Byggen med Seas CA18RLY+27TDFC

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-09-09 20:21

R1T: Jag tycker du ska lägga ut en större bild på ditt bygge, annars gör nog jag det :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-09 20:24

R1T skrev:Hej! Jag är ny här på forumet, och det är jag som är mätlabbet, jag är utsedd att mäta på Nusses högtalare medan han vaktar barn. :)

Det stämmer som Skrutten misstänker det är väldigt dåligt med dämpning i lådan, så jag misstänker att det är det som sätter myror i huvudet. Micken är placerad exakt som Skrutten beskriver.

Mvh R1T
Välkommen! Och nog vill vi se bilder på dina verk :)

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2007-09-09 20:27

Kaffekoppen skrev:
R1T skrev:Hej! Jag är ny här på forumet, och det är jag som är mätlabbet, jag är utsedd att mäta på Nusses högtalare medan han vaktar barn. :)

Det stämmer som Skrutten misstänker det är väldigt dåligt med dämpning i lådan, så jag misstänker att det är det som sätter myror i huvudet. Micken är placerad exakt som Skrutten beskriver.

Mvh R1T
Välkommen! Och nog vill vi se bilder på dina verk :)

Tackar! Skall se om jag hittar någon bild på mitt bygge.

R1T
Senast redigerad av R1T 2007-09-13 23:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-09-09 20:35

R1T senaste mail: "...280 mm mellan rör och botten, vilket innebär att måttet är ca en halvvåglängd av frekvensen där resonansen är, så det kan mycket väl vara att det inte är någon dämpning som spökar"
Kanske är det så...

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-09-09 21:11

OT: Titta vad jag hittade i mina gömmor :wink:
Ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén.
Bild
Bild
Senast redigerad av Nusse 2007-09-09 21:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-09 21:12

Nusse skrev:R1T senaste mail: "...280 mm mellan rör och botten, vilket innebär att måttet är ca en halvvåglängd av frekvensen där resonansen är, så det kan mycket väl vara att det inte är någon dämpning som spökar"
Kanske är det så...

Mja.. (Kanske missförstår jag) men maximal resonans får man när man har (åtminstone på en så långsmal låda som denna) om man har inre öppningen på samma höjd som röret är långt. En bra tumregel är att man håller inre öppningen på halva höjden av dess längd. Det innebär att platta portar som sitter i botten på en högtalare och portar som sitter i botten och riktas uppåt brukar vara mest problematiska.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-09-10 23:56

Det finns lösningar på pipresonansproblematiken. En Svante-slits exempelvis.

Aha, trodde först att en "Svante-slits" var någon slags slitsad basreflexöppning, men det är alltså en (eller flera) längsgående slits(ar) i röret.
Säg att jag byter till ett DLS 3" som enligt Hifikit är 75mm inv. Då borde längden på röret öka med ~40%, då rörlängden ökar linjär (nåja nästan i detta fallet iaf) med tvärsnittsarean. Säg att 300mm för det nya röret blir bra (vilket betyder att det måste "böjas"). Är det då ok om jag har öppningen nedåtriktad och ca: 150 från botten. Eller fattade jag absolut inget av dit inlägg, Naqref?

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-09-14 15:11

Då ska vi se om jag kan lägga upp lite mätningar. Har blivit fullkomligt överöst med mätningar och filterförslag (8st iaf) :lol:
Frekvensmätningen av basen är 5 ms lång, on-axis i höjd med diskanten från 1 M håll.
[img]frekvensmätningen%20är%205%20ms%20lång,%20on-axis%20i%20höjd%20med%20diskanten%20från%201%20M%20håll.[/img]
Imp mätning av diskanten:
Bild
Frekvensmätning av diskanten (frekvensmätningen är 5 ms lång, on-axis i höjd med diskanten från 1 M håll).
Bild
Diskant 45 gr. of axis:
Bild
Senast redigerad av Nusse 2007-09-14 17:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-09-14 15:45

Filterförslag 8, R1T: "Jag hittade en mätning på basröret så nu har jag klippt in den i filter 8 med 3.3 Ohm till diskanten. Jag tycker att det ser ganska trevligt ut, möjligt att du kan ändra till 3.9 Ohm i diskanten. Lyftet i basen vet jag inte vad det beror på men antagligen rummet.
Bild
Polvänd diskant:
Bild
Filter:
Bild
Å en Impedansmätning på filter 8:
Bild
Kommentera mer än gärna. Fler mätningar?

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2007-09-15 10:05

En liten fundering från mätlabbet. :wink: Jag är absolut ingen expert på akustiska mätningar, utan försöker lära mig så mycket som möjligt.

Hur trovärdig blir en mätning som den Nusse har lagt upp, där jag har lagt in närfältsmätningen och basrörsmätningen i On-axis mätningen, (under förutsättning att miken mäter rätt)

Den övre delen av frekvenskurvan ner till 300 Hz är mätt on-axis i höjd med diskanten på 1 meter och mättiden är 5 ms.
Från 300 till ca: 100 Hz är en närfältsmätning på basen, avstånd ca 2 cm.
Från 100 Hz är det en basrörsmätning, miken är placerad mitt i basröret i jämnhöjd med baffeln.
Alla mätningar är nivå justerade efter on-axis mätningen

Vad jag har förstått så skall man kunna få en hyfsad uppfattning av högtalarens frekvensgång utan rummets inverkan.

R1T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-15 10:17

Lazyworm skrev:Du kan ha kvar 50dB på Y axeln men dra gärna ihop totalhöjden så den bara är runt hälften så hög och visar i 5dB steg, lättare att se helheten och det liknar mer traditionella frekvensutskrifter då :)

Dra gärna ut den lite mer i sidled också om det går och Svep 10Hz-40kHz

Eller så kan man trycka ctrl-r så ställer tombstone in höjden så att aspect ratio blir 25 dB/dekad, precis som på gamla B&K-pappren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2007-09-15 10:58

Svante skrev:
Lazyworm skrev:Du kan ha kvar 50dB på Y axeln men dra gärna ihop totalhöjden så den bara är runt hälften så hög och visar i 5dB steg, lättare att se helheten och det liknar mer traditionella frekvensutskrifter då :)

Dra gärna ut den lite mer i sidled också om det går och Svep 10Hz-40kHz

Eller så kan man trycka ctrl-r så ställer tombstone in höjden så att aspect ratio blir 25 dB/dekad, precis som på gamla B&K-pappren.

Ok! Skall tänka på det till nästa gång

Vad jag funderar på är om själva tillvägagångssättet jag försökte beskriva i inlägget ovan ger ett trovärdigt resultat?

R1T

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-15 12:49

R1T skrev:En liten fundering från mätlabbet. :wink: Jag är absolut ingen expert på akustiska mätningar, utan försöker lära mig så mycket som möjligt.

Hur trovärdig blir en mätning som den Nusse har lagt upp, där jag har lagt in närfältsmätningen och basrörsmätningen i On-axis mätningen, (under förutsättning att miken mäter rätt)

Den övre delen av frekvenskurvan ner till 300 Hz är mätt on-axis i höjd med diskanten på 1 meter och mättiden är 5 ms.
Från 100 Hz är det en basrörsmätning, miken är placerad mitt i basröret i jämnhöjd med baffeln.

Vad jag har förstått så skall man kunna få en hyfsad uppfattning av högtalarens frekvensgång utan rummets inverkan.

R1T

Som du gjort över 300 Hz är helt ok. Däremot så skall du lägga ihop effekten av basrörsmätningen och närfältsmätningen på basen. Speakerworkshop (ser ut som du använder detta) kan göra det per automatik om man använder sig av lådberäkningsdelen vill jag minnas. Men det går lika bra att lägga ihop för hand, bara man först minskar mätresultatet från basporten med ytförhållandet mellan port och baselement.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2007-09-15 13:55

skrutten skrev:
R1T skrev:En liten fundering från mätlabbet. :wink: Jag är absolut ingen expert på akustiska mätningar, utan försöker lära mig så mycket som möjligt.

R1T

Som du gjort över 300 Hz är helt ok. Däremot så skall du lägga ihop effekten av basrörsmätningen och närfältsmätningen på basen. Speakerworkshop (ser ut som du använder detta) kan göra det per automatik om man använder sig av lådberäkningsdelen vill jag minnas. Men det går lika bra att lägga ihop för hand, bara man först minskar mätresultatet från basporten med ytförhållandet mellan port och baselement.

Tack för svaret Skrutten!

Jag använder justMLS vid akustikmätningarna, SpeakerWorkshop använder jag till impedansmätningarna.

Så här har jag gjort. Först har jag lagt ihop basrörsmätningen med närfältsmätningen och nivå reglerat dom så att de passar ihop vid 100 Hz. Sen har jag lagt ihop resultatet av bas och närfältsmätningarna med on-axis mätningen vid 300 Hz och nivå justerat efter on-axismätningen.

Jag förstår inte riktigt den sista meningen i dit inlägg. "Men det går lika bra att lägga ihop för hand, bara man först minskar mätresultatet från basporten med ytförhållandet mellan port och baselement."

Kan du ge ett exempel så kanske det lossnar i mitt huvud. :?

