Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rigi

Re: Bygga Räv

Inläggav rigi » 2026-01-06 00:20

Runda hörnen på Baffel också ordentligt så blir det bra

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-06 06:57

Vilka fina bilder ni har delat med er av. Stort tack! :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-06 07:05

RSG: Vilka fina och "smutta" lådor du har gjort. Hatten av verkligen och väldigt förklarande bilder till det.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-06 08:04

Angående filtret och delningen mot basen. Jag delar idag vid 170hz och jag tror Rigi delar vid 200hz. Påverkar det utformningen av filtret något, eller samma värden? Jag vill inte dela högre upp, för att inte riskera lokalisering av subbarna.

rigi

Inläggav rigi » 2026-01-06 10:54

Det är inga problem med att dela vid 170Hz

Maarten

Inläggav Maarten » 2026-01-06 14:04

I tillägg till det Rigi svarade, man behöver hursomhelst ekvalisera under 500 Hz pga oförutsägbar rumspåverkan.
Lådvolymen påverkar också området 150-500 Hz (står i byggbeskrivningen och tidigare i denna tråd):

Bild

Rigi körde tydligen lite större låda än 1,5 liter.

Här är en enkel Excelmall för att räkna ut mått, volym etc baserad på vinkel mm:
Räv-L-Mått-formulär.xlsx

Inga garantier för att formler stämmer då jag nyligen editerat och inte kontrollräknat (så bra att verifiera själv med kalkylator).
sb17nbac till alla!

rigi

Inläggav rigi » 2026-01-06 16:59

Jag hade en låda i plast på 1,5L tills jag gjorde distmätningar och fick minst sagt lustiga resultat. Felsökning började och jag kom fram till att det var plastlådan som troligen var för klen.
Efter detta blev det en låda på omkring 2,5-3L genom att ta lite spillbitar och pussla i. Distresultaten blev normala efter denna modifiering. Mycket får man vara med om DIY branschen.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-07 08:21

rigi skrev:Jag hade en låda i plast på 1,5L tills jag gjorde distmätningar och fick minst sagt lustiga resultat. Felsökning började och jag kom fram till att det var plastlådan som troligen var för klen.
Efter detta blev det en låda på omkring 2,5-3L genom att ta lite spillbitar och pussla i. Distresultaten blev normala efter denna modifiering. Mycket får man vara med om DIY branschen.

Intressant. En riktig inre låda anbefalles alltså.

I övrigt hoppas jag kunna uppdatera med lite bilder kommande dagar på bygget. Elementen kommer idag.

richjo

Inläggav richjo » 2026-01-07 14:22

Ni som har Rävar enligt byggbeskrivningen (storlek, volym, delningsfilter, basreflex etc).
Hur brett isär och vilken invinkling tycker ni funkar bäst hos er?
Jag är nyfiken på vad ni har kommit fram till och om vi har samma uppfattning

/Richard
Diverse Stridbeck

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-07 17:13

En liten fråga om filtret.

De spolar som ska användas på filtret är:
0,56 mH 4st och
0,15 mH 2st

För två filter.

Vilken tjocklek på tråden ska det vara på spolarna?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-07 18:16

Är det någon skillnad på komponenterna förutom priset?

https://www.hifikit.se/superior-z-cap.html

https://www.hifikit.se/standard-z-cap.html

Skiljer många kronor för två kompletta delningsfilter....

Skickat från Outlook för iOS

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2026-01-07 18:54

Jag har testat mellan billigaste kondensator, el-lyt, och dyra dito men inte dyraste med hörlurar. Jag hörde ingen skillnad alls. Men el.lytar åldras så de kan man välja bort till förmån för Janzen's billigare av plast.
Här är en annan som testat:
https://www.youtube.com/watch?v=jx7OaMghqJU
Till slut är det personligt vad man hör och inte hör och då väljer man det som man själv tycker är bäst.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
...dessutom är akademisk arrogans vedervärdigt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-01-07 19:03

Elektrolyter medför, i kraft av spänningsberoende kapacitans, enkelt mätbar distorsion i filtrets övergångsband. Olika plasttyper har i sammanhanget försumbar distorsion och det finns således ingen anledning att välja onödigt dyra typer.

