Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Jag är snart klar med mina sub-bas lådor. Men jag har "glömt" att köpa täckjacksfoder att stoppa i. Kan jag köra gullfiber istället? Hur påverkar det resultatet?
UrSv skrev:ignatz skrev:Eller testa med blöjor...
Men de skall vara oanvända för annars blir avstämning väligt annorlunda.
Dahlqvist skrev:Q-värdet kommer att sjunka. Om högtalaren är beräknad för polyestervadd så är gullfiber ingen ersättare och vice versa. "Täckjacksfoder" kan användas för att öka den "akustiska" volymen på lådan genom "isotermisering", men är dålig på att ge dämpning (=minska resonansvilligheten).
/D
Magnuz skrev:Dahlqvist skrev:Q-värdet kommer att sjunka. Om högtalaren är beräknad för polyestervadd så är gullfiber ingen ersättare och vice versa. "Täckjacksfoder" kan användas för att öka den "akustiska" volymen på lådan genom "isotermisering", men är dålig på att ge dämpning (=minska resonansvilligheten).
/D
Fast isotermiseringen gör väl också att Q-värdet sjunker? Skiljer det verkligen så mycket mellan täckjacksfoder och gullfiber i det avseendet?
Kaffekoppen skrev:Lite gullfiber efter väggarna skadar inte. Staga ordentligt så inte väggarna blir svängande membran.
Kaffekoppen skrev:Lika Prio bör stagning vara.
DrBoar skrev: Newtons tredje lag gör ju att högtalarchassit skickar ut en massa vågor i väggarna detta adderas till vad de luftburna ljudvågorna gör.
Dahlqvist skrev:DrBoar skrev: Newtons tredje lag gör ju att högtalarchassit skickar ut en massa vågor i väggarna detta adderas till vad de luftburna ljudvågorna gör.
Massa och massa vet jag inte. Jo förresten, det är ju massastyrt och har inte direkt något med panelernas styvhet att göra. Det är också en linjär process. Däremot undrar jag var resonanserna hamnar i 22 mm mdf vid (tydligen) ganska små dimensioner på panelerna. MH nämner ju ca 50 cm. Att lådan "andas" borde ju vara en ganska linjär process och torde således endast minska verkningsgraden en smula.
Tänker,
/D
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 219 gäster