Tänkte passa på att bygga mig ett par mindre Atmos front height -högtalare som jag kan ställa på bokhyllan ovanför min TV, ca 2m upp, eventuellt att de hängs på väggen.
Prio är att det ska vara enkla lådor som inte är komplicerade och tar tid att bygga samt mindre fokus på finish, det ska helt enkelt bli av att de byggs och inte att jag fastnar i att allt ska optimeras och bli perfekt; bra nog, helt enkelt.

Kommer troligtvis köra aktiva filter via t.racks dsp 4x4.
Använder Faital 6RS140 i mina 3-vägs golvhögtalare och kommer köra det i de här också, samt helt ok diskanter som jag har liggandes från fordonsvärlden med 3D-printad platta för att fästa den i baffeln; budget är fokuset.
Enkla simuleringar i VituixCAD:
300 x 180 x ~200mm

Max tillgänglig effekt och med möjliga filter.

Enkel låda som ger intern volym på 5,4 liter med woofer och port borträknad (6RS140 tar ~0,4l i volym. Byggd på 16mm valchromat då jag har det liggandes. Port på sidan.

Port blir 68mm inner diameter, 75 ytter (avloppsrör), 210mm lång, 3D-printar ändarna och böjen. Då kan jag enkelt justera längden på den om mätningar sedan visar att det kan behövas. Den kommer även fästas internt i lådan med skruv.

Volymberäkning

För att vinkla dem mot lyssningsposition tänkte jag mig helt enkelt att jag bygger någon kil och har under, eller väggfästen som vinklar dem, om de hamnar på väggen.
Kontaktering troligtvis på sidan bredvid porten.
Inte det mest spännande bygget, men ser ni några tankevurpor i simulering eller konstruktion så hojta gärna!