Moderator: Redaktörer
rigi skrev:Jag hade en låda i plast på 1,5L tills jag gjorde distmätningar och fick minst sagt lustiga resultat. Felsökning började och jag kom fram till att det var plastlådan som troligen var för klen.
Efter detta blev det en låda på omkring 2,5-3L genom att ta lite spillbitar och pussla i. Distresultaten blev normala efter denna modifiering. Mycket får man vara med om DIY branschen.
eljulio skrev:En liten fråga om filtret.
De spolar som ska användas på filtret är:
0,56 mH 4st och
0,15 mH 2st
För två filter.
Vilken tjocklek på tråden ska det vara på spolarna?
richjo skrev:Ni som har Rävar enligt byggbeskrivningen (storlek, volym, delningsfilter, basreflex etc).
Hur brett isär och vilken invinkling tycker ni funkar bäst hos er?
Jag är nyfiken på vad ni har kommit fram till och om vi har samma uppfattning
/Richard
johaneriksson skrev:eljulio skrev:En liten fråga om filtret.
0,56 mH 4st och
0,15 mH 2st
För två filter.
Nu får du dubbelkolla! Jag har för mig att det är 4 st 1.0 mH spolar. Jag har använt spolar med 1,4 mm tråd från hifikit. Små spolarna kör jag 0,8 mm tråd.
Morello skrev:Elektrolyter medför, i kraft av spänningsberoende kapacitans, enkelt mätbar distorsion i filtrets övergångsband. Olika plasttyper har i sammanhanget försumbar distorsion och det finns således ingen anledning att välja onödigt dyra typer.
Frågan är inte av subjektiv typ, är inte personlig, utan handlar om fysikens lagar, vilka gälla oss alla.
Morello skrev:Elektrolyter medför, i kraft av spänningsberoende kapacitans, enkelt mätbar distorsion i filtrets övergångsband. Olika plasttyper har i sammanhanget försumbar distorsion och det finns således ingen anledning att välja onödigt dyra typer.
Frågan är inte av subjektiv typ, är inte personlig, utan handlar om fysikens lagar, vilka gälla oss alla.
johaneriksson skrev:eljulio skrev:En liten fråga om filtret.
0,56 mH 4st och
0,15 mH 2st
För två filter.
Nu får du dubbelkolla! Jag har för mig att det är 4 st 1.0 mH spolar. Jag har använt spolar med 1,4 mm tråd från hifikit. Små spolarna kör jag 0,8 mm tråd.
rigi skrev:Jag kör med bla standard Z-cap. Trådens tjocklek i spolarna typ 0,8-1,2 om jag minns rätt. Folk får rätta mig om jag säger eller tagit hel fel.
exmag skrev:Morello skrev:Elektrolyter medför, i kraft av spänningsberoende kapacitans, enkelt mätbar distorsion i filtrets övergångsband. Olika plasttyper har i sammanhanget försumbar distorsion och det finns således ingen anledning att välja onödigt dyra typer.
Glömde nämna distorsionen.
Jo, det handlar om fysikens lagar men som vi vet finns det de som ger sig katten på att de hör skillnad, det var dem jag menade att de väljer efter vad de hör. Av någon anledning brukar de som hör det ohörbara byta prylar ofta, men det är en annan historia.
eljulio skrev:Är det någon skillnad på komponenterna förutom priset?
https://www.hifikit.se/superior-z-cap.html
https://www.hifikit.se/standard-z-cap.html
Skiljer många kronor för två kompletta delningsfilter....
Skickat från Outlook för iOS
rigi skrev:richjo skrev:Ni som har Rävar enligt byggbeskrivningen (storlek, volym, delningsfilter, basreflex etc).
/Richard
Jag har provat väldigt många olika vinklar men kommer alltid tillbaka till att dom spelar mot mig. Tycker dock inte detta är kritiskt iom att dom har så fin spridning
richjo skrev:rigi skrev:richjo skrev:Ni som har Rävar enligt byggbeskrivningen (storlek, volym, delningsfilter, basreflex etc).
/Richard
Jag har provat väldigt många olika vinklar men kommer alltid tillbaka till att dom spelar mot mig. Tycker dock inte detta är kritiskt iom att dom har så fin spridning
Då har vi kommit fram till samma sak. Jag har under ett antal dagar provat flertalet vinklar och bredder och kommit fram till samma som dig. Jag är tillbaka där jag började. Högtalarna spelar rakt mot där man sitter. Eventuellt något utåt hos mig för att locka fram lite mer bredd i ljudet.
Maarten skrev:Spolarna till basen bör ha 1,2-1,4 mm tråd för att minimera dämpningen.
De parallellt till diskant kan var 0,6-0,8 mm.
rigi skrev:richjo skrev:rigi skrev:
Då har vi kommit fram till samma sak. Jag har under ett antal dagar provat flertalet vinklar och bredder och kommit fram till samma som dig. Jag är tillbaka där jag började. Högtalarna spelar rakt mot där man sitter. Eventuellt något utåt hos mig för att locka fram lite mer bredd i ljudet.
Jag trivs också med dom lite utåt eller mot varje öra. Får ofta kolla så jag inte har surroundljudet på. Otroligt stort ljud
eljulio skrev:Maarten skrev:Spolarna till basen bör ha 1,2-1,4 mm tråd för att minimera dämpningen.
Ursäkta kontrollfrågan....
0,56 mH till basen, dvs. 1,2 - 1,4? Sitter och beställer nu.
sammel skrev:eljulio skrev:Maarten skrev:Spolarna till basen bör ha 1,2-1,4 mm tråd för att minimera dämpningen.
Ursäkta kontrollfrågan....
0,56 mH till basen, dvs. 1,2 - 1,4? Sitter och beställer nu.
Stämmer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster