dom som side surrounds istället. Dvs en 4.0 setup.

Det är mycket mer info i surrounds än i atmos.

Men ibland är man ju besgränsad i hur man kan ställa upp saker.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-09 17:33

Neuhausen skrev:Det är få förunnat att ha tillgång till bra priser på saker som man ser som en hobby, men jag tror att de flesta förstår vad du menar.

En nackdel kan vara att man inte kan välja fritt. Som i det här fallet, det är svårt att hitta ett 6" högtalarelement som är olämpligare för det du vill göra än det du har. Men det skall nog gå att få till ändå, antingen med DSP eller med basrefles. De flesta av SB17 elementen skulle tex orkat ner dit vi vill i en liten sluten låda även om de inte är anpassade för sluten låda.

Impedansen i den slutna högtalaren ser ut att bli hög precis där du vill skjuta in effekt, så det går inte åt mycket ström för att höja nivån, men förstärkaren måste ha mycket spänning tillgänglig. Du behöver ungefär +8dB vid 80Hz med Q på 1.0 för att fixa elementets olämplighet i sluten låda någorlunda. Nivån som du simulerat vid är våldsam, hälften får man nog nöja sig med med för sluten låda och den tillgängliga spänningen från förstärkaren måste fortfarande vara opraktiskt hög.

Att sänka den maximala nivån gör det enklare att dimensionera basreflexporten också.

Med osnygg insida menar jag att den inre radien på avloppsrör ofta har väldigt liten radie, men om du 3d skriver en port så har du helt andra möjligheter. Men slitsportar är nog minst lika enkla att skriva ut och då slipper du kanske böjar helt eller kan utnyttja lådans väggar som portens ena sida och låta porten gå runt en stor del av lådans insida.

Ja jag begränsar mig själv till just Faitals element som det är nu, av många anledningar.. Klangmatchning nämns ofta, så det är väl därför jag snöat in på de här elementen. Ska kika lite mer på Faitals övriga sortiment, hittar jag inget som verkar vettigt kanske det är bäst att kika på andra tillverkare.

Simulerade 40W för att se så jag inte hamnar i riskzon för xmax eller port velocity, vid peakar; men det kanske inte är ett fungerande sätt att göra så.

Förstår vad du menar angående port. Ska se vad jag kan hitta på, slitsport kunde vara en lösning, finns ju mycket info i diverse trådar här på forumet.

Kraniet skrev:Är det en 2.0.1 setup alltså?

Jag skulle gjort en vinklad låda så elementen spelar upp i taket. Sen montera dom så högt upp som det går på väggen.

Men jag tror det funkar bättre att ha dom på bakväggen istället.

Ännu mer nytta är det nog att ha dom som side surrounds istället. Dvs en 4.0 setup.

Det är mycket mer info i surrounds än i atmos.

Men ibland är man ju besgränsad i hur man kan ställa upp saker.

Nej, för tillfället 6.1, men ska bli 7.3.2. Saknar center kanal som också ska byggas, samt två subwoofrar.

Har nu 3-vägare som frontar, oa12 som surround, oa14 som rear surround samt en liten 8” sub.

Varför spela upp i taket? Diffusare ljudbild? Har ingen möjlighet nu att ha rear height så endast mot framvägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-02-09 18:19

Så här skrev Kraniet i en tidigare tråd:
Här är Dolbys guide för hemmabruk

https://www.dolby.com/siteassets/techno ... 8_r3.1.pdf

Trinnovs guide är också bra för mer input ang setup
https://www.trinnov.com/en/blog/posts/t ... out-guide/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-09 21:12

paa skrev:Så här skrev Kraniet i en tidigare tråd:
Här är Dolbys guide för hemmabruk

https://www.dolby.com/siteassets/techno ... 8_r3.1.pdf

Trinnovs guide är också bra för mer input ang setup
https://www.trinnov.com/en/blog/posts/t ... out-guide/

Dina länkar är trasiga, men hittade inlägget. Har läst igenom atmos-guiden innan, Trinnov ny för mig.

Det förändrar inte så mycket för min del med placering osv. Har allt hemma i vardagsrummet och är mer eller mindre låst till placering på framväggen, eventuellt att jag flyttar upp högtalarna och monterar dem på väggen. Får se. Kompromisser hela tiden med övriga i familjen. :)

Kollar på att vinkla baffeln 20 grader nedåt, så är de riktade rakt mot MLP. Vill fortfarande hålla det enkelt.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-12 17:34

Kapat material (valchromat) och printat porten i två delar så den går att montera. Fräser baffel och öppning för porten i ena sidan ikväll och försöker hinna limma ihop det också.

