Moderator: Redaktörer
Välkommen! Och nog vill vi se bilder på dina verkR1T skrev:Hej! Jag är ny här på forumet, och det är jag som är mätlabbet, jag är utsedd att mäta på Nusses högtalare medan han vaktar barn.![]()
Det stämmer som Skrutten misstänker det är väldigt dåligt med dämpning i lådan, så jag misstänker att det är det som sätter myror i huvudet. Micken är placerad exakt som Skrutten beskriver.
Mvh R1T
Kaffekoppen skrev:Välkommen! Och nog vill vi se bilder på dina verkR1T skrev:Hej! Jag är ny här på forumet, och det är jag som är mätlabbet, jag är utsedd att mäta på Nusses högtalare medan han vaktar barn.![]()
Det stämmer som Skrutten misstänker det är väldigt dåligt med dämpning i lådan, så jag misstänker att det är det som sätter myror i huvudet. Micken är placerad exakt som Skrutten beskriver.
Mvh R1T
Nusse skrev:R1T senaste mail: "...280 mm mellan rör och botten, vilket innebär att måttet är ca en halvvåglängd av frekvensen där resonansen är, så det kan mycket väl vara att det inte är någon dämpning som spökar"
Kanske är det så...
Det finns lösningar på pipresonansproblematiken. En Svante-slits exempelvis.
Lazyworm skrev:Du kan ha kvar 50dB på Y axeln men dra gärna ihop totalhöjden så den bara är runt hälften så hög och visar i 5dB steg, lättare att se helheten och det liknar mer traditionella frekvensutskrifter då
Dra gärna ut den lite mer i sidled också om det går och Svep 10Hz-40kHz
Svante skrev:Lazyworm skrev:Du kan ha kvar 50dB på Y axeln men dra gärna ihop totalhöjden så den bara är runt hälften så hög och visar i 5dB steg, lättare att se helheten och det liknar mer traditionella frekvensutskrifter då
Dra gärna ut den lite mer i sidled också om det går och Svep 10Hz-40kHz
Eller så kan man trycka ctrl-r så ställer tombstone in höjden så att aspect ratio blir 25 dB/dekad, precis som på gamla B&K-pappren.
R1T skrev:En liten fundering från mätlabbet.Jag är absolut ingen expert på akustiska mätningar, utan försöker lära mig så mycket som möjligt.
Hur trovärdig blir en mätning som den Nusse har lagt upp, där jag har lagt in närfältsmätningen och basrörsmätningen i On-axis mätningen, (under förutsättning att miken mäter rätt)
Den övre delen av frekvenskurvan ner till 300 Hz är mätt on-axis i höjd med diskanten på 1 meter och mättiden är 5 ms.
Från 300 till ca: 100 Hz är en närfältsmätning på basen, avstånd ca 2 cm.
Från 100 Hz är det en basrörsmätning, miken är placerad mitt i basröret i jämnhöjd med baffeln.
Alla mätningar är nivå justerade efter on-axis mätningen
Vad jag har förstått så skall man kunna få en hyfsad uppfattning av högtalarens frekvensgång utan rummets inverkan.
R1T
skrutten skrev:R1T skrev:En liten fundering från mätlabbet.Jag är absolut ingen expert på akustiska mätningar, utan försöker lära mig så mycket som möjligt.
Hur trovärdig blir en mätning som den Nusse har lagt upp, där jag har lagt in närfältsmätningen och basrörsmätningen i On-axis mätningen, (under förutsättning att miken mäter rätt)
Den övre delen av frekvenskurvan ner till 300 Hz är mätt on-axis i höjd med diskanten på 1 meter och mättiden är 5 ms.
Från 300 till ca: 100 Hz är en närfältsmätning på basen, avstånd ca 2 cm.
Från 100 Hz är det en basrörsmätning, miken är placerad mitt i basröret i jämnhöjd med baffeln.
Alla mätningar är nivå justerade efter on-axis mätningen
Vad jag har förstått så skall man kunna få en hyfsad uppfattning av högtalarens frekvensgång utan rummets inverkan.
R1T
Som du gjort över 300 Hz är helt ok. Däremot så skall du lägga ihop effekten av basrörsmätningen och närfältsmätningen på basen. Speakerworkshop (ser ut som du använder detta) kan göra det per automatik om man använder sig av lådberäkningsdelen vill jag minnas. Men det går lika bra att lägga ihop för hand, bara man först minskar mätresultatet från basporten med ytförhållandet mellan port och baselement.
Nusse skrev:Elementen finns redan hemma, 4st av varje (fick bra pris på just dessa element). Någon som har erfarenhet av diskanten?
http://www.seas.no/Prestige%20Diskanter%20PDF/27TDFC_1189ny06.pdf
Nusse skrev:Nej, högtalaren är ganska precis 1m hög. Jag upprepar mig. Finns det någon möjlighet att knixen runt 120 Hz kan bero på en liten läcka som jag hade i lådan tidigare (fuskat när jag limmat)?
Citat: "If there were an air leak we would tend to see a hump near the free air resonance point of the driver. There is no hump and so the box is well sealed."
http://www.audua.com/SW/Project/Proto%20Woofer%20Sealed.htm
skrutten skrev:I de inledande mätnigarna är bumpen högre upp i frekvens...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 205 gäster