Dags att börja bygga...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TripvizE

Dags att börja bygga...

Inläggav TripvizE » 2007-09-20 01:20

Hej!

Det här får bli mitt första inlägg här på forumet. Jag har surfat runt lite och kollat efter information angående ljudabsorbenter och den här sidan dyker upp lite titt som tätt med intressanta tips och tjusiga hemmabyggen. Så det känns som om jag har hamnat rätt nu när jag är på väg att börja mecka med aukustiken i mitt musik/sovrum.

Ok, först lite info:

Jag tog fram tumstocken och mätte upp att väggarna är 475cm respektive 296cm och takhöjden är 278cm.

Längs ena kortväggen sitter jag och försöker mixa musik. Rummet släpper inte ut så mycket ljud, vilket iofs är kul för mina grannar, men för mig blir det jobbigare. jag har problem med resonanser i basfrekvenserna. Den jag stör mig mest på är runt 116hz, men det är fullt kaos hela vägen ner under 40hz.

Jag har planerat att tillverka ett antal absorbenter av markskivor i stenull som jag tänkte ställa i de fyra hörnen till att börja med.

sen hade jag tänkt dela av rummet på mitten med nån typ av skärm så att jag får en sovhalva och en studiohalva. Jag har funderingar på att göra 3 skärmar av träramar med markskivor i. Dessa skulle nå nästan ända upp till taket och ev ha någon form av hjul så att de blir enkla att flytta och vända.

På dessa skapelser tänkte jag ha en sida där marskivorna endast är täckta av polyestervadd och tyg, och på andra sidan skulle det kunna vara nån träkonstruktion som diffuserar/reflekterar ljudet om det skulle kännas för dött.

Tror ni att det skulle göra nån större nytta för mitt rum med den typen av konstruktion? Och hur tjockt lager med markskivor skulle behövas för att få någon märkbar skillnad vid 60hz? Skulle det bli nån skillnad vid 36-37hz? Kunde det åtminstånde kunna få bukt med jobbiga 116hz?

Jag har också funderat på att skaffa några balar med gullfiber som jag bara stuvar ner i nån säck eller nåt, så att de blir kompakta. Vad tror ni om det?

Jag känner inte att mina snickeriförmågor är redo för att börja bygga några mer avancerade basfällor ännu. Men jag misstänker att det kan komma att behövas om jag vill få riktigt bra ljud. Om någon har sett nån enkel ritning för "membranbasfällor" eller vad det kallas (sånna med en vibrerande skiva med dämpmaterial bakom) skulle kanske det kunna vara intressant.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-20 06:26

för alla frekvenser under 120hz behöver du nåt som kallas en helmholtz....beroende på hur många och hur stora peakar du har behöver du förstås olika många...

om du har tillgång till mätprylar så vore det intressant att se ett svep

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-20 10:48

Dessa, rörabsorbenter är effektiva och lättbyggda. Egentligen är det inte en absorbent, utan en "akustisk fasomvändare" som släcker ut dina rumsresonanser snarare än, som en absorbent gör, "suger upp" dem.

Läs trådarna, begrunda och köp ett par rör och prova med placeringar och längd.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Användarvisningsbild
TripvizE

Inläggav TripvizE » 2007-09-20 18:52

Tack för svaren!

Rören såg ju relativt enkla ut att tillverka. Jag kommer nog att göra två stycken som är stämda kring 116hz till att börja med. Gillar att man kan stämma dem efter hand, det var lite det jag hade bävat för när det gällde helmholtz-resonatorer, att slösa massa tid på att bygga nån felstämd grej som bara försämrar ljudet. :P

Men vad tror ni om mitt projekt med den absorberande skiljeväggen? Är den helt verkningslös under 120 hz även om jag kör med dubbla markskivor? Jag hade hoppats att den skulle kunna göra mer nytta eftersom att absorbenterna kommer ut en bra bit i rummet, men jag kanske är fel ute här?

Det känns ju onödigt att slösa tid och pengar på det i så fall. Men jag känner hur som helst att jag behöver absorbera en del bas om det är möjligt.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-20 19:02

Har du mätt upp att det verkligen rör sig om 116 Hz av rummet att döma borde du inte få igång dessa resonanser. Det finns ett kalkyl för excel som kan räkna ut problemfrekvenserna. Googla på RRC och FRD...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-20 19:21

Att sätta upp dubbla lager markskivor kommer att dämpa basen, hur
mycket är en annan fråga. Eftersom luften rör sig kommer dessa
markskivor fungera som flödesresistorer snarare än absorbenter då
våglängden är så stor. De kommer alltså inte vara lika effektiva som
en dedikerad basabsorbent.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-20 19:33

skrutten skrev:Har du mätt upp att det verkligen rör sig om 116 Hz av rummet att döma borde du inte få igång dessa resonanser. Det finns ett kalkyl för excel som kan räkna ut problemfrekvenserna. Googla på RRC och FRD...

måste tillägga att dessa krävs justering med mätningar...det är faktiskt lurigt å få till det med rätt q-värde och allt...

så steg 1 är att köpa på dig en mic och ett ljudkort

Användarvisningsbild
TripvizE

Inläggav TripvizE » 2007-09-20 19:34

skrutten skrev:Har du mätt upp att det verkligen rör sig om 116 Hz av rummet att döma borde du inte få igång dessa resonanser. Det finns ett kalkyl för excel som kan räkna ut problemfrekvenserna. Googla på RRC och FRD...

Jag har tyvär inte excel så jag kan inte se kalkylen. Men när jag kör ett sinussvep är det som värst vid 116, jag har också börjat misstänka att skrivbordsskivan förstärker problemfrekvensen. Jag ska testa att ta ut skrivbordet ur rummet och se om det blir bättre.

Användarvisningsbild
TripvizE

Inläggav TripvizE » 2007-09-20 20:02

Haakan_W skrev:

måste tillägga att dessa krävs justering med mätningar...det är faktiskt lurigt å få till det med rätt q-värde och allt...

så steg 1 är att köpa på dig en mic och ett ljudkort

Steg 1 har jag redan utfört, jag har både mic och ljudkort. :)

Jag planerar att börja med att trycka in så många absorbenter jag får plats med i hörnen, göra klart så mycket som möjligt för att sedan avsuta med att stämma rören. Jag överväger också att skippa "flödesresistorerna" jag hade planerat i mitten av rummet och sätta dessa markskivor i hörnen istället.

Förhoppningsvis räcker det för att jag ska bli nöjd, jag inser att det alldrig kan bli helt perfekt i det här rummet så det är bra så länge det inte är allt för tokigt. Jag är van att gå runt i rummet och leta efter de olika bastonerna när jag mixar så om jag får för bra aukustik kanske jag går miste om massor av värdefull motion. :)

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-20 20:02

Detta borde fungera som ersättning för excel.

http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Sv.openoffice.org

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-20 20:22

Ta det försiktigt med markskivorna bara, de dammar och lossar grönt ludd på allt de kommer åt sam att det kliar som attan om man kommer åt dem. Så mitt tips är ett eller två lager lakansväv (19:- per meter 180 cm bret på IKEA) och därefter ett snyggt tyg att ha ovanpå.

Kanske du visste redan, men ändå...

Användarvisningsbild
TripvizE

Inläggav TripvizE » 2007-09-20 21:10

PetterPersson skrev:Ta det försiktigt med markskivorna bara, de dammar och lossar grönt ludd på allt de kommer åt sam att det kliar som attan om man kommer åt dem. Så mitt tips är ett eller två lager lakansväv (19:- per meter 180 cm bret på IKEA) och därefter ett snyggt tyg att ha ovanpå.

Kanske du visste redan, men ändå...

Jo jag hade tänkt klä in dem i tyg. Jag har redan skaffat ett snyggt. Under tyget planerar jag att ha en slags polyestervadd inklätt i ett grovmaskigt nät. Jag ska vara extra noga eftersom att jag sover i samma rum, tack för varningen.

Återgå till DIY-forum