Hej!
Det här får bli mitt första inlägg här på forumet. Jag har surfat runt lite och kollat efter information angående ljudabsorbenter och den här sidan dyker upp lite titt som tätt med intressanta tips och tjusiga hemmabyggen. Så det känns som om jag har hamnat rätt nu när jag är på väg att börja mecka med aukustiken i mitt musik/sovrum.
Ok, först lite info:
Jag tog fram tumstocken och mätte upp att väggarna är 475cm respektive 296cm och takhöjden är 278cm.
Längs ena kortväggen sitter jag och försöker mixa musik. Rummet släpper inte ut så mycket ljud, vilket iofs är kul för mina grannar, men för mig blir det jobbigare. jag har problem med resonanser i basfrekvenserna. Den jag stör mig mest på är runt 116hz, men det är fullt kaos hela vägen ner under 40hz.
Jag har planerat att tillverka ett antal absorbenter av markskivor i stenull som jag tänkte ställa i de fyra hörnen till att börja med.
sen hade jag tänkt dela av rummet på mitten med nån typ av skärm så att jag får en sovhalva och en studiohalva. Jag har funderingar på att göra 3 skärmar av träramar med markskivor i. Dessa skulle nå nästan ända upp till taket och ev ha någon form av hjul så att de blir enkla att flytta och vända.
På dessa skapelser tänkte jag ha en sida där marskivorna endast är täckta av polyestervadd och tyg, och på andra sidan skulle det kunna vara nån träkonstruktion som diffuserar/reflekterar ljudet om det skulle kännas för dött.
Tror ni att det skulle göra nån större nytta för mitt rum med den typen av konstruktion? Och hur tjockt lager med markskivor skulle behövas för att få någon märkbar skillnad vid 60hz? Skulle det bli nån skillnad vid 36-37hz? Kunde det åtminstånde kunna få bukt med jobbiga 116hz?
Jag har också funderat på att skaffa några balar med gullfiber som jag bara stuvar ner i nån säck eller nåt, så att de blir kompakta. Vad tror ni om det?
Jag känner inte att mina snickeriförmågor är redo för att börja bygga några mer avancerade basfällor ännu. Men jag misstänker att det kan komma att behövas om jag vill få riktigt bra ljud. Om någon har sett nån enkel ritning för "membranbasfällor" eller vad det kallas (sånna med en vibrerande skiva med dämpmaterial bakom) skulle kanske det kunna vara intressant.