NNord skrev:IngOehman skrev:Nackdelen med att koppla som du förslår är att du gör dig av med möjligheten att få stereofonisk bas.
Det behöver inte vara en allvarlig brist dock.
Vh, iö
Bas under 80hz i stereo, vill man ha det?
Bra fråga. Det är nog inget jag skulle kalla vikigt, men jag vill helst kunna välja.
Jag har brukat tycka att det faktiskt funnits tillfällen då jag tyckt stereo låtit bäst. beroende på material tror jag. Ibland har mono låtit bäst. Främst då, ur synpunkt vad det gäller att få till en jämnade tonkurva i basområdet. Det har helt enkelt låtit "fastare" och mer välartikulerat, om man kan uttrycka sig så.
Exakt!
Har jag helt fritt val, men måste bestämma mig för ett alternativ väljer jag nog stereo och fyra kapabla basmoduler.
Kaffekoppen skrev:Inspelningarna är mestadels i mono iallafall.
Vad har du fått det ifrån?
Fast jag är en stark förespråkare för stereo i basområdet. Lustigt nog.
Du kanske har en intuitiv känsla av att det du skrev nyss inte stämmer? isåfall har du rätt!
Edit: 80hz delning ger ju iallafall påverkan upp mot 160hz vilket kan vara nog så innehållande stereoinformation.
Det där beror ju på både branthet och distorsion. Det kan vara mycket bättre, eller värre.
Kan tilllägga att mänskilig hörsel kan höra riktning ned till ungefär 50 Hz på en perfekt odistorderad sinusvåg i fritt fält. I ett praktikt rum är de mellan väggarna böljande vågorna dock alltför kaotiska för att man skall kunna höra äkta (riktningsostörd) stereoinformation vid ens i närheten av så långa frekvenser. I själva verket är det häpnadsväckande svårt att lokalisera en perfekt (utan andra fel) basmodul, även om delningsfrekvensen är en bra bit över 100 Hz. Men däremot ger så hög delning ofta andra hörbara artefakter. Applikationen måste avgöra.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).