Diskanten blir istället Dayton Audio ND25FW-4 istället, har två sådana liggandes som jag inte tänkt använda till något annat.

Så, om jag förstår rätt så kommer jag eventuellt få en liten miss-match med delningsfrekvensen, 6rs140 är väl lämplig att dela upp till 2-2,2khz, men diskanten vill gärna inte delas lägre än 2,5khz. Får se hur det låter och hur det kan lösas.

Ska se om man kan hinna få detta uppmätt kommande vecka, vill gärna ha passiva delningsfilter till dessa.

Bild

Bild

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-12 23:04

audioslave skrev:Så, om jag förstår rätt så kommer jag eventuellt få en liten miss-match med delningsfrekvensen, 6rs140 är väl lämplig att dela upp till 2-2,2khz, men diskanten vill gärna inte delas lägre än 2,5khz. Får se hur det låter och hur det kan lösas.

Jag tror att diskanten får vara enormt mycket bättre än priset indikerar för att det skall vara värt att optimera basens delningsfrekvens baserat på 45 grader. En distortionsmätning är kanske är ett bättre sätt att välja delningsfrekvens när porten är dimensionerad för att kunna spela vansinnigt högt. Jag skulle inte bli förvånad om basen är mycket bättre på att spela 5kHz än diskanten är på att spela 2500Hz vid höga nivåer.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-12 23:55

Neuhausen skrev:
audioslave skrev:Så, om jag förstår rätt så kommer jag eventuellt få en liten miss-match med delningsfrekvensen, 6rs140 är väl lämplig att dela upp till 2-2,2khz, men diskanten vill gärna inte delas lägre än 2,5khz. Får se hur det låter och hur det kan lösas.

Jag tror att diskanten får vara enormt mycket bättre än priset indikerar för att det skall vara värt att optimera basens delningsfrekvens baserat på 45 grader. En distortionsmätning är kanske är ett bättre sätt att välja delningsfrekvens när porten är dimensionerad för att kunna spela vansinnigt högt. Jag skulle inte bli förvånad om basen är mycket bättre på att spela 5kHz än diskanten är på att spela 2500Hz vid höga nivåer.

Tack för input, bra poäng. Ska se till att få hjälp med att mäta dem korrekt, och förhoppningsvis lära mig en del under tiden.

Har lyckats vara lite produktiv ikväll iaf, baffel fräst och diskant waveguide fick sig en liten omgång den också.

Bild

Bild

Bild

Ska försöka hinna fräsa portöppningen, limma lådan och sen ta radien på baffeln med överhandsfräsen. Drar kablaget genom porten tills jag vet om det blir aktiv eller passiv delning.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-12 23:58

- inte världens lättaste att skriva i forumet på mobilen.
Senast redigerad av audioslave 2025-02-13 00:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-12 23:59

Dubbelt.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-14 16:25

Lådan klar, behöver limma plywood-klossar för skruvarna att ta i bara. Porten är printad i ABS i två delar så jag dels kan montera den, samt ändra längden på den om det skulle visa sig behövas efter mätning, vilket jag hoppas kan ske nästa vecka någon gång. Behåller nog den lilla kanten vid radien på baffeln, tycker det ser bra ut.

Bild

Bild

Bild

Bild

Inte mycket respons, men det är väl alltid kul att kika på bilder. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2025-02-14 16:45

Respons! :D

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-14 16:50

Kalejdokom skrev:Respons! :D

Wohoo! :lol:

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-18 23:05

Fick hjälp att mäta högtalaren idag, delning vid 2,5khz samt sänkning av diskanten ca 5dB verkar ge helt ok resultat. Inga mätdata att visa än dock.

Tog även hem högtalaren för att lyssna hur den låter. Tycker det är svårt att avgöra med endast en högtalare och mono-ljud. Men blir jag inte nöjd med dem som Atmos högtalare kommer de nog fungera bra med en subwoofer som komplement i ett enkelt 2.1 system till grabben när han blir äldre.

Impedansmätning visar att simuleringen verkar stämma helt ok, om jag tolkar det rätt. Men impedanstopparna är skiftade i amplitud; hur ska man tolka det?

Bild

Tänkt placering.
Bild

Bild

Bild

Återgå till DIY-forum