Stoff i sub-baslådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Stoff i sub-baslådor

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-12 09:24

Jag är snart klar med mina sub-bas lådor. Men jag har "glömt" att köpa täckjacksfoder att stoppa i. Kan jag köra gullfiber istället? Hur påverkar det resultatet?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Stoff i sub-baslådor

Inläggav DQ-20 » 2007-06-12 15:32

Max_Headroom skrev:Jag är snart klar med mina sub-bas lådor. Men jag har "glömt" att köpa täckjacksfoder att stoppa i. Kan jag köra gullfiber istället? Hur påverkar det resultatet?

Q-värdet kommer att sjunka. Om högtalaren är beräknad för polyestervadd så är gullfiber ingen ersättare och vice versa. "Täckjacksfoder" kan användas för att öka den "akustiska" volymen på lådan genom "isotermisering", men är dålig på att ge dämpning (=minska resonansvilligheten).

/D

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2007-06-12 16:43

Eller testa med blöjor...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-12 16:48

ignatz skrev:Eller testa med blöjor...

Men de skall vara oanvända för annars blir avstämning väligt annorlunda.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-06-12 17:14

UrSv skrev:
ignatz skrev:Eller testa med blöjor...

Men de skall vara oanvända för annars blir avstämning väligt annorlunda.

Ja, eller i varje fall blir stämningen klart annorlunda kan jag intyga. Jag har själv lämnat en uppsättning använda blöjor i lägenheten och åkt på semester i två veckor. Detta lägger en viss sordin över stämningen när man kommer hem. Det värsta är inte lukten utan smaken.

Nja, ett annat tips är väl att gå till Myrorna och lägga beslag på äkta täckjacksfoder i täckjackor. Mer esoteriskt än så kan det ju inte bli och priset borde ju vara rätt i den här värmen. Är du riktigt snål kan du ju vittja klädinsamlingen på din lokala sopstation.

Till mitt försvar: det är värmen. :D

/D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-12 17:22

Får-ull kanske kan vara nåt? Det finns gott om får här i trakten som kan kan slita pälsen av. Man kanske kan skaffa en middag också, när man ändå är igång?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-12 17:34

Max_Headroom skrev:Får-ull kanske kan vara nåt? Det finns gott om får här i trakten som kan kan slita pälsen av. Man kanske kan skaffa en middag också, när man ändå är igång?

Samma problem som för Gullfiber.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-06-12 21:26

"Täckjacksfoder" är ju vanligen exakt samma material som fyllningen i dunfria kuddar = rayon/dacron/ polyesterhålfiber. Borde du få tag på utan något som helst problem för cirkus 35-60 kr/kudde, -Hemtex, Jysk Bäddlager, IKEA eller vilken affär som helst som säljer sängkläder (Är väl också vad Svanå använder i sina absorbenter i lite förädlad oluddande form)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-13 00:28

Dahlqvist skrev:Q-värdet kommer att sjunka. Om högtalaren är beräknad för polyestervadd så är gullfiber ingen ersättare och vice versa. "Täckjacksfoder" kan användas för att öka den "akustiska" volymen på lådan genom "isotermisering", men är dålig på att ge dämpning (=minska resonansvilligheten).

/D

Fast isotermiseringen gör väl också att Q-värdet sjunker? Skiljer det verkligen så mycket mellan täckjacksfoder och gullfiber i det avseendet?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-06-13 09:05

Magnuz skrev:
Dahlqvist skrev:Q-värdet kommer att sjunka. Om högtalaren är beräknad för polyestervadd så är gullfiber ingen ersättare och vice versa. "Täckjacksfoder" kan användas för att öka den "akustiska" volymen på lådan genom "isotermisering", men är dålig på att ge dämpning (=minska resonansvilligheten).

/D

Fast isotermiseringen gör väl också att Q-värdet sjunker? Skiljer det verkligen så mycket mellan täckjacksfoder och gullfiber i det avseendet?

Dämpning och isotermisering är två separata mekanismer som ger förluster respektive utjämning. Om vi tar en sluten låda så sjunker resonansfrekvensen om lådan görs akustiskt större. Det är det som isotermiseringen gör. När resonansfrekvensen sjunker så sjunker också det totala q-värdet. MEN, given en viss resonansfrekvens så ger gullfiberdämpning ett lägre totalt q-värde. MEN (igen), har vi en basreflexlåda så dämpar också gullfibern resonansen mellan port och låda och (jag är amatör) det är väl här olika dämpningar kan ge störst skillnad. Slutna lådor är ju ganska okritiska saker om man inte håller på med finlir. Det är inte basreflexlådor.

