Liten summering hur jag har tänkt och vad som är på gång kommande vecka:
Projekt Räv-L-toppar a la Rigi: Utformas i massiv ek + Valchromat-baffel med 30 graders invinkling.
Det skall alltså bli ett par väggnära toppar, så kallade "Rävar" (behöver komma på något namn på dem...) som ska stå på hyllor nära sidoväggarna och spela med 30° invinklad baffel (i plan). Tanken är att få en snygg “inbyggd” look med helt slät baksida, och servicevänlig åtkomst till delningsfiltret via en inspektionslucka bak.
Övergripande mått per låda (ytter):
- Höjd: 420 mm
- Bakbredd: 200 mm
- Djup (kort sida mot rummet): 200 mm
- Djup (lång sida mot väggen): ca 316 mm
- Frontplanet kapas i 30 grader så baffeln blir invinklad och ca 231 mm bred.
Materialtanke:
- Sidor + topp i massiv ek (26 mm tjocklek). Kommer troligen att vaxas med Osmos hårdvaxolja liksom frontbaffeln.
- Baffel i Valchromat (32 mm tjock för adekvat rundning)
- Invändigt bakstycke i MDF (16 mm) för stabilitet + skruvfäste till inspektionsluckan
- Botten invändigt i MDF
Service/anslutning:
- Inspektionslucka bak: öppning 12×17 cm, med tätlist så det blir lufttätt. 6-8 svarta försänkta skruvar som göra inspektionsluckan nästan osynlig.
- Delningsfilter monteras på själva luckan (10×15 cm kretskort) så man kan skruva loss och ta ut för justering/felsökning
- Högtalarterminal (ANP-5:
https://www.hifikit.se/komponenter/term ... .html#next) på VÄGG-sidan (sidoväggen) så den inte syns framifrån. Högtalarna står mot en 5 cm dämpplatta, så kabeln får “sjunka in” lite i dämpningen.
Baskammare (kopp limmas fast på baksidan av frontbaffeln):
Jag tänker göra en separat liten kammare som limmas på baksidan av baffeln innan baffeln monteras på lådan. Den blir 8-kantig (oktagon) för att vara nära “rund”, men ändå lätt att bygga. Den ska ge bra marginal runt SB17-korgen och vettigt djup bakom magneten. Syftet med oktagonlösningen är att få till ett innermått på ca. 1,5 liter. Jag tänker att det inte är superkinkigt om den är något större.
Plan nästa vecka (med bilder under tiden), tisdag – start:
- Kapa upp bafflar front och fräsa ut för elementen.
- Kapa upp ekämnen till sidostycken + toppar (kaplista klar).
- Bygga två rektangulära lådkroppar (utan baffel): topp + sidor i ek, botten i MDF.
- Montera invändigt MDF-bakstycke (16 mm) från början.
- Märka upp varje låda tydligt: VÄGG-sida / RUM-sida (viktigt inför 30-graderssnittet så att jag inte klantar mig och sabbar en låda).
Torsdag om den dagen funkar med familjepussel och annat:
- Såga ur öppning för serviceluckan i MDF-bakstycket (12×17 cm).
- Förbereda lucka i Valchromat + planera skruvplacering + tätlist.
- Förbereda terminalhål på sidoväggen (ANP-5): hål Ø48,9 mm och ev. invändig urtagning så det blir snyggt.
- Om tiden räcker: börja på 8-kantiga baskoppen. Kommer att använda tejp som ett trick för att få ihop det. Ni får vänta på bilder...
Imorgon blir det ytterligare materialköp, bland annat eken till sidorna och topp.
Beställda komponenter till delningsfilter borde också komma imorgon.
I övrigt behöver jag också fundera över lämplig hylllösning. Skulle vara mest smutt att inte ha konsoller under en ekskiva, men vet inte riktigt hur.
Dämpningen av första reflexen behöver också bli maximalt diskret, vilket också behöver funderas över...
Får se hur verkligheten slår mig i huvudet under veckan och hur långt man FAKTISKT kommer?