Self och Ohlsson - vad hände sedan?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Self och Ohlsson - vad hände sedan?

Inläggav DQ-20 » 2004-02-23 15:42

I mitten av nittotalet presenterades två intressanta förstärkarkonstruktioner i "Electronics and Wireless World". Den ena var en artikel serie av Douglas Self där han beskrev några olika slutsteg med samma topologi. Distortionsvärdena var fenomalt låga med tanke på att topologin var så standard man kan tänka sig: diffsteg, spänningssteg, buffer och sluttrissor. Bara bipolära trissor.

Det andra slutsteget var ett kvasikomplementärt slutsteg med MOSFET, konstruerat av svensken Bengt Ohlsson. Uppbyggnaden var lite ovanlig, men intressant, eftersom den endast använde N-MOSFETAR som sluttransistorer. Detta innebar att man (åtminstone potentiellt) kunde välja riktiga jättebamsingar till MOSFET med extremt låga Rds-on och många hundra watts effekttålighet. Om man kunde driva de saftiga kapacitanserna, det vill säga 8O . Nu undrar jag: vad hände med dessa? Har de fått någon spridning i DIY-kretsar? Har någon byggt och provlyssnat?

Det finns ju flera flinka elektroniker här på forumet: vad säger ni?

Undrar,

Dahlqvist

PS. Self och Ohlsson debatterade Ohlssons konstruktion i E&WW. Svårt att bli klok på vem som hade rätt. En hel del empiriska data saknades. I sammandrag gick det ut på att Self inte gillar MOSFETar i audioförstärkare och så var det inte mer med det. DS
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-02-24 16:04

Bengt Olsson son finns som användare på www.hififorum.nu jag har dock glömt vad han hade för ID
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-02-25 10:31

Är det inte Pabo du tänker på Peranders?

Om jag inte minns fel så borde det vara samma Pabo som även
figurerar på detta forum...
Inga anknytningar

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-02-25 15:27

Nej, Pabo hette inte Bengt Olsson senast vi hade mailutbyte. Har inte sparat dock

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-02-25 18:03

dimitri skrev:Nej, Pabo hette inte Bengt Olsson senast vi hade mailutbyte. Har inte sparat dock

Nej det är gör han verkligen inte, men det vet nog peranders. Vad jag är förvånad över är att peranders inte hade något att säga om dessa båda konstruktioner (det var inte upphovsmännens vidare öden och äventyr jag undrade över utan konstruktionernas).

Bengt Olssons konstruktion verkar inte ha fått någon vidareutveckling trots, vad jag som amatör kan uppfatta, viss potential. Douglas Self har jag sett refereras till i XTF projektet men jag har inte sett några lyssningsintryck. Self är ganska dryg ibland när han debatterar men jäklar vilka låga distvärden han fick men en helt vanlig volvo-kretslösning i sin konstruktion. XTF-projektet är ju lovvärt men är kanske mer av arten teknik-estetisk (alltså, att det är vackert med ultralåg dist från en estetisk synvinkel snarare än rationellt "nyttigt".) Men vad vore livet om man inte fick maxxa lite då och då. :)

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-02-25 22:48

Bengt Olsson menar att hans utgångssteg har samma överföringsfunktion som ett komplementärt utgångssteg men jag menar att det inte har det. Jag har simulerat det och gjort spektrumanalys på det (vilket ju återspeglar överföringsfunktionen) med resultatet att det inte är likvärdigt med komplementärt. Dock så var THD ungefär lika lågt. Olssons steg domineras av 3:e ton medan ett standard komplementärt domineras av 2:a ton.

Ni kan se mina simuleringar på http://w1.422.telia.com/~u42232740/Output%20stages.htm

Ha överseende med att det var ca 10 månader sedan jag uppdaterade sidan.

XTF ja, vi får väl se vad som händer med det? Kanske blir det färdigt någon gång :?
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-02-26 13:30

Pabo skrev:Bengt Olsson menar att hans utgångssteg har samma överföringsfunktion som ett komplementärt utgångssteg men jag menar att det inte har det. Jag har simulerat det och gjort spektrumanalys på det (vilket ju återspeglar överföringsfunktionen) med resultatet att det inte är likvärdigt med komplementärt. Dock så var THD ungefär lika lågt. Olssons steg domineras av 3:e ton medan ett standard komplementärt domineras av 2:a ton.

Ni kan se mina simuleringar på http://w1.422.telia.com/~u42232740/Output%20stages.htm

Ha överseende med att det var ca 10 månader sedan jag uppdaterade sidan.

XTF ja, vi får väl se vad som händer med det? Kanske blir det färdigt någon gång :?

Min hjälte! Verkligen jättetrevligt.

Fördelarna med denna lösning är just som du säger att man kan använda N-MOSFET. Dessutom var ju antalet komponenter ganska lågt (om man tycker det är viktigt). Min direkta association är att den kunde vara lämplig för att driva högtalare vid lägre frekvenser. Man ju hålla sig med (väldigt) höga motkopplingsfaktorer om steget bara skall jobba vid lägre frekvenser. Dessutom bli ju kraven på drivsteget mindre när man inte behöver så mycket slewrate.

Kul,

Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Återgå till DIY-forum