Frågan är inte av subjektiv typ, är inte personlig, utan handlar om fysikens lagar, vilka gälla oss alla.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rigi

Inläggav rigi » 2026-01-07 19:30

Jag kör med bla standard Z-cap. Trådens tjocklek i spolarna typ 0,8-1,2 om jag minns rätt. Folk får rätta mig om jag säger eller tagit hel fel.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2026-01-07 19:33

eljulio skrev:En liten fråga om filtret.

0,56 mH 4st och
0,15 mH 2st

För två filter.

Nu får du dubbelkolla! Jag har för mig att det är 4 st 1.0 mH spolar. Jag har använt spolar med 1,4 mm tråd från hifikit. Små spolarna kör jag 0,8 mm tråd.

rigi

Inläggav rigi » 2026-01-07 19:37

richjo skrev:Ni som har Rävar enligt byggbeskrivningen (storlek, volym, delningsfilter, basreflex etc).

/Richard

Jag har provat väldigt många olika vinklar men kommer alltid tillbaka till att dom spelar mot mig. Tycker dock inte detta är kritiskt iom att dom har så fin spridning

rigi

Inläggav rigi » 2026-01-07 19:40

johaneriksson skrev:

0,56 mH 4st och
0,15 mH 2st

För två filter.

Nu får du dubbelkolla! Jag har för mig att det är 4 st 1.0 mH spolar. Jag har använt spolar med 1,4 mm tråd från hifikit. Små spolarna kör jag 0,8 mm tråd.

Det är dom optimerade toppar som diskuteras tror jag. Annars stämmer det du skriver.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2026-01-07 19:51

Morello skrev:Elektrolyter medför, i kraft av spänningsberoende kapacitans, enkelt mätbar distorsion i filtrets övergångsband. Olika plasttyper har i sammanhanget försumbar distorsion och det finns således ingen anledning att välja onödigt dyra typer.

Frågan är inte av subjektiv typ, är inte personlig, utan handlar om fysikens lagar, vilka gälla oss alla.

Glömde nämna distorsionen.
Jo, det handlar om fysikens lagar men som vi vet finns det de som ger sig katten på att de hör skillnad, det var dem jag menade att de väljer efter vad de hör. Av någon anledning brukar de som hör det ohörbara byta prylar ofta, men det är en annan historia.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
...dessutom är akademisk arrogans vedervärdigt!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-07 20:11

Morello skrev:Elektrolyter medför, i kraft av spänningsberoende kapacitans, enkelt mätbar distorsion i filtrets övergångsband. Olika plasttyper har i sammanhanget försumbar distorsion och det finns således ingen anledning att välja onödigt dyra typer.

Så min fråga är alltså av samma vikt och karaktär som vilken högtalarkabel man ska välja, om jag förstår dig rätt.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-07 20:13

johaneriksson skrev:

0,56 mH 4st och
0,15 mH 2st

För två filter.

Det filter jag ska försöka få ihop är det som finns på sidan 11 i Maartens fina kompendium: https://user.faktiskt.io/Maarten/Divers ... %e4v-L.pdf

Här är fullständiga komponentlistan:
Spolar
0,56 mH 4st
0,15 mH 2st

Kondensatorer
18 uF 2 st
15 uF 2 st
12 uF 2 st
6,8 uF 2 st

Motstånd
2,2 ohm 2 st
0,56 ohm 2 st

Kretskort i passande storlek ska också beställas.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-07 20:14

rigi skrev:Jag kör med bla standard Z-cap. Trådens tjocklek i spolarna typ 0,8-1,2 om jag minns rätt. Folk får rätta mig om jag säger eller tagit hel fel.

Tack Rigi! :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2026-01-07 20:56

Spolarna till basen bör ha 1,2-1,4 mm tråd för att minimera dämpningen.
De parallellt till diskant kan var 0,6-0,8 mm.

Edit:
exmag skrev:

Glömde nämna distorsionen.
Jo, det handlar om fysikens lagar men som vi vet finns det de som ger sig katten på att de hör skillnad, det var dem jag menade att de väljer efter vad de hör. Av någon anledning brukar de som hör det ohörbara byta prylar ofta, men det är en annan historia.

Gustaf ord är bra påminnelser.

Och det finns förmodligen korrelation i det exmag skriver.
Senast redigerad av Maarten 2026-01-07 22:11, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

richjo

Inläggav richjo » 2026-01-07 21:05

eljulio skrev:Är det någon skillnad på komponenterna förutom priset?

https://www.hifikit.se/superior-z-cap.html

https://www.hifikit.se/standard-z-cap.html

Skiljer många kronor för två kompletta delningsfilter....

Skickat från Outlook för iOS

@Eljulio
Jag har provat dom där superior i ett bygge. Ljudet blev väldigt ljust och tunnt.
Till mina Rävar körde jag standard.

Ang spolar så körde jag 1.4mm till basar och 0.8mm till diskant.
Diverse Stridbeck

richjo

Inläggav richjo » 2026-01-07 21:10

rigi skrev:
richjo skrev:Ni som har Rävar enligt byggbeskrivningen (storlek, volym, delningsfilter, basreflex etc).

/Richard

Jag har provat väldigt många olika vinklar men kommer alltid tillbaka till att dom spelar mot mig. Tycker dock inte detta är kritiskt iom att dom har så fin spridning

Då har vi kommit fram till samma sak. Jag har under ett antal dagar provat flertalet vinklar och bredder och kommit fram till samma som dig. Jag är tillbaka där jag började. Högtalarna spelar rakt mot där man sitter. Eventuellt något utåt hos mig för att locka fram lite mer bredd i ljudet.
Diverse Stridbeck

rigi

Inläggav rigi » 2026-01-07 21:32

richjo skrev:
rigi skrev:

/Richard

Då har vi kommit fram till samma sak. Jag har under ett antal dagar provat flertalet vinklar och bredder och kommit fram till samma som dig. Jag är tillbaka där jag började. Högtalarna spelar rakt mot där man sitter. Eventuellt något utåt hos mig för att locka fram lite mer bredd i ljudet.

Jag trivs också med dom lite utåt eller mot varje öra. Får ofta kolla så jag inte har surroundljudet på. Otroligt stort ljud

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-07 21:33

Maarten skrev:Spolarna till basen bör ha 1,2-1,4 mm tråd för att minimera dämpningen.

Ursäkta kontrollfrågan....

0,56 mH till basen, dvs. 1,2 - 1,4? Sitter och beställer nu.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-07 21:38

rigi skrev:
richjo skrev:
rigi skrev:

Jag trivs också med dom lite utåt eller mot varje öra. Får ofta kolla så jag inte har surroundljudet på. Otroligt stort ljud

Slogs också av det när du var på besök. Fantastiskt djup i ljudbilden.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2026-01-07 21:41

eljulio skrev:
Maarten skrev:Spolarna till basen bör ha 1,2-1,4 mm tråd för att minimera dämpningen.

Stämmer
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-07 21:54

sammel skrev:
eljulio skrev:

Stämmer

Tack!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-07 22:56

Då är man äntligen igång. Idag kom elementen hem. Jag köpte svart valchromat för baffeln i tjocklek 16 mm, så den får limmas ihop så att den blir 32 mm, vilket jag gör imorgon. Imorgon ska jag också göra en mall för baffeln, har en idé för det och sen börjar slipandet. Tanken med den svarta valchromaten är att elementen ska smälta in i baffeln på ett fint sätt. Vi har ek i övrigt i rummet, så runt om i övrigt blir det ek, dvs. svart baffel med ek. Möjligen blir baksidan också i svart valchromat med inspektionslucka för filtret, givevis då med försänkta svarta skruvar. Osmos hårdvax blir nog bra för att få lite djup i materialet. Material till delningsfiltret är också beställt, så jag tror jag är hemma nu, förutom den lilla detaljen att få ihop allt också. Jag ska försöka ta lite bilder på vägen och förhoppningsvis vara klar innan januari utgång.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum