Mitt försteg fungerar utmärkt, men lådan är nog litet luftigare. Börjar bli dax för lite rörglöd och rörpul framåt hösten. Men innan dess har jag lite bilmek att slutföra.
Hmm.. har noterat ett 50Hz brum, klart hörbart från lyssningsposition som jag inte haft tidigare. Jag har inte ändrat någonting i anläggningen
När jag byggde försteget hade jag en jordslinga mellan matning till volym och ingångsväljarkrets och nätdelen till försteget. Detta åtgärdades och det blev knäpptyst.
Får nog bli en systematisk felsökning när höstmörkret lagt sig ordentligt.
Linn musikspelare -> Morellos Rör GDS Försteg -> GDS Slutsteg -> Troel Gravesen The Loudspeaker 3
Den nya mute-kretsen är verifierad och fungerar fint. Farnell-leveransen blev försenad, men skall komma idag. Ikväll kan jag således provköra 250 V-regulatorn och förhoppningsvis slutföra projektet.
Tack vare AC-detektorn, vilken inom 100 ms detekterar om nätspänningen kopplas bort, utgår behovet att medelst nätströmställaren kortsluta "mute"-pinnarna på mönsterkortet.
Regulatorn reglerar ned till nätspänning om cirka 213 VAC, vilket får duga för ett GDS-projekt. Under 213 VAC börjar det brumma då linjeregleringen blir för svag.
Bilagor
signal-2025-09-04-204423_002.jpeg (164.11 KiB) Visad 37 gånger