Moderator: Redaktörer
Med din metod verkar det som att man ska limma med dämplim också mellan kanterna? Det hade jag nog inte tänkt, utan bara dämplim mellan täckskivorna.
Kraniet skrev:det har inte så stor betydelse.. det är skjuveffekten mellan skivorna du vill åt.. det räcker om man limmar på de inre bitarna på den yttre lådan som jag beskriver..
allt enligt skolans lekfarbror i akustik (med bakgrund i mekanik)..
Larsen skrev:Har en liten tanke om att det kanske är bäst att dämplimma ihop 2 mdf skivor av olika tjocklek... tankar tankar....
Thomas_A skrev:I mina studier som gjorts i vissa forum så har jag fått uppfattningen att ex stagning är viktigt när kabinetten blir större. Har också läst att 19 mm MDF är alldeldes tillräckligt för små högtalare för att undvika hörbara vibrationer. Jag har ju också asymmetriska lådor vilket troligen skulle minska problem med moder.
Jag tror det är dags av avliva myten att "det är tillräckligt med 19 mm MDF + stagning vid större kabinett". Vibrationerna ÄR klart hörbara och mycket irriterande, speciellt på dynamiska röster. Ger en hårdhet åt klangen.
T
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster