Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
idea

Re: Bygga Räv

Inläggav idea » 2026-01-08 01:17

eljulio skrev:Är det någon skillnad på komponenterna förutom priset?

https://www.hifikit.se/superior-z-cap.html

https://www.hifikit.se/standard-z-cap.html

Skiljer många kronor för två kompletta delningsfilter....

Skickat från Outlook för iOS

Gissningsvis ingen skillnad i "ljud" oavsett vilken du väljer. Däremot är det skillnad i toleranserna, den dyra ligger inom 2% jämfört med 5% för den "billiga". Beroende på hur känslig filterkonstruktionen är så kan det påverka frekvensmatchningen mellan stereopar. Enklast är att mäta upp komponeneterna själv och om det spretar för mycket kan man trimma in värdet med en justeringskonding.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-01-08 09:05

idea skrev:Gissningsvis ingen skillnad i "ljud" oavsett vilken du väljer. Däremot är det skillnad i toleranserna, den dyra ligger inom 2% jämfört med 5% för den "billiga". Beroende på hur känslig filterkonstruktionen är så kan det påverka frekvensmatchningen mellan stereopar. Enklast är att mäta upp komponeneterna själv och om det spretar för mycket kan man trimma in värdet med en justeringskonding.

Då ska man väl även mäta på elementen, de har ju också toleranser.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-01-08 10:37

Precis, är man en riktigt ambitiös GDS-pojke mäter man båda högtalarna med filter och finjusterar filtret för att minimera eventuell avvikelse mellan respektive högtalare.

Douglas Self har för örigt gjort mängder med mätningar på olika typer av kondensatorer, vilket finns att läsa om i boken "Small signal audio".

Skillnaden mellan olika plasttyper är som sagt försumbar i sammanhanget. E-lytar är förstås något helt annat och bör eventuellt undvikas.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2026-01-08 11:10

Toleransskillnader bör inte vara något problem för Faktisktianer då det mäts och justeras väldigt mycket. Toleransproblem borde då justeras "bort".
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
...dessutom är akademisk arrogans vedervärdigt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-08 12:35

RogerGustavsson skrev:

Definitivt. Typiska element uppvisar toleranser om ca +/- 25 % (+/- 2 dB) när det gäller frekvensgång, men lyckligtvis är toleranserna huvudsakligen smalbandiga.

Ekvalisering är den effektivaste metoden för hantering av både element- och filterkomponenttoleranser.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

richjo

Inläggav richjo » 2026-01-10 09:30

I samband med @Eljulio’s tråduppdatering samt beställning av komponenter observerade jag en liten justering av filtret.
Mina Rävar är byggda enligt byggbeskrivning (2022-10-23) och enligt bild.
Men senaste uppdatering från (2026-01-05) visar en justering av en kondensator till basen samt ny layout till diskant (parallellkopplad kondensator på 3,3uF) Kondensatorn på 15uF hittar jag inte.

Någon som provat båda?
Bör man ändra till senaste?

/ Richard
Bilagor
IMG_2662.jpeg
Filter från 2026-01-05
IMG_2662.jpeg (262.09 KiB) Visad 223 gånger
IMG_2663.jpeg
Filter från 2022-10-23
IMG_2663.jpeg (542.38 KiB) Visad 223 gånger
Diverse Stridbeck

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2026-01-10 11:54

Kondensatorn över motståndet gör att frekvenser från ca 6 kHz inte dämpas.
Kondensatorn på 10uF i stället för 8,2uF lyfter nivån strax före delningsfrekvensen. Tror inte man kan höra den skillnaden men det gör frekvenskurvan rakare och faserna i delningsfrekvensen mer lika, kan jag tänka mig.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2026-01-10 11:58

I-or skrev:
RogerGustavsson skrev:

Definitivt. Typiska element uppvisar toleranser om ca +/- 25 % (+/- 2 dB) när det gäller frekvensgång, men lyckligtvis är toleranserna huvudsakligen smalbandiga.

Ekvalisering är den effektivaste metoden för hantering av både element- och filterkomponenttoleranser.

Jo, mina mätningar visar toleranser i det spannet.
Element skall köras in, dock inte i flera timmar, det räcker gott med en halvtimma eller kanske högst i en timma. Jag kunde se skillnad på en halvtimmas körning men inte från den halvtimman till nästa halvtimma. Jag körde in dem med att lyssna på musik.

Maarten

Inläggav Maarten » 2026-01-10 18:14

richjo skrev:I samband med @Eljulio’s tråduppdatering samt beställning av komponenter observerade jag en liten justering av filtret.
Mina Rävar är byggda enligt byggbeskrivning (2022-10-23) och enligt bild.
Men senaste uppdatering från (2026-01-05) visar en justering av en kondensator till basen samt ny layout till diskant (parallellkopplad kondensator på 3,3uF) Kondensatorn på 15uF hittar jag inte.

Någon som provat båda?
Bör man ändra till senaste?

/ Richard

Du behöver inte fundera på kondingen. Den är gråmarkerad och fyller ingen funktion. Det var ett test och jag orkade inte ta bort den i bilden (vilket jag borde ha gjort då den förvirrar). Annars är funktion som exmag skriver.

Nivån på diskanten justeras som tidigare nämnt med storleken på motståndet.

eljulio skrev:Då är man äntligen igång. Idag kom elementen hem. Jag köpte svart valchromat för baffeln i tjocklek 16 mm, så den får limmas ihop så att den blir 32 mm, vilket jag gör imorgon. Imorgon ska jag också göra en mall för baffeln, har en idé för det och sen börjar slipandet. Tanken med den svarta valchromaten är att elementen ska smälta in i baffeln på ett fint sätt. Vi har ek i övrigt i rummet, så runt om i övrigt blir det ek, dvs. svart baffel med ek. Möjligen blir baksidan också i svart valchromat med inspektionslucka för filtret, givevis då med försänkta svarta skruvar. Osmos hårdvax blir nog bra för att få lite djup i materialet. Material till delningsfiltret är också beställt, så jag tror jag är hemma nu, förutom den lilla detaljen att få ihop allt också. Jag ska försöka ta lite bilder på vägen och förhoppningsvis vara klar innan januari utgång.

Det låter som det kan bli riktigt snygg.

Här finns för övrigt ett utkast till Räv-L WG. Se slutet av inlägget.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-10 18:59

Apropå ek. Ni som kan. Jag funderar på stavlimmat eller fanér. Ekskivor (ej stavlimat) riskerar väl att slå sig, spricka eller krympa? Har alltså inte bestämt mig för vilken typ av ek för sidorna ännu. Ge mig gärna tips.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2026-01-10 19:02

Jag tycker faner är betydligt snyggare än stavlimmat. Jag har byggt en TV-bänk i fördigfanerad mdf och det var otroligt smidigt. Kanske kan vara ett alternativ?

momotom

Inläggav momotom » 2026-01-10 19:23

Limfogskivor bör vara helstav med åtminstone 40mm breda stavar, annars blir det lätt lite oroligt. Fanér bör också vara skuret så att man inte får en storblommig ådring, inte svarvat som på byggplywood etc. I princip alla färdigfanérade skivor som Johan nämner är vettigt skurna. Men smaken är som baken, och man ska ju välja det man gillar själv.

EDIT: En massiv bit ek funkar nog till så liten yta som det är på en gavel, kan du hitta en bit med stående årsringar så är det kanon.

richjo

Inläggav richjo » 2026-01-10 20:30

Tack exmag och Maarten för återkoppling.
Diverse Stridbeck

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-10 20:48

tackar för återkoppling! Massiva ekskivor finns ju på byggvaruhusen och det skulle ju vara snyggast. Helt klart. Får titta lite helt enkelt och köpa in på måndag/tisdag. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-11 06:37

När jag tittar på bilderna, baffeln så ser det ut som att det är oslipat, dvs. ej rundat precis i anslutning till elementförsäkningen, kanske 5 mm. innan avrundningen påbörjas för att bli kraftigare ju längre ut mot yttersidorna och toppen på lådan man kommer. Ser jag rätt? Mellan diskant och basen ser det plant ut och under basen plant, men hela sidorna från topp till botten ser kraftigt avrundade ut i kanterna.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-11 06:48

Bauhaus har tex denna produkt som kan passa hyggligt väl. Godset är 26mm tjockt: https://www.bauhaus.se/hyllplan-ek-raka ... Qyn9s_AkJq

Föregående

Återgå till DIY-forum