R1T

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Byggen med Seas CA18RLY+27TDFC

Inläggav Ragnwald » 2007-09-15 23:48

Nusse skrev:Elementen finns redan hemma, 4st av varje (fick bra pris på just dessa element). Någon som har erfarenhet av diskanten?
http://www.seas.no/Prestige%20Diskanter%20PDF/27TDFC_1189ny06.pdf

Det diskantelementet avnjuter jag musik genom, dagligen.
Mycket nöjd, spelar aningen framåt i sin karaktär, eller hur man ska uttrycka det, alltså motsatsen till laid back, åtminstone sittandes i mina Xavian Mia.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-09-19 23:08

Fyllt upp med kanske 50% glasfiberull i högtalaren.
Först en imp mätning. Avstämningsfrekvensen sjönk till ~29Hz med samma rör (tidigare ~31 Hz). Varför ser det ut som det gör (röd ring) vid 120 Hz? Kanske än mer dämpning behövs?
Bild
När vi skruvade loss elementet och höll det i det fria såg det ut så här (fs ~42 Hz):
Bild
I lådan med täckt hål (sluten låda). Knixen runt 120 är där nu också?!
Bild
Edit: stavning

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-10-04 21:51

Jobbat lite igen...
Hittade en liten läcka i den högtalare som använts för mätningar. Kanske den som gav upphov till impedansknixen vid 120Hz.
Pluggat igen de gamla hålen och gjort nya längre ned. Orkade inte byta upp mig till större rör.
Bild
Limmat dit nya bottnar med uttag för fötter:
Bild
Fick hem lite komponenter idag. Alla är inte mina, tex de där gråa sakerna...
Bild
Det blir nog till att ta hem högtalarna i det skick de är (utan fanér). Spela, lyssna å mäta lite.
Gissningsvis blir det fanér som kommer kläs med glasfiberväv (kommer inte synas) och epoxi. Blir iaf tåligt.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-10-14 16:57

Provspelat lite idag. Får se när inspiratinen infinner sig för fanering och kanske lite nya mätningar:
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-14 17:21

Är högtalaren ~1.4 m hög?

120 Hz tyder ju på det eftersom 340/(120*2)~1.4 . Jag har fö precis samma erfarenhet att det är väldigt svårt att dämpa bort den där första resonansen i höjdled. Jag har fått stoppa i mycket mer gullfiber än jag egentligen vill.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-10-14 17:29

Nej, högtalaren är ganska precis 1m hög. Jag upprepar mig. Finns det någon möjlighet att knixen runt 120 Hz kan bero på en liten läcka som jag hade i lådan tidigare (fuskat när jag limmat)?

Citat: "If there were an air leak we would tend to see a hump near the free air resonance point of the driver. There is no hump and so the box is well sealed."

http://www.audua.com/SW/Project/Proto%20Woofer%20Sealed.htm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-14 22:32

Nusse skrev:Nej, högtalaren är ganska precis 1m hög. Jag upprepar mig. Finns det någon möjlighet att knixen runt 120 Hz kan bero på en liten läcka som jag hade i lådan tidigare (fuskat när jag limmat)?

Citat: "If there were an air leak we would tend to see a hump near the free air resonance point of the driver. There is no hump and so the box is well sealed."

http://www.audua.com/SW/Project/Proto%20Woofer%20Sealed.htm

Ah, förlåt, jag har inte läst så noga.

Nä, små läckor ger inte upphov till såna där toppar. De måste vara ganska stora, modell basreflexöppning, för att synas i impedanskurvan.

Vad händer om du stoppar in mätmiken inuti lådan, på olika höjd? Ser toppen olika ut på olika ställen? (Du borde kunna vända lådan uppochner och hala in den genom basreflexhålet.) Mät med låg nivå, ljudtrycket inuti lådan är stort

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-14 22:42

I de inledande mätnigarna är bumpen högre upp i frekvens...

Basröret skulle nog varit placerat bakom diskanten och mynnat på baksidan. Sen så kanske det vore lämpligt med en 25 cm hög glasulls dämpning i mitten av lådan.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-14 22:50

skrutten skrev:I de inledande mätnigarna är bumpen högre upp i frekvens...

Ja titta, 160 Hz. 340/(2*160)=1,06 m

Ljudhastigheten sjönk tydligen en aning av ullen.

Nå, jag vågar sätta en tia på att det är första resonansmoden vi ser.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-10-14 23:26

Skrutten, Svante
Tack för matnyttig input. Jag kommer bl.a. att fixa till en dämpning i mitten av lådan.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2008-01-27 21:22

Lite nya mätningar från idag.
Portöppningen: Betydligt bättre än förut! Skillnader: Flyttat porten enligt Naqrefs rek och en del dämpning mitt i lådan.
Bild
Impedansmätning på hela högtalaren:
Bild
Frekvens mätt på 1m i höjd med diskanten:
Bild

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2008-01-27 21:52

Fanerat den ena lådan (Bauhaus ek). Ej slipat eller behandlat.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-27 21:58

Mycket snyggt!

:D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2008-01-27 22:58

Riktigt snygga! Kul att se bygginitiativ.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-01-28 00:25

Tokfina!
11010000

Föregående

Återgå till DIY-forum