Renovera två gamla ASEA-förstärkare från 60-taket

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Jonteluring

Renovera två gamla ASEA-förstärkare från 60-taket

Inläggav Jonteluring » 2025-07-20 01:48

Hej Forumnet!

Jag är ny här så hoppas jag hamnat rätt.

Såg två snygga förstärkare på tradera och slog till. Säljaren sa att de är från 60-talet, med tanke på vad som sitter i så skulle det nog kunna stämma.
Mitt mål är att få igång dem och spela lite musik med dem, men innan jag gör det så vill jag att de är rena, fräscha, och fullt fungerande.
Korten är gamla och ser ut att ha fått utstå rätt mycket värme. All kondingar läcker och behöver bytas. Så allt det behöver göras innan jag slår på strömmen.

Den ena blev tillknycklad i frakten så jag monterade isär den helt och hållet och baklängesingenjörade hela kretsen.
Lådan ska till en kompis som har en hydraulpress så vi kan räta ut panel + innanmäte.

Det verkar vara en rätt enkel funktion — Inkommande signal går igenom en liten 1W förstärkare (PA222) som i sin tur driver ett gäng effekttransistorer som ska ge 50W ut.
Dock finns det några lustiga grejer. Dels så finns det en lampa på panelen som varnar för att man korsat högtalarkablarna. Samt något som ser ut som en opto-kompressor.
Den senare är inte så konstigt, men en ovanlig(?) funktion. Men korskopplingsvarningen är dock lite konstigare och här behöver jag hjälp för att förstå exakt vad den gör för något.
Speciellt vad transformator T2 gör i sammanhanget? Jag tror den helt enkelt mäter hur mycket ström som passerar ut till högtalaren?
Dvs korsar man kablarna får man massa ström som går igenom T2 och då får vi signal in i Q7 som triggar ett relä som klipper utgångssignalen.

Jag har ritat av hela kretskortet så att ev. kan jag ersätta de gamla. Och kan då sätta in kodningar och motstånd som är modernare grejer men bibehålla det som är unikt och svårt att få tag i.
Det sitter någon typ av öppet motstånd på kortet också, uppe till vänster, ser ut som en fjäder — Mäter 2Ω2. Har försökt googla men hittar inget som verkar likna det. Någon som vet varför det används och vad det heter?

Jag har schema som PDF här — https://amethyst-melania-41.tiiny.site
Samt flera bilder på kretskort etc här — https://imgur.com/a/Vkxe3Y4

Om någon har förslag och idéer men framför allt lite insikt i själva kretsen så skulle jag bli väldigt glad!

Bild på förstärkarna innan de skeppades, så här är de båda fina.
2025-06-29 22.21.05.jpg
2025-06-29 22.21.05.jpg (175.66 KiB) Visad 292 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Renovera två gamla ASEA-förstärkare från 60-taket

Inläggav paa » 2025-07-20 09:55

Visar lampan inte snarare kortslutna kablar, än korsade kablar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jonteluring

Inläggav Jonteluring » 2025-07-20 10:48

Jo, precis!

IMG_5836.jpg
IMG_5836.jpg (1.12 MiB) Visad 244 gånger

JM

Inläggav JM » 2025-07-20 11:12

70 V lång kabel förstärkare?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-07-20 11:53

Häftiga tingestar, men är det verkligen musik-förstärkare? Nyhet för mig att de skulle gjort sådana... får mer en känsla av att de skall driva någon form av utropshögtalare i en fabrik eller så? Således kanske ingen specifikt krav att vara linjära, lågdistande osv? Så det kanske blir mycket jobb att få dem att inte bara låta, utan låta bra.
Men otroligt coola kabinett!!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Jonteluring

Inläggav Jonteluring » 2025-07-20 12:47

Nattlorden skrev:Häftiga tingestar, men är det verkligen musik-förstärkare? Nyhet för mig att de skulle gjort sådana... får mer en känsla av att de skall driva någon form av utropshögtalare i en fabrik eller så? Således kanske ingen specifikt krav att vara linjära, lågdistande osv? Så det kanske blir mycket jobb att få dem att inte bara låta, utan låta bra.
Men otroligt coola kabinett!!

PA222 chipet som sitter i verkar vara gjort för musik. Kan också vara som labb-utrustning för att testa ljud i olika miljöer? Någon annan föreslog också att de kan vara för att driva bio-system, men det känns föga troligt. Själva anslutning på baksidan känns inte som om den är gjord för hemmabruk, samt att ha en indikator för kortslutna kablar tyder ju på att det är något som de förväntar sig ska hända ofta(?!), vilket får mig att tro att de skulle kopplas in och ur olika saker mycket. Ev. ett mail till https://www.elektroskandia.se och se om de har några dokument kvar, men med största sannolikhet inte.

Kommer de låta fantastiskt? Förväntningarna är inte höga här heller. Men det är nog mer ett projekt där resan kanske är målet och resultatet är mer kul-att-det-funkar än häpnadsväckande?
Och i värsta fall så river jag ut innandömet och ersätter med något bättre. Fast det är ett senare problem!

s-l1600-2.jpg
s-l1600-2.jpg (294.19 KiB) Visad 213 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-07-21 00:16

Coola chassin.

Välkommen t faktiskt :) :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-07-21 13:52

70V system har en trafo på utgången av förstärkaren som höjer spänningen på signalen till nominellt 70V, och sedan kan man tappa av den med ett antal högtalare med inbyggda transformatorer som transformerar ner spänningen igen, så den passar 8 ohms-högtalare. Kan detta vara förstärkare för ett sådant system?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jonteluring

Inläggav Jonteluring » 2025-07-21 18:10

Det låter rimligt att det skulle kunna vara för ett sådant system. Utgångstrafon är kopplad med primär och sekundär i serie som då blir en "boosting autotransformer"?
Det lilla jag läst om 70V system är väl mest för massa högtalare i offentlig miljö?

Återgå till DIY-forum