evighetsspolar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

evighetsspolar

Inläggav Helmut » 2007-09-18 00:23

Håller på med ett nytt högtalarprojekt och skulle behöva testa olika kombinationer av spolar och kondensatorer.
För att spara pengar skulle jag vilja tillverka egna bandspolar. Finns det något företag som säljer banden som metervara så att jag kan linda egna spolar?
Kommer egenskaperna att försämras om jag utrustar spolen med flera uttag och så att säga har en massa varv på spolen som jag inte utnyttjar?
Finns det färdiga bandspolar med flera uttag?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: evighetsspolar

Inläggav Svante » 2007-09-18 08:12

Helmut skrev:Håller på med ett nytt högtalarprojekt och skulle behöva testa olika kombinationer av spolar och kondensatorer.
För att spara pengar skulle jag vilja tillverka egna bandspolar. Finns det något företag som säljer banden som metervara så att jag kan linda egna spolar?
Kommer egenskaperna att försämras om jag utrustar spolen med flera uttag och så att säga har en massa varv på spolen som jag inte utnyttjar?
Finns det färdiga bandspolar med flera uttag?

Jag tror inte att du kommer att hitta några verkliga fördelar med bandspolar, men det är förstås bra att vilja undersöka det själv. Att göra uttag låter som ett sunt sätt att slippa ha många spolar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-09-18 09:35

det borde väl vara lättare att linda en spole av koppartråd?
framför allt tror jag du har svårt att hitta kopparfolien, om du inte köper mycket och bred sådan . Koppartråd är ju redan isolerad vilket gör att det bara är att linda på :) .med kopparfolie måste du ju linda isolering mellan också (tex gladpack)

kan du inte ha flera mindre spolar och serie/parallellkoppla dessa istället? säg 0.33 mH eller lämpligt värde.

orsaken till det är att av egen erfarenhet vet jag att det är ett litet helvete att linda spolar för hand och få det bra, så att spolen är jämnt lindad :)

mindre spolar gör att man inte blir lika trött på skiten :)

koppartråd köper du hos ELFA (dyrt) eller hos närmsta elmotorrenoveringsfirma.

De brukar ha ngt halvkilo över här o där som de inte kan använda eftersom man inte kan skarva lindningarna i en vanlig trefas motor. Det kan du kanske få köpa för kaffepengar om de är schyssta (eller någon 100ing per kilo) . Så gjorde jag, eftersom jag har en massa liggande nu :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-18 11:24

rikkitikkitavi skrev:kan du inte ha flera mindre spolar och serie/parallellkoppla dessa istället? säg 0.33 mH eller lämpligt värde.

orsaken till det är att av egen erfarenhet vet jag att det är ett litet helvete att linda spolar för hand och få det bra, så att spolen är jämnt lindad :)

mindre spolar gör att man inte blir lika trött på skiten :)

Problemet med få mindre spolar är att det blir mindre induktans för pengarna då, eftersom induktansen i grova slängar är proportionell mot varvtalet i kvadrat. Delar tråden till en spole på två, kommer var och en av den att få en fjärdedel av induktansen.

Ett tips att linda spolar snyggt är borrmaskinen. Fäst bobinen på borrmaskinen på nåt fiffigt sätt, ta hjälp av en kompis som "gasar". Långsamt. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-09-18 12:12

Svante, det är sant jag var inte så tydlig:
L ~ n2

lite tunnare tråd, lägg på fler varv o parallellkoppla så du får ner resistansen (om du inte tar hänsyn till den i design av filtret)

eller så lindar du på järnpulverkärna från tex ELFA vilket gör att du behöver färre varv...

jag har försökt med borrmaskin, tips:

använd handskar !!!

ialla fall så gav jag upp det också.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-09-18 12:23

Jag tittade lite i HiFi-kits katalog och fann till min stora förvåning att bandspolen hade HÖGRE resistans än en (billigare) trådspole. Vore det inte bättre att du körde med en riktigt grov koppartråd istället?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2007-09-19 00:08

Jag har lindat spolar med koppartråd med hjälp av min svarv och då har jag dragit ut tråden varje varv för att få universalspolar så att jag klarar mig med tre olika spolar för de flesta frekvenser. Frågan är om outnyttjad tråd på spolen kommer att påverka den delen av spolen som inte används.
Såg att Hifi-Kitt hade dyra bandspolar och tyckte att en sådan spole skulle se snyggare ut än mina trådlindade spolar. Gäller inte devisen att dyrare är bättre?
Finns det någon formel så att jag kan räkna ut värdet på spolen.
Någon föreslog att jag skulle använda järnkärna har för mig att jag läste någonstans att järnkärnan påverkade ljudet negativt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-19 07:59

Helmut skrev:Jag har lindat spolar med koppartråd med hjälp av min svarv och då har jag dragit ut tråden varje varv för att få universalspolar så att jag klarar mig med tre olika spolar för de flesta frekvenser. Frågan är om outnyttjad tråd på spolen kommer att påverka den delen av spolen som inte används.
Såg att Hifi-Kitt hade dyra bandspolar och tyckte att en sådan spole skulle se snyggare ut än mina trådlindade spolar. Gäller inte devisen att dyrare är bättre?
Någon föreslog att jag skulle använda järnkärna har för mig att jag läste någonstans att järnkärnan påverkade ljudet negativt?

Den outnyttjade tråden gör inte någon nämnvärd skillnad så länge den inte är ansluten.

Att dyrare skulle vara bättre, rent tekniskt, gäller inte universellt i hifisammanhang.

Det finns formler du kan säkert hitta dem på nätet, och de är bra. Jag rekommenderar ändå att du mäter induktansen så att du vet att det blev rätt.

Järnkärnor har fördelen att man får högre induktans med färre trådvarv och därmed lägre resistans. Det kan vara enda realistiska alternativet när man behöver stora induktanser. De har nackdelen att de är olinjära, dvs de ger distorsion. Distorsionen kan dock vara försumbar om man bara ser till att järnet inte mättas.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-19 08:24

Jag har järnkärna till mina (stora) spolar hemma. De ser ut såhär

Bild

Fördelen är att man kan linda på ett par extra varv och sedan finjustera
induktansen genom att sätta in papper mellan ferritklackarna och på
så sätt mycket enkelt minska induktansen.

Jag har spelat på väldigt högt, har SS 8554 8" kevlarbas/mellanreg och
NEO-8 banddiskant utan att få märkbar dist pga mättning av materialet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-09-19 09:07

Helmut skrev: Gäller inte devisen att dyrare är bättre?
Är du medveten om att du postar på fel forum nu .... :D

Homogent tunnlindad rak cirkulär cylinderspole, N varv:

Specialfall 1, Kort spole:

L = u*a*(ln(8a/l - ½)*N

Specialfall 2, Lång spole, icke nödvändigtvis cirkulärt tvärsnitt:

L = u*a/l*N^2

Där L = induktansen, a = spolens radie, u = ledarens permeabilitetstal, l = spolens längd
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-09-19 09:22

PetterPersson skrev:Jag har järnkärna till mina (stora) spolar hemma. De ser ut såhär

Bild

Fördelen är att man kan linda på ett par extra varv och sedan finjustera
induktansen genom att sätta in papper mellan ferritklackarna och på
så sätt mycket enkelt minska induktansen.

Jag har spelat på väldigt högt, har SS 8554 8" kevlarbas/mellanreg och
NEO-8 banddiskant utan att få märkbar dist pga mättning av materialet.

den bild du har är en ferrit kärna, inte järnkärna.

ferrit material känneteckans av att det klarar bara ca 25 % av flödestätheten jmfrt med vad en järnkärna klarar.
Nu har din kärna luftgap vilket gör att problemet blir mindre uttalat.
funkar det så funkar det :)

järnkärnan är nämligen järnpartiklar som är pressade i formen tillsammans med ngn form av bindemedel.

De järnpulverkärnor man kan köpa på elfa är toroider, o iom att de består av en massa små partiklar blir det "luftgap" ändå i dessa.
det kan vara lite klurigt att linda dessa eftersom det får ske för hand. den kärnan+bobin som finns på bilden är ju mycket enklare :)

/rickard

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-10-04 10:39

finns det inte koppartejp att köpa?

vad kan en sådan tänkas ge för värden?
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-04 10:42

ELFA har nog för att reparera mönsterkort.
Vad för värden?? Bredd, längd??

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-10-04 10:53

koppartejp finns på elfa avsedd för skärmning. med priset på den där kan du börja fundera på att köpa ett högtalare i högre prisklassen :(

tror det får bli kopparfolie om det skall vara ngt.

En fråga:
Jag röstar för aluminium!!!
i verkligheten används aldrig koppar till elektriska ledare utom i byggnader pga priset, utan aluminium... Aluminium har 50% högre resistivitet så det får användas mera aluminium för att kompensera för detta (tjockare folie)

Alumíniumfolie finns att köpa avsedd för mängder av applikationer, så finns också aluminiumtejp avsedd för tex isolering mm.

Till ett betydligt lägre pris.

Och en betydligt lättare spole. Aluminium har densiteten 2700 kg/m3 mot kopparns 9000 , men tar man hänsyn till att 50% mer aluminium används blir det ungefär halva vikten :)

Prisskillnaden i material är mer än en faktor 10 på koppar o aluminium, så egentligen är det lustigt att aluminiumfoliespolar inte används mera? Fast jag vet svaret... det är för billigt och enkelt och inte tillräckligt sexigt för INTERTECHNIK som då inte kan sälja coola spolar för skithöga priser ...

En svårighet är att löda fast spolen, aluminium är en bitch att löda.
I en kommersiell applikation får man nog coata foliespolens ändar med koppar, tenn eller liknande för att öka lödbarheten.

edit: man får kolla vilken legering som används för aluminiumfolien.
vissa legeringar har ganska hög halt legeringsämnen = högre resistivitet . Koppar avsedd för elektriska ändamål är ju extremt ren normalt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-04 11:14

Varför folie - varför inte tråd?

Eller som Mark Twain skulle sagt, varför göra något billigt, enkelt och bra, när man kan göra dyrt, krångligt och dåligt?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-10-04 20:30

ska man göra experimentspolar med flera tappar så är folie att föredra, lindningen blir så mkt enklare

jag har provat med koppartråd vilket resulterade i ett grymt fult skatbo och där varje tapp blev extremt positionskänslig för att hålla önskat värde
Bikinitider

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2007-10-07 01:55

Aluminium i spolar? jag som funderade på att använda ren silvertråd eftersom silver har lägre motstånd än koppartråd. Kommer en spole med silvertråd inte att fungera?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-07 02:17

Ja, jag tycker ju att folie verkar omständligt.

Men om man nu ändå ska. Hur får man tillräckligt bra isolering mellan varven? Det duger ju inte med att ta laminerad filie, typ frysfolie, eftersom det säkerligen blir kortis mellan varven vid kanten på folien. Man får nog lov att ta till en plastfilm som är lite bredare än folien. Vilket betyder att man måste laminera själv.

Synd, för frysfolie hade ju varit kul. Undrar vad det blir för serieresistans.

Fast, förstås, man kunde ju göra en remsa av folie som inte är riktigt rektangulär, utan blir lite smalare mot ytteränden. Då kanske man klarar kortslutningsrisken?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-07 13:30

Gissar på att den enda verkliga fördelen (om någon) vid användandet av foliespolar är att de är mindre mikrofoniska/resonansbenägna än typiska trådspolar. Att baka en trådspole i plast borde ge ett liknande resultat.

Om dessa resonanser och mikrofoniska egenskaper är av tillräcklig storlek för att vara hörbara i ett högtalardelningsfilter har jag inte en aning om men skillnader finns.

Stig Carlsson talade varmt om foliespolar vill jag minnas från nån tidning.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-10-08 11:16

man får nog laminera med plastfolie mellan. Vanlig gladpack borde räcka. Så tunn som möjligt.

jag hade nog inte använd frys eller ugnsfolie därför att den är rätt tunn. kanske 0.05 mm vilket gör att en spole blir rätt bred ifall man skall få en hyfsat låg resistans (jämförbar med koppar) .

men man kan testa. en snabb tanke:

man lindar med laminerad frysfolie som en vanlig spole.

därefter doppar man ändarna i ngt som försiktigt löser upp aluminium , på så sätt får man kvar endas lamineringen i ändarna?

kan vara värt att testa? vad blir konsekvenserna ifall spolen helt plötsligt drabbas av kortslutning mellan vissa varv? den får lägre induktans. Är det katastrof förutom att det låter antagligen illa?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-10-08 13:30

Jag tror att flera av de åtminstone påstådda fördelarna med bandspolar försvinner om man kör DIY. De som man köper är ju mycket hårt och jämnt lindade med en försvinnande tunn isolering mellan varven vilket ger en mycket mekaniskt stabil spole med hög volymeffektivitet. Det går inte att åstadkomma för hand.

Att köra med silver verkar helt meningslöst på objektiva grunder: jag har svårt att tänka mig kritiska applikationer när i så liten förändring i resistans skulle vara värt så mycket pengar. Koppar är visserligen dyrt nuförtiden men praktiskt taget gratis jämfört med isolerad silvertråd: det är ju enkelt att gå upp en dimension för att kompensera den lägre resistiviteten. Dock, silver är mer "magiskt" och mycket coolare.

/D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-08 14:22

Piotr skrev:Gissar på att den enda verkliga fördelen (om någon) vid användandet av foliespolar är att de är mindre mikrofoniska/resonansbenägna än typiska trådspolar. Att baka en trådspole i plast borde ge ett liknande resultat./Peter

Det finns vakumimpregnerade spolar av vanlig koppartråd från t.ex. tyska Mundorf om man tror den mekaniska stabiliteten är viktig. Har funnits i många år! En foliespole med plastfolie mellan varven är svår att få stabil.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-10-08 15:17

En koppartrådslindad spole borde gå att "patcha" så man får flera uttag med olika induktans.

Om man försiktigt ser till att skrapa bort isoleringen från tråden i olika radiella nivåer kan man ju löda på en tråd som man i sin tur ansluter till olika tester.

krävs en blandning av våld och fint handtag tror jag.

kom ihåg att L = ~ n^2 så att halva radien motsvarar L/4, 0.7 radier motsvarar L/2 osv. det kan alltså bli svårt med små skillnader i L på

Återgå till DIY-forum