/D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-13 15:22

Här är en simulering av vad som händer:

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-13 16:05

ISoterminerad eller heltom verkar ju passa mig bäst. Skillnaden är rätt liten. Jag är dock lite rädd för att man ska få resonanser högre upp i frekvens, men delningen görs vid 80 Hz med 18 eller 24dB/oktav. Frågan är hur mycket oljud det kan bli? Det finns 2 strcäkor inne i lådan som är 50cm eller mycket nära. Borde ge en 1/4-våg på 160Hz. Det måste man nog göra något åt. Men hjälper typ 10 cm gullfiber för en så låg frekvens? Vågen är ju mycket längre än gullfiber-tjockleken. Blir inte miljön inne i lådan helt tryck-dominerad?

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2007-06-13 20:13

Mellan väggar får du halvvågsresonanser dvs runt 340 Hz, det är över 2 oktaver över delningfrekensen. Kör naket :D

Kollar du i Svantes diagram så ser du att blå och svarat kurvan har markerade dip mellan 30 och 45 Hz. Detta är det minskande konutslaget du är ute efter med en basreflex. Den gröna kurvan visar en överdämpad basreflex. En överdämpad Voigtpipa eller transmissionslinje ser likadan ut.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-13 23:40

Lite gullfiber efter väggarna skadar inte. Staga ordentligt så inte väggarna blir svängande membran.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-14 08:23

Kaffekoppen skrev:Lite gullfiber efter väggarna skadar inte. Staga ordentligt så inte väggarna blir svängande membran.

Tja, här har du ju faktiskt rätt, käre kaffekopp!

Detta utreddes med sedvanlig ackuratess i Molt -98.

Täckjacksfoder är generellt dåligt som dämpmaterial, d.v.s. det dämpar dåligt. ( ändring av Q osv. bestrider jag dock inte ).

Gullfiber dämpar bäst vid högtalarbygge. Bäst är därför att optimera element och låda med tanke på att gullfiber skall användas som dämpmaterial.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-14 08:53

Jo, men jag är främst ute efter isoterminerande egenskaper. Dämpning är prio 2.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-14 12:10

Lika Prio bör stagning vara.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-14 13:20

Kaffekoppen skrev:Lika Prio bör stagning vara.

Lite sent nu, lådorna är redan byggda. Inga stag, men väl ribbor som höjer I (styvheten) på resp vägg kraftigt.
Lådorna skulle ha byggts med jättefina stag och grejjor, men det var omöjligt att hitta något snickeri som ville göra dom (dom frågade inte ens vad vad jag ville betala, det var bara, nej, vi har fullt upp, stick!). Så jag har fått bygga själv, och då blev konstruktionen annorlunda, så att man inte behöver CNC-maskin för att bygga (inte ens skära ut materialt ville någon göra. Jag fick till slut hjälp med nästan alla bitar hos bahaus, men dom hade bara 22mm skivor :-( .
Det är också svårt att få in stag då elementet sitter nästan mitt på ena väggen, så dit går inte att sätta några stag.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-06-14 13:41

Kaffekoppen skrev:Lika Prio bör stagning vara.

Varför är det viktigt med stagning i baslådor?

Undrar,

Dahlqvist

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2007-06-14 15:43

Lite förenklat.
En resonans är ju ett "oljud" som sätts igång av ett ljud så att säga och alla system har resonanser någonstans. Om man stagar upp en låda så höjer man resonansfrekvensen. Får man dessa att vara högre än lådans verkningmråde så kommer de inte att sättas igång på samma sätt som om de hade lägre frekvens.

Newtons tredje lag gör ju att högtalarchassit skickar ut en massa vågor i väggarna detta adderas till vad de luftburna ljudvågorna gör.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-06-14 16:10

DrBoar skrev: Newtons tredje lag gör ju att högtalarchassit skickar ut en massa vågor i väggarna detta adderas till vad de luftburna ljudvågorna gör.

Massa och massa vet jag inte. Jo förresten, det är ju massastyrt och har inte direkt något med panelernas styvhet att göra. Det är också en linjär process. Däremot undrar jag var resonanserna hamnar i 22 mm mdf vid (tydligen) ganska små dimensioner på panelerna. MH nämner ju ca 50 cm. Att lådan "andas" borde ju vara en ganska linjär process och torde således endast minska verkningsgraden en smula.

Tänker,

/D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-14 17:40

Dahlqvist skrev:
DrBoar skrev: Newtons tredje lag gör ju att högtalarchassit skickar ut en massa vågor i väggarna detta adderas till vad de luftburna ljudvågorna gör.

Massa och massa vet jag inte. Jo förresten, det är ju massastyrt och har inte direkt något med panelernas styvhet att göra. Det är också en linjär process. Däremot undrar jag var resonanserna hamnar i 22 mm mdf vid (tydligen) ganska små dimensioner på panelerna. MH nämner ju ca 50 cm. Att lådan "andas" borde ju vara en ganska linjär process och torde således endast minska verkningsgraden en smula.

Tänker,

/D

Det blir alltid övertoner när svänger på en platta, väl? Dom vill man ju slippa höra. Lösning: Öka ljudstyrkan, så att dom "riktiga" tonerna överröstar oönskat ljud.

Återgå till DIY-forum