Hej Forumnet!
Jag är ny här så hoppas jag hamnat rätt.
Såg två snygga förstärkare på tradera och slog till. Säljaren sa att de är från 60-talet, med tanke på vad som sitter i så skulle det nog kunna stämma.
Mitt mål är att få igång dem och spela lite musik med dem, men innan jag gör det så vill jag att de är rena, fräscha, och fullt fungerande.
Korten är gamla och ser ut att ha fått utstå rätt mycket värme. All kondingar läcker och behöver bytas. Så allt det behöver göras innan jag slår på strömmen.
Den ena blev tillknycklad i frakten så jag monterade isär den helt och hållet och baklängesingenjörade hela kretsen.
Lådan ska till en kompis som har en hydraulpress så vi kan räta ut panel + innanmäte.
Det verkar vara en rätt enkel funktion — Inkommande signal går igenom en liten 1W förstärkare (PA222) som i sin tur driver ett gäng effekttransistorer som ska ge 50W ut.
Dock finns det några lustiga grejer. Dels så finns det en lampa på panelen som varnar för att man korsat högtalarkablarna. Samt något som ser ut som en opto-kompressor.
Den senare är inte så konstigt, men en ovanlig(?) funktion. Men korskopplingsvarningen är dock lite konstigare och här behöver jag hjälp för att förstå exakt vad den gör för något.
Speciellt vad transformator T2 gör i sammanhanget? Jag tror den helt enkelt mäter hur mycket ström som passerar ut till högtalaren?
Dvs korsar man kablarna får man massa ström som går igenom T2 och då får vi signal in i Q7 som triggar ett relä som klipper utgångssignalen.
Jag har ritat av hela kretskortet så att ev. kan jag ersätta de gamla. Och kan då sätta in kodningar och motstånd som är modernare grejer men bibehålla det som är unikt och svårt att få tag i.
Det sitter någon typ av öppet motstånd på kortet också, uppe till vänster, ser ut som en fjäder — Mäter 2Ω2. Har försökt googla men hittar inget som verkar likna det. Någon som vet varför det används och vad det heter?
Jag har schema som PDF här — https://amethyst-melania-41.tiiny.site
Samt flera bilder på kretskort etc här — https://imgur.com/a/Vkxe3Y4
Om någon har förslag och idéer men framför allt lite insikt i själva kretsen så skulle jag bli väldigt glad!
Bild på förstärkarna innan de skeppades, så här är de båda fina.