Basmodulfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oa51

Basmodulfilter

Inläggav oa51 » 2007-07-16 15:50

Hej! Just klar med första basmodulen med peerless 831727, 10" i 47 liters låda. (Tre till planeras) Kör f.n med det inbyggda filtret i Denon 2105 som ju inte har några slutstegsingångar......

Nu är min fråga:
Är det någon som vet hur branta de inbyggda filtren i Denon är? Funderar på att köra inbyggda HP- filtret till frontarna (satta på small/ 80Hz) samt koppla subwoofer- utgången till en Sentec ec9/ 80 Hz, men innebär detta att man får "dubbla" Lp- filter med onödigt brant delning?

Förslag mottages tacksamt!

P.S.
OTROLIG skillnad att köra två basmoduler istället för en. Trots att det f.n är två olika fabrikat så "försvinner" bamodulerna i ljudbilden på ett helt annat sätt än tidigare. :D

mvh Peter
Senast redigerad av oa51 2007-07-16 17:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-16 15:56

Nackdelen med att koppla som du förslår är att du gör dig av med möjligheten att få stereofonisk bas.

Det behöver inte vara en allvarlig brist dock.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 16:16

Filtret är 24/12.

Det är bara att prova sig fram. Jag tror brantheten på enkom det inbyggda räcker.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-17 16:06

IngOehman skrev:Nackdelen med att koppla som du förslår är att du gör dig av med möjligheten att få stereofonisk bas.

Vh, iö

Bas under 80hz i stereo, vill man ha det? Jag har brukat tycka att det faktiskt funnits tillfällen då jag tyckt stereo låtit bäst. beroende på material tror jag. Ibland har mono låtit bäst. Främst då, ur synpunkt vad det gäller att få till en jämnade tonkurva i basområdet. Det har helt enkelt låtit "fastare" och mer välartikulerat, om man kan uttrycka sig så.
NN

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-17 16:26

Inspelningarna är mestadels i mono iallafall.

Fast jag är en stark förespråkare för stereo i basområdet. Lustigt nog.

Edit: 80hz delning ger ju iallafall påverkan upp mot 160hz vilket kan vara nog så innehållande stereoinformation.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 19:15

NNord skrev:
IngOehman skrev:Nackdelen med att koppla som du förslår är att du gör dig av med möjligheten att få stereofonisk bas.

Vh, iö

Bas under 80hz i stereo, vill man ha det?

Bra fråga. Det är nog inget jag skulle kalla vikigt, men jag vill helst kunna välja.

Jag har brukat tycka att det faktiskt funnits tillfällen då jag tyckt stereo låtit bäst. beroende på material tror jag. Ibland har mono låtit bäst. Främst då, ur synpunkt vad det gäller att få till en jämnade tonkurva i basområdet. Det har helt enkelt låtit "fastare" och mer välartikulerat, om man kan uttrycka sig så.

Exakt!

Har jag helt fritt val, men måste bestämma mig för ett alternativ väljer jag nog stereo och fyra kapabla basmoduler.

Kaffekoppen skrev:Inspelningarna är mestadels i mono iallafall.

Vad har du fått det ifrån?

Fast jag är en stark förespråkare för stereo i basområdet. Lustigt nog.

Du kanske har en intuitiv känsla av att det du skrev nyss inte stämmer? isåfall har du rätt!

Edit: 80hz delning ger ju iallafall påverkan upp mot 160hz vilket kan vara nog så innehållande stereoinformation.

Det där beror ju på både branthet och distorsion. Det kan vara mycket bättre, eller värre.

Kan tilllägga att mänskilig hörsel kan höra riktning ned till ungefär 50 Hz på en perfekt odistorderad sinusvåg i fritt fält. I ett praktikt rum är de mellan väggarna böljande vågorna dock alltför kaotiska för att man skall kunna höra äkta (riktningsostörd) stereoinformation vid ens i närheten av så långa frekvenser. I själva verket är det häpnadsväckande svårt att lokalisera en perfekt (utan andra fel) basmodul, även om delningsfrekvensen är en bra bit över 100 Hz. Men däremot ger så hög delning ofta andra hörbara artefakter. Applikationen måste avgöra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-17 19:38

Inspelningarna är mestadels i mono iallafall.

Vilket medium är det ni diskuterar? Är det DVD-film med 5.1 kanaler eller är det något annat format?

5.1 har väl 5 kanaler och en baskanal. Alltså är baskanalen i mono?
Eller kanske är det inte så enkelt? :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 20:14

Ja, baskanalen är i mono på 5.1-formaten, men huvuddelen av den bas som finns på dem ligger i de andra kanalerna.

I .1-kanalen ligger alltsom oftast bara lite effektljud, ofta i form av mer eller mindre dånande muller/buller, som rätt ofta
gör mer skada än nytta för filmupplevelsen. :?

Alla filmer fungerar prima att avlyssna utan .1-kanal, eftersom det ingår i mixningsreglerna att alla ljud skall finnas med
även utan att .1-kanalen används. Många musik-DVD har en helt tyst .1-kanal.

Den som använder basmoduler gör klokt i att använda dem för alla basljud under någon lämpligt vald frekvens, således att man slipper få underliga fasproblem när olika högtalarsystem (med olika fasgång) försöker spela samma frekvenser. :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-17 20:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-17 20:27

Tack för förklaringen!

Så ni knycker bas i från de andra kanalerna :)
Intressant att läsa!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Återgå till DIY-forum