richjo skrev:I samband med @Eljulio’s tråduppdatering samt beställning av komponenter observerade jag en liten justering av filtret.
Mina Rävar är byggda enligt byggbeskrivning (2022-10-23) och enligt bild.
Men senaste uppdatering från (2026-01-05) visar en justering av en kondensator till basen samt ny layout till diskant (parallellkopplad kondensator på 3,3uF) Kondensatorn på 15uF hittar jag inte.
Någon som provat båda?
Bör man ändra till senaste?
/ Richard
Du behöver inte fundera på kondingen. Den är gråmarkerad och fyller ingen funktion. Det var ett test och jag orkade inte ta bort den i bilden (vilket jag borde ha gjort då den förvirrar). Annars är funktion som exmag skriver.
Nivån på diskanten justeras som tidigare nämnt med storleken på motståndet.
eljulio skrev:Då är man äntligen igång. Idag kom elementen hem. Jag köpte svart valchromat för baffeln i tjocklek 16 mm, så den får limmas ihop så att den blir 32 mm, vilket jag gör imorgon. Imorgon ska jag också göra en mall för baffeln, har en idé för det och sen börjar slipandet. Tanken med den svarta valchromaten är att elementen ska smälta in i baffeln på ett fint sätt. Vi har ek i övrigt i rummet, så runt om i övrigt blir det ek, dvs. svart baffel med ek. Möjligen blir baksidan också i svart valchromat med inspektionslucka för filtret, givevis då med försänkta svarta skruvar. Osmos hårdvax blir nog bra för att få lite djup i materialet. Material till delningsfiltret är också beställt, så jag tror jag är hemma nu, förutom den lilla detaljen att få ihop allt också. Jag ska försöka ta lite bilder på vägen och förhoppningsvis vara klar innan januari utgång.
Det låter som det kan bli riktigt snygg.
Här finns för övrigt ett
utkast till Räv-L WG. Se slutet av inlägget.