Moderator: Redaktörer
Helmut skrev:Håller på med ett nytt högtalarprojekt och skulle behöva testa olika kombinationer av spolar och kondensatorer.
För att spara pengar skulle jag vilja tillverka egna bandspolar. Finns det något företag som säljer banden som metervara så att jag kan linda egna spolar?
Kommer egenskaperna att försämras om jag utrustar spolen med flera uttag och så att säga har en massa varv på spolen som jag inte utnyttjar?
Finns det färdiga bandspolar med flera uttag?
rikkitikkitavi skrev:kan du inte ha flera mindre spolar och serie/parallellkoppla dessa istället? säg 0.33 mH eller lämpligt värde.
orsaken till det är att av egen erfarenhet vet jag att det är ett litet helvete att linda spolar för hand och få det bra, så att spolen är jämnt lindad![]()
mindre spolar gör att man inte blir lika trött på skiten
Helmut skrev:Jag har lindat spolar med koppartråd med hjälp av min svarv och då har jag dragit ut tråden varje varv för att få universalspolar så att jag klarar mig med tre olika spolar för de flesta frekvenser. Frågan är om outnyttjad tråd på spolen kommer att påverka den delen av spolen som inte används.
Såg att Hifi-Kitt hade dyra bandspolar och tyckte att en sådan spole skulle se snyggare ut än mina trådlindade spolar. Gäller inte devisen att dyrare är bättre?
Finns det någon formel så att jag kan räkna ut värdet på spolen.
Någon föreslog att jag skulle använda järnkärna har för mig att jag läste någonstans att järnkärnan påverkade ljudet negativt?
Är du medveten om att du postar på fel forum nu ....Helmut skrev: Gäller inte devisen att dyrare är bättre?
Finns det någon formel så att jag kan räkna ut värdet på spolen.
PetterPersson skrev:Jag har järnkärna till mina (stora) spolar hemma. De ser ut såhär
Fördelen är att man kan linda på ett par extra varv och sedan finjustera
induktansen genom att sätta in papper mellan ferritklackarna och på
så sätt mycket enkelt minska induktansen.
Jag har spelat på väldigt högt, har SS 8554 8" kevlarbas/mellanreg och
NEO-8 banddiskant utan att få märkbar dist pga mättning av materialet.
Piotr skrev:Gissar på att den enda verkliga fördelen (om någon) vid användandet av foliespolar är att de är mindre mikrofoniska/resonansbenägna än typiska trådspolar. Att baka en trådspole i plast borde ge ett liknande resultat